Jo som jag skrev att begagnat kommer det att bli större efterfrågan på . Och ser man det ur ett svenskt ekonomiskt perspektiv mer än andra värden , så är det ju kanon . Fler elbilar stannar i Sverige med följden att vi svenskar lättare klarar klimatmålen och slipper böter till EU . Och med ökad Elbils försäljning i Europa totalt , så blir kanske utsläppsrätter för fossila bränslen billigare om efterfrågan sänks . När detta införs 2027 . Fler Svenskar får möjlighet att köra på billig el till jobbet . Och det kommer inte att kosta oss så mycket eftersom det mesta kommer från EU . Jag hade mer fokus på utsatta gruppers välbefinnande i Europa för ögonen.
Bra kommentar. Håller med. Finns andra länder i Europa som kommer få det tuffare.
“Hushållet för dessutom inte redan äga eller ha ägt en elbil eller laddhybrid de senaste 12 månaderna.”
Där rök i princip alla entusiaster på denna sida!
Det märks ju att dom verkligen har jobbat hårt att rikta stödet till en så smal grupp som möjligt för maximal teoretisk effekt och samtidigt har säkert vissa personer i utskottet försökt pressa ner stödet så mycket som möjligt utan att förslaget skulle anses som helt meningslöst då samma personer lade ner det ursprungliga elbilstödet på 70tkr samt kom med den senaste bidraget på 10tkr fr skrotpremien. Jag menar med så många krav som dom ställer kunde stödet lätt varit på 100.000kr istället och ändå inte spräng någon budget pga den smala riktade målgruppen på så få personer
Den löjligaste regeln att inte fått äga elbil innan är ju i första anblicken kanske något begriplig då den ska gynna dagens bensin och diesel förare. Men dyker man lite djupare så förstår man att elbilsägare som säljer sina elbilar och köper nyare gynnar andrahandsmarknaden med fler elbilar att välja bland. entusiaster byter ju upp sig lättare än skeptiker.
Märkligt att man inkluderar laddhybrid. Idag är det ju många som kör sin laddhybrid övervägande på bensin. Vore ju smart att få folk att byta ut dessa mot ren elbil.
Observera att detta är ett förslag och ännu inte godkänt av regering och riksdag.
Sedan öppnar man ju för att stödet framgent kan komma att rikta sig till andra behov och grupper, så inget är ännu skrivet i sten!
Personligen tycker jag naturvårdsverket har gjort ett mycket bra jobb med underlagen för beslut. Verkar iallafall genomtänkt och välriktat, där det troligen initialt ger mest effekt snabbast, med de resurser man förfogar över!
Ja det är mycket bättre än det förra elbilsstödet.
I samma utredning står att regeringen förväntar sig ett bensinpris på 20 kr litern 2028 och 22kr litern 2032 . Dom siffrorna skulle inte få mig att rekommendera en familj med bristande ekonomi köp av en ny elbil för 500000 kr . Då får man allt ha ett stort transportbehov och möjlighet till hemmaladdning om den kalkylen ska gå ihop . Knappt ens privatleasing då det kan kosta summor som kan vara krävande vid tillbaka lämnande . om man brukar bilen som en vanlig barnfamilj . Jag skulle i så fall rekommendera en riktigt billig begagnad elbil med testat batteri och bra laddhistorik . Dom allra billigaste På blocket kommer det nog bli huggsexa om . Det kommer att driva upp priserna på begagnat tror jag .
Jag hade gärna sett ett stöd endast till begagnade elbilar, på det sättet kan inte bilhandlare och tillverkare öka priset på nya bilar helt enkelt. En kombination av skrotstödet tillsammans med detta nya förslag kan ju få många att våga ta steget.
Svårt att sia om diesel och bensinpriser och det figurerar olika spådomar från olika håll var priset vid pump kopplat till ETS2 landar framöver. Sedan bör man nog väga in andra aspekter än enbart detta i valet av köp eller leasing av elbil.
Det finns ju de som förutspår att elbilar snart kostar mindre i inköp än fossilbilar som ett exempel på anda faktorer. D&U är andra faktorer som behöver räknas in framöver när tekniken utvecklas. o.s.v.
Den absolut största faktorn på priserna är och kommer nog vara tillgång och efterfrågan som i de flesta andra varor man handlar med i en marknadsekonomi!
Håller annars helt med att det är bra att begagnade bilar ingår i erbjudandet för det ökar valfriheten för konsumenterna att ta sina beslut!
Det var Energimyndighetens uträkning . Den tror jag nog mer på än andra som vill spå i den frågan . Men politiken med skatter och så kan ju förstås förändra bilden efter valet . Hoppas inte för jag tror mer på morot än piska . Om det nu behövs någon morot i ett välfärdssamhälle som Sverige.
ETS2 ska ju uppfyllas oavsett vilken regering som sitter efter valet 2026. Den kraftigt sänkta reduktionsplikten har sittande regering redan fått höja till 10%. Nu har det tillsatt en utredning om behovet av framtida höjningar av reduktionsplikten, som planeras bli klart först efter valet 2026. Det är den utredningen och mappningen mot hur Sverige totalt uppfyller målet som kommer avgöra hur mycket reduktionsplikten sedan eventuellt måste höjas vid pump för att kompensera utsläppen.
Diesel kan dom höja , men bensin är redan från och med 1 juli på max 10 % .
Ja klarar man inte målen, så blir det till att köpa dyra utsläppsrätter som alternativ och det är ju ett klart misslyckande isåfall. Framtiden får utvisa och nu får vi hoppas det blir lite extra fart på omställningen med elbilsbonusen nästa år!
Förklara för mig som försöker förstå detta. Får inte ihop resonemanget…
Varför ska Sverige drabbas, då vi redan släpper ut minst CO2 i EU?
CO2 utsläpp per land “Utsläpp av växthusgaser per invånare - ton koldioxidekvivalenter”
2020
- Sverige 4.39
- Frankrike 5,58
- Danmark 7,05
- Tyskland 8,33
Topplistor | Utrikespolitiska institutet
Kan ni hitta ett annat EU-land som är bättre än Sverige? Något som ens är i närheten lika bra? Kolla USA och Ryssland, båda ca 16…men såklart påstås det att Sverige är kass ???
Alla länder inom EU har ju på sig att uppfylla ETS2 målen på ett eller annat sätt, genom att hålla sig inom uppgjorda utsläppsgränser eller köpa extra utsläppsrätter. Det är väl bra om Sverige fortfarande ligger bra till när facit kommer framöver. Listan du skickade speglar ju hur det såg ut 2020, men faktum är att utsläppen har ökat senaste åren i Sverige och det är ju mindre bra, men ingen har väl här sagt Sverige är kass i förhållande till andra länder.
Är inte dom där argumenten rätt gamla?
”Varför ska vi vara med? Vi gör redan mest”.
Håller med rent sakligt men argumentet håller inte.
Vilka argument håller inte? Tolka inte in något jag inte skriver.
Klart även Sverige ska medverka och minska nedskitningen av naturen, men varför ska Sverige straffas med avgifter då vi redan är bäst?
Med det resonemanget gör ingen mer än de behöver göra då det därmed blir ännu svårare att uppfylla framtida krav på nya minskningar.
Är det som är ologiskt.
Alla länder bör istället minska så mycket de kan och de som har lägst miljöförstöring ska givetvis premieras.
Då når man längre på kortare tid. För mig ett självklart effektivare angreppssätt.
Fast att vara bäst kan ju inte premieras om det fortfarande är på en nivå som inte är hållbar över tid. Sen påverkar det ju Sverige mindre än många andra länder om vi idag ligger ”bra” till.
Handeln med utsläppsrätter är just till för att balansera ländernas utsläpp. Ju mer du skitar ner, ju mer får du betala dyrt med utsläppsrätter!
Läs gärna mera här, så kanske det förklaras bättre hur det funkar!
Det är ju det kollektiva i en union som EU.
Sen är det surt att vi redan är bäst men vi kan ju istället tjäna pengarna utsläpprätterna då.