Nya EU finansierade elbilspremien

Här är alltså ett förslag från naturvårdsverket, som inte jag hört nåt om att regeringen tillsatt utredning från, men kan ju ha missat det!
Låter lite för bra för att vara sant om det skulle gå igenom.

Tittar man på förslaget som tydligen är tänkt att börja gälla redan från januari 2026, så finns det en del tveksamma och luddiga definitioner som kanske behöver förtydligas så att det inte blir som med utbetalningen av el återbäringen som blev väldigt skevt på sina håll!

Lite siffror:
2024 var medellönen 39 900kr och 80% av det är 31 920kr och gissningsvis hamnar ganska många inom den gränsen. Särskilt om man bara tar med utbetald månadslön i kalkylen.
Sedan är det tydligen 177 kommuner då som räknas som landsbyggd. Oklart hur dessa kategoriseras och var gränserna går var i kommunerna man bor, men det blir en hel del av de 290 kommuner som jag antar finns i Sverige.
Några stadsbor med dubbla boende kan säkert nyttja det också om de uppfyller de andra kraven.

Sedan vad gäller villkoren i förslaget när man efter ansökan är berättigad ersättning, så är bonusen 54 000kr (utdelat månadsvis upp till max 36 månader).
Gäller även nya och begagnade elbilar, samt köp eller privatleasing.
Kravet på nivåer är dock tydliga och det är att de elbilar som köps får kosta mellan 54 000-500 000kr och privatleasad bil får högst kosta 4700kr/mån. Ingen lägre nivå definierad.

Som sagt det låter väldigt generöst, men regeringen har ju sista ordet så det kan ju ändras innan det klubbas.

2 gillningar

Tack för lite ytterligare förtydligande kring den nya tänkta elbilspremien @Kristofer

Finns nog mera också som behöver klarläggas tydligare ser jag. Jag är nog inte ensam att bo i en kommun som inte finns listad och boende på landsbyggd ca 5 mil bort till stadskärnan. Men jag bor närmare en annan kommun (ca 1 mil), där närmaste kollektivtrafiken finns och som finns med på listan :slight_smile:

Note: Ser att man också har en demografisk lista över områden med begränsad kollektivtrafik, så möjligen har man fångat upp de särfall som annars blir i kommuner.

Då kan man ju passa på att gå ner till deltid några år då , verkar ju kunna gå jämt ut :upside_down_face:. Dessutom så jobbar många såna tider att dom måste ha bilen till jobbet ändå , trots att dom bor i icke godkända mindre kommuner med få arbetstillfällen . Det blir väldigt fyrkantigt med riktade stöd . Skicka pengarna till Alla Polacker som köper elbil i stället .

Utopi att tro det skulle lösa polens problem och hur skulle du utforma ett sådant stöd som är mindre fyrkantigt och mera rättvisande att köpa elbil i polen hade du tänkt?

Jag har sett lite siffror som cirkulerar om att den högsta lönen man kan ha per månad är ca 28000 kr för att kvala in under 80 procent. Det är per vuxen i hushållet. Den gruppen känns ganska utesluten.

Men man räknar detta per konsumtionsenhet:

“Hushållets samlade inkomst ska justeras med hänsyn till hushållets sammansättning genom att divideras med hushållets sammanlagda konsumtionsvikt beräknad utifrån följande individuella konsumtionsvikter:
Vuxna i hushållet, första vuxen: 1,00
Vuxna i hushållet, andra vuxen: 0,51
Vuxna i hushållet, ytterligare vuxen: 0,60
Barn 0–17 år som har minst en vårdnadshavare i hushållet, första barnet: 0,52
Barn 0–17 år som har minst en vårdnadshavare i hushållet, andra och påföljande barn: 0,42
Unga vuxna 18 och 19 år i hushållet, första unga vuxen: 0,52
Unga vuxna 18 och 19 år i hushållet, andra och påföljande unga vuxna: 0,42”.

Om jag inte är helt fel ute så innebär det att ett hushåll med två vuxna och tre barn totalt kan tjäna runt 85 000 kr eller något. Det borde inkludera fler hushåll.

