Ny personalbil, kanske iX3

man behöver inte logga in för att se :slight_smile: Frågade volvo om status på den uppdateringen och det var fortfarande ”kommer snart”. Google Gemini ska tydligen komma i samband med det också :slight_smile:

2 gillningar

Nej det är en AI som säger något, inte Volvo.:wink:
Bra regel, lita aldrig på AI.

AI sammanfattar det som står på nätet men kan inte särskilja sant från falskt, eller avgöra relevansen.
Vad värre är…AI gissar vad du vill höra, och försöker göra dig nöjd genom att ge ett svar AI tror du vill höra.

3 gillningar

Uppdatering från mig som trådskapare!

Jag har väntat på EX60 för att se om den möjligen skulle få mig att avbeställa iX3. Även om man bortser från leveranstider är svaret för min del nej, med den information jag har nu.

Det som lockade mig till iX3 var i första hand räckvidden i kombination med ett pris som var, i sammanhanget, förvånande lågt. För 800 kkr får jag en iX3 som i allt väsentligt är fullutrustad. En jämförbar EX60, sett till räckvidd och utrustning, kostar över 50 kkr till. Och då vet jag inte om den är självkörande i samma grad som BMW (vet någon annan?).

Hur man värderar egenskaper, utrustning och priser är förstås individuellt. För just mig förstår jag inte vad en EX60 skulle tillföra utöver ett högre pris. Jag lär sålunda bli kvar på iX3.

1 gillning

Fullt förståeligt! Men har du jämfört nettopriser på den specifikationen du vill ha..? Vilken man väljer mellan dessa bilar finns inget rätt eller fel såklart!:grinning:

Jag har kollat ramavtalspriserna nu och ja, det gör en viss skillnad, vi har bättre rabatt på EX60 än iX3. Inte så att skillnaderna upphör men de minskar.

Bra val. Om du däremot leasar via Ziklo så blir iX3 dyrare för företaget eftersom dom gynnar EX60 med bättre restvärde. Det skiljer 3000kr/månad i TCO via Ziklo.
Jag tror däremot att BMW är en bättre körbil jämfört med Volvon.

1 gillning

Kör de med garanterade restvärden då? Annars regleras det väl ändå vid slutet av perioden med det faktiska restvärdet?

Oftast inte. Dom beräknar restvärdet i förväg efter finger i luften principen och lite annat.

Det jag tänkte, så då är det 3000kr skillnad i månadsutgift som kan justeras både upp och ner vid återlämnandet? Jag ska troligen beställa en personalbil för första gången inom kort och står mellan EX60 och iX3.

Var inte normal. Välj iX3. Garanterat roligare än EX60. Jag har beställt iX3 och ångrar inte en sekund det valet även efter Gullins och Esses åkning i EX60. Top Gear rankar iX3 till No1 bland elbilar. Andra som kört den är lyriska.

Gynna Volvo om du vill, bra för jobben i Sverige. Den kommer bli mycket populär.

Först IX3 jag ser ute i trafiken idag.

fronten är riktigt snygg och har ett formspråk som tydligt signalerar BMW från förr, 5/5 på den.

bakänden däremot har samma problem som ID4 att den saknar stuns, som ett överbett och saknar verkligen en ”kofångare”

Sen slog det mig över hur skulpterad bilen är bak och hur fruktansvärt smal kupén verkar vara.

När den passerat åkte IX3an parallellt med en Polestar 4 som känns som en 20cm bredare bil även om IX3 är bred över hjulen så ser det ut som de tagit taket från en Fiat 500 och satt på en SUV kaross :laughing:

Hur är baksätet egentligen i IX3 då den känns oväntat smal över kupén.

Såg också en iX3:a ute i trafiken nu i helgen, den var i silver och var grymt snygg tycker jag!

Var även in till återförsäljaren för att titta och klämma på den lite grann, interiören växer på mig, är inget stort fan av “Tesla-interiörer”. Dock märkte jag en sak när jag navigerade runt i menyerna, flera gånger försökte jag reflexmässigt använda iDrivehjulet…men det finns ju inget sådant :laughing: Om det blir en ny BMW vid nästa bilbyte kommer just iDrivehjulet vara något jag verkligen kommer sakna.

Jag har idag hjälpt min kamrat krögaren att byta ut en av hans två BMW i7 lämnade en 2024 svart och hämtade en 2026 i en otrolig paint to sample mörk skogsgrön med en helskinn interiör i Tartufo (tryffel på Italienska) den svarta var riktigt läcker men den här var ett riktigt homerun Med Köln Konserten på lagom volym körde jag hemåt Magic Carpet Ride Väl hemma gick jag in på BMW.se och byggde motsvarande bil 2.1 miljoner Jo jag tackar

Längst in i en hörna stog en svart smutsig och väl använd Tyskreggad iX3 och som @jalle påpekade så är den riktigt bred över höfterna men med ett litet greenhouse ser konstigt ut men man lurar sig lite då A och B stolparna är smala för att vara en modern bil Inredning var svart smutsig och gav en klaustrofobisk känsla jag hade ingen nyckel så jag kunde inte få igång skärmar men “skärmen” i vindrutans underkant ser ut att vara en väl genomtänkt funktion och man slipper en HUD MEN vad är det med ratten och mittskärmen om man nu har mycket info i vindrutans underkant så kunde man ha satsat på en mindre skärm och gjort den rektangulär och ratten hur fan tänkte man ser ju ut som något Chrysler tänkt ut på en showcar till Motorama 1959 Gör om gör rätt Jag hade planerat lite fel och hade inte tid att tigga till mig en provtur men på fredag eller måndag ska jag hämta upp bil #2 och då ska jag se till att ha tid att iallfall fråga

Hade jag obegränsat skulle en i7 stå på uppfarten

Såg lite bilder på I3 på Carup . Snygg sedan sånär på strålkastarna . 90 mil WLTP verkar det som , det skulle innebära att jag som pendlar 12 mil om dagen skulle klara mig på ett laddtilfälle i veckan , om man kommer 60 -70 mil i verkligheten . Det skulle bli som med Opel , den brukar jag tanka en gång i veckan . På en sån bil borde kravet på laddning vid hemmet inte vara så stort.

Men 650000 kr som Alrik gissar på , är lika mycket som vi betalade för vårat hus . Bättre investering, Så det får väl bli som begagnad om fem år i så fall .