Ny personalbil, kanske iX3

Ja alltså jag har ju gjort det. Eller köp och köp, men lagt beställning i alla fall.

1 gillning

Korrekt tänkt synpunkt, men hos just oss betalar arbetsgivaren ändå in pension som om man inte hade bilen.

Inte just iX3, jag har inte sett några privatleasingpriser för den. Jag har tittat på en del andra bilar och då tyckt att det ändå varit bättre med personalbil, även skillnaden mycket riktigt inte alltid varit gigantisk. Det jag får med personalbil är ju bland annat bra förmånsvärde på elbil. Jag skulle säga att det är där mycket av vinsten finns. Men det kostar fortfarande mycket pengar, absolut.

Förstår! Vad räknar du med att din beställda iX3 kostar dig privat per månad med ett bra respektive dåligt andrahandsvärde? Just iX3 börjar privatleasing på 9000 kr/månad för 1500 mil/år, med Fully Charged och M Sport Edition fick jag offert på 9800kr/månad. I min värld mycket pengar så jag kommer inte hoppa på denna, men nyfiken på vad du beräknar få betala privat med förmånsbil.

Aha! Det var bra pris ändå. Min prognos ligger på 9100 kr/mån, då är det med Fully Charged. I det ingår… ja allt utom laddning. Alltså vinterhjul och däckhotell, service, försäkring, tvätt. Eller ingår gör det inte, men kostnaden är beräknad efter en prognos för vad allt detta kommer kosta. Jag misstänker själv att det blir ett par hundralappar mer än så i praktiken.

Det är absolut mer pengar än vad jag hade tänkt lägga på nästa bil. Men nu verkar det bli så här.

Men vilken bil du får!

Ja jag hoppas ju det. Mitt intryck är att den kostar skitmycket pengar (med de mått jag är van att använda) men att den ändå inte är särskilt dyr, sett till vad man verkar få.

Men… jag har tidigare kört märken som Toyota och Skoda. Nu såg jag ett klipp om iX3 där någon BMW-representant förklarar vad man får med M-paketet. Bland annat är det då annan färg på bromsoken “så att det syns att man har betalat extra”. Ja det var mest det hela M-paketet handlade om.
Jag: :face_with_monocle: varför skulle jag betala extra för det? Varför skulle jag alls vilja att det syns att något är dyrt? Det här är en mentalitet jag inte är van vid. Hoppas jag inte blir smittad!

1 gillning

Äsch då, snart svänger du bara utan att använda blinkers. :wink:

Min fru tycker för övrigt att vi borde skaffa en BMW eftersom ”du ändå har slutat att blinka”. Varje gång säger jag: varför ska jag blinka om det inte finns några bilar i närheten? :laughing:

Ni som suktar efter iX3 här är vad Amerikanerna tycker….

Kollade in Autogefühl recensioner av två varianter på de modeller av IX3 som nu finns och blev mest impad över den passiva dämpningen och smarta lösningar med hatthyllan och en del av konfigureringen av mjukvaran som gav lite extra wow-känsla för mig. Sedan finns det tyvärr mycket som jag inte gillar och som är dealbreaker för mig, men bra att den verkar tillräckligt bra med standarddämparna liksom Skoda lyckats med i Elroq, så de som köper kan spara in lite pengar där.

Första körtestet publicerat? https://youtu.be/sAKgtBN3YVs?si=f_WMWaFqwsq6g5Fa

Rätt många körtester publicerade nu, det var väl någon NDA-deadline som gick ut.

De jag sett verkar nöjda!

Jag har försökt att hitta måtten för bagageutrymmet. Funderar på vilka hundburar man kan ha… Men är helt omöjligt att finna några mått.

Har möjligtvis @Esse några mått? :laughing:

Från och med Mars månad så finns det två nya färger att välja på, verkar dock inte gå att konfigurera bilen med dessa färger än på hemsidan.

Tur att det står beskrivet färg (jag är inte färgblind), eucalyptus grön trodde jag var grå! Jag tar den röda.

Hej du,
jag beställde en iX3 i september. Inget leveransdatum ännu men jag är övertygad om att bilen är bästa valet av SUV just nu. Jag funderade aldrig på kinabilar men jag har sett i stort sett alla iX3 filmen om provkörning av bilen och alla testförare ger 5 av 5 i betyg.

Jag skulle inte vara orolog föravsaknaden av uppvärmd vindruta eftersom det är så enkelt att värma bilen i förväg. Det kan däremot vara problem om du kör i underkylt regn men jag har bara råkat ut för det en gång på 10år. Jag har aldrig behövs skrapa rutan eftersom bilen alltid är varm när jag ska köra iväg.

Jag kör också i4 idag och har inte några problem med vändradien dom @cgullin verkar ha. Kanske för att jag inte bor i en storstad.

Tyvärr är avsaknaden av Camping/dog-mode i nya iX3? - Elbilar - Elbilsveckan en dealbreaker för mig, det ska bli intressant vad som gäller för EX60.

1 gillning

Vilka andra har dog-mode utom Tesla?

Man får fejka det på lite olika sätt, vissa genom att ha bilen igång på Neutral, P-läge och förarbältet kopplat.
Sedan kan man gå ut.
Men så vill man ju inte lämna bilen, då bilen då är olåst!
Alternativt sätta förvärmning/kylning via app på 30min.

Enda “icke-Tesla” som har detta, är EX30 där du kan via skärmen ställa in detta, vid olåst bil utan nycklar.
Men inte testat att låsa bilen…

1 gillning

Polestar 4, zeekr, xpeng, volvo har en ”keep climate active” där du även kan låsa bilen. Kia/hyundai har ett utility mode. Tycker det är märkligt att det verksr så svårt att få till hos de tyska märkena.

1 gillning

Så EX30 kan låsas om ”keep climate active” är påslagen. Kanon!
OK även på C40 2024?