1 gillning

Ja det står mycket matnyttigt i det förslag som lagts (för den som orkar läsa) och olika media verkar räkna på olika sätt. En del använder slarvigt medianlön och blandar före/efter skatt o.s.v, men oavsett så tror jag att det träffar ganska många hushåll i Sverige. Sedan utökas ju dessutom grupperna framöver för att inkludera flera, så det kan nog få fart på elbils åkandet rejält från nästa år!
Sedan kommer det ju att öka i hela EU, även om det kan se olika ut i olika EU-länder
Bra jobbat naturvårdsverket för Sveriges del och nu är det väl bara att avvakta regeringens beslut
:clap:

Medelinkomsten 2024 var i Sverige 39900:-. 80% av det blir 31920:-.

Ok. Räknar vi på det:

1 vuxen = 31 920 kr
2 vuxna = 48 199 kr
2 vuxna, 1 barn = 64 797 kr
2 vuxna, 2 barn = 78 523 kr
2 vuxna, 3 barn = 92 248 kr

2 gillningar

Det skev jag ju . Till ALLA Polacker som köper elbil . Om vi rika länder med mindre problem med luftföroreningar avstår . Så kan EU rikta stödet dit det gör bäst nytta . Koldioxidutsläpp spelar ingen roll var i värden man minskar när det gäller klimatet, det handlar om pengar och att vi ska visa oss duktiga när det gäller utsläpp i Sverige . Medans luftkvaliteten påverkas mycket av lokala utsläpp . Man kan gott hjälpa dom med att få till stånd lite bättre energiproduktion också . Alla betyder alla . ” Utopi att det skulle förändra Polens situation ” ? . Då är det väl ännu större utopi att det skulle göra varken till eller ifrån i ett glesbefolkat land som Sverige, där vi redan har ren luft . Lite stöd till storstäder i Sverige däremot kanske , där det ibland kan vara lite problem. Men det verkar ju sköta sig självt , för det är väl där det säljs många Elbilar.

Inget fel att drömma! Du får rikta dina önskemål till EU-parlamentet. Själv tror jag som sagt att det ogenomförbart att EU godkänner ett sådant förslag! Med nye presidenten som är Trump-kramare, så lär de troligen vurma ännu mera för fossila energislag i framtiden. Lycka till!

Självklart skulle vända sig till Eu inte förändra något . Mina inlägg handlar om att väcka tanke om varför vi vill att det ska bli fler elbilar . Poängen är att om man vill minska luftföroreningar och koldioxidutsläpp . Och kan åstadkomma båda effektivare i annat land i EU . Då tycker jag bidrag borde riktas dit i första hand . Det finns fler länder i EU med betydligt mer problem än vi , om Polackerna inte är intresserade . En del är mer fokuserade på ditt eget land , och det är dit vi är på väg tyvärr . Européer ett folk . En del drömmer om elbilar , jag har redan en så jag drömmer om en mer vidsynt värd.

Vilken jävla tur man är fattigpensionär i Simrishamns kommun då kanske jag kan få 54K bonusen på min Slate som beräknas komma i Q4 2026 eller Q1 2027 eller på min ID.2 GTI

Prisa Gud här kommer skatteåterbäringen!

2 gillningar

Vart tog alla dom vägen som hävdade att priserna på både köp och leasing , stiger / steg i samma takt som bidragen . Fick dom skrivkramp nu ? . Om pengarna egentligen går till bilföretagen, så blir ju nyttan med att bilarna hamnar på rätt ställe ännu högre .

Jag är en av dem som hävdade att priserna iaf sjönk då gamla bonusen försvann. En hel del märken sänktes i pris under 2023, tex Enyaq 80x kostade runt 720k(med lite extra utrustning) under tiden miljöbonus fanns, inga problem att köpa en likadan ny för ca 640k hösten 2023 då bonusen var borta. Var inte insatt i elbilsmarknaden då miljöbonusen infördes så jag kan inte uttala mig om priser höjdes då den kom.

Denna nya om den klubbas kommer ha mindre påverkan på priserna då den begränsar inkomst, geografiskt läge, max pris och att man inte fått äga en elbil sedan 12 månader innan.

Ser snarare en möjligt att elbilar som nu ligger en bit över 500.000 kommer sänkas till 499.999 så att de är bonus berättigade och större chans att få sälja.

1 gillning

Jag har inte haft så bra koll på nybilspriserna , men däremot följt privatleasing priserna , och där var det ganska tydligt . När bonusen försvann så steg en ID3 eller Cupra Born till ca 5600 kr i månaden från tidigare ca 4000 kr . Men det varade inte länge för redan till sommaren så var dom nere i ca 5000 kr , då beställde jag en ID3 men den motsvarade inte angiven utrustning gällande för mig viktig inrednings detalj, så den avbeställdes . Tur det för 6 månader senare var ID3 nere i ca 4500 kr och Cupra Born först ca 4100 kr och senare 4300 kr . Jag gissar att dom riktigt låga privat leasing kampanjerna, kommer att lysa med frånvaro på dom billigare elbilarna när stödet införts .

Jag håller helt med i Sverige är det en kundgrupp som leverantörerna nog gärna vill slåss om också och kommer att anpassa ner priser på bilar som idag ligger över 500 000kr. I övrigt tror jag inte bonusen riktat till en begränsad kundkrets kommer att påverka priser vare sig uppåt eller nedåt. Det är nog andra faktorer som påverkar priserna betydligt mera!

Inget fel med att drömma . Hur många bilar med privatleasing priser på 3-4300 kommer att kosta närmare 4700 kr i månaden tror du . Och bilar som kostar 3-400000 nu kommer dom att ha högre pris då ? . Inte med en gång för det kan dom nog inte med , men med tiden . VW vinst minskade radikalt nu när dom sålt många elbilar , det tyder på låga marginaler på dessa. Hur länge vill dom fortsätta så ? . Och Renault 5 för som vi kommit fram till är orimligt billig att privatleasa nu ? . Och vad händer med begagnat priserna framförallt, när efterfrågan stiger på dom . Det blir kanske dom största vinnarna . Dom som äger sina bilar innan och vill sälja . Och nationalister då förstås , som vill att elbilar stannar i Sverige. I vilket prissegment väljer dom med begränsad ekonomi bilar ? . Det blir nog inte så många elbilar för 500000 kr sålda till dom , möjligtvis leasade . Mina gissningar den som lever får se .

Mardrömmar är dock inget bra att ha :wink:
Men visst kan priser ändras uppåt också, men du drog ju själv siffror på leasing som flukturerade före, under och efter förra bonusen, så allt kan väl inte vara bonusens fel. Men du ställer dina frågor och påståenden till fel mottagare. Bättre du riktar ditt missnöje till EU parlamentet som beslutar i frågorna om du vill ändra på deras beslut! Jag har själv riktat en del miljöfrågor till representanter som faktiskt i flera fall återkommit med svar så lycka till!

Vi tycker väl till och diskuterar här . Jag har läst många liknande inlägg om Musk / Tesla / tidigare bonus mm . Men inte just denna gången då kanske ? . Privatleasing priserna var låga under bonusen , steg tillfälligt efter att dom tog bort den , och var efter ett år i stort sett tillbaka på samma priser som under bonusen . Med andra ord ingen större verkan . Framgick inte det ? . Jo det finns positivt också, Europas biltillverkare kommer att få det lite lättare och restvärdena kommer att stiga på begagnat från lite för låga . Men jag tycker att dom kunde passat på att kräva lågt koldioxidutsläpp per KWT för batterierna i bilar som ska omfattas . Det skulle gynna tillverkning i länder med lågt utsläpp per KWT elproduktion . Som Sverige och Frankrike . Märkligt att det aldrig förs fram i Elbils poddar , det enda jag hört var att det var kul med batteri tillverkning i Frankrike. Inte att det också är mycket bättre för klimatet. Vem vet kanske läser någon elbilsburen beslutsfattare även våra rader .

Men bonusen är ju inte bara för nybilsförsäljning, även begagnade. Kan det inte passa fler personer då?