Ny personalbil, kanske iX3

Det finns till viss del. Så länge rörelse och personer/djur i bilen så hålla värmen utan att du ska behöva göra något. Men inte camping mode ännu. Jag tror det kommer.

Jag såg det i en video från BMW.

Det borde vara en mycket enkel mjukvaruändring för att få det att fungera pss som i t ex Tesla.

en till fråga, då borde det funka även i Polestar 2, samma chassi som C40

Re beställning och leverans: jag beställde också min i september, har dock inte i huvudet vilket datum precis. Det senaste jag hörde - för typ en vecka sedan - var att den ska tillverkas den 1 april.

Och att om jag är lite flink så kommer jag kunna justera beställningen med tex nya färgvalen som kommer i mars.

Njet.

1 gillning

Finns i de nya 2026orna med den uppdaterade mjukvaran vet jag.

1 gillning

Kanske kan det senare komma tlll äldre med?

Det gör den årsmodellen mera intressant än att det bara kommer plug&charge och kraftfullare hårdvara i my2026 än det som finns i my2025. hmmm man kanske ändå ska kolla närmare på 2026 då :thinking: :slight_smile:

1 gillning

Högst relevant fråga, man har ju sagt att det ska rulla ut senaste mjukvaran med nya gränssnittet till alla äldre bilar under 2025 med samma gränsnitt som EX40/EC40 modell 2026 har. Då borde väl även ”keep climate active” ingå i den uppgraderingen kan man tycka?

Nu ser det ut som att de första bilarna börjar komma till de svenska återförsäljarna, 12 st. registrerade hittills.

Det kom en ny mjukvara igår till vår C40 2024. Ver 4.2.13.
Ska kolla vad den klarar när vi ska köra idag.
Den andra uppdateringen sedan vi köpte bilen i somras

1 gillning

Var ser man denna data?

Ver 4.2.13.

Förbättrad bakre autobroms: Funktionen för bakre autobroms fungerar nu mjukare vid backning.

Rattvärme vid förkonditionering: Rattvärmen aktiveras nu även när förkonditionering slås på.

Kameravyer: Värmeikonerna fungerar nu korrekt när parkeringskameravyn är öppen. Dessutom har ljusstyrkan för kamerabilder för bilar av årsmodell 2024 och senare justerats.

Trafikskyltsinformation: Igenkänning av trafikskyltar i Europa har förbättrats.

Drivsystem: Minskade vibrationer vid måttlig acceleration under körning i låg hastighet har implementerats.

Fjärrfunktioner: Tillgängligheten för fjärrfunktioner i Volvo Cars-appen (som låsning och parkeringsklimat) har utökats.

Jösses :face_with_peeking_eye: . Science fiction fordon . Längtar ibland tillbaka till när uppdatering innebar att man tog fram verktygslådan , och bytte original Stromberg förgasare och insug till dubbla Weber 45 or . Sen lyfte man toppen och skruvade bort vipparmsbryggan och lyfte upp ventilstängerna . Efter det tog man bort transmissionskåpan och transmissionsdreven i fram på motorn , och kunde därefter plocka ut kamaxeln och byta den till en K- kamaxel på B20 motorn . Efter att därefter bytt grenrör till extraktorgrenrör och tvåtums avgassystem så fick man en uppdaterad bil effektmässigt . Förutom ett antal timmars mekar glädje i garaget då :slightly_smiling_face: . Datorer hatar jag som pesten men använder dom ibland med glädje ofta med svordomar ändå :upside_down_face: . Jag antar att gamlingar i bilarnas begynnelse, kände på ett liknande sätt när deras älskade hästar byttes ut mot rykande monster :joy: .

Var kommer detta ifrån, länk?

Mycket av det du listat kom redan 2024…och finns redan på hustruns bil
https://www.volvocars.com/se/support/car/vin/software-release-notes/?car=c40-recharge_23w17

Jag fick svaret av Gemini. Volvo säger att denna uppdateringen släpptes OTA den 15 december 2025.

Tips är att läsa på Volvos hemsida :slight_smile: https://www.volvocars.com/se/support/car/ec40/software-release-notes/

2 gillningar

Jo, men där står ingenting om vad uppdateringen gör.

https://www.car.info/ under

Ja om funktionen “keep climate active” kommer på äldre Volvo bilar, så kommer det troligen med den nya layouten när det rullas ut på de äldre bilarna gissar jag. Det borde framgå utan att man loggat in på sidan när den finns tillgänglig! kanske i nån 5.x version av mjukvaran.