Stort intresse för elbilspremien tydligen , med 4000 ansökningar dom första veckorna läste jag någonstans. Högerblocket delar ut bidrag till låginkomsttagare i glesbygd och enbart elbilar . Vänsterblocket delade ut elbils bonus som mestadels gick till välbärgade i storstäderna , där även laddhybrider innefattades
. Västerblocket ville och vill ha hög iblandning av biobränslen . Högerblocket sänkte reduktionsplikten , och satsade pengar på laddinfrastruktur och gröna bidrag till energieffektiva hem med batterier
. Tja jag gillar ju biobränslen , så det får kanske bli Centern som vurmar för biobränslen i år då också då
.
@FH13 Tidöregeringens bidrag och skattelättnader finansieras med lån till mycket högre utbredning än förra regeringen. Därför blir det missvisande jämföra dem 1:1 när vi vet att Tidögänget belånar till högre grad. Sen var väl poängen med första elbilsbonusen att initiera elektrifiering av bilflottan, något som ändå lyckades om vi kollar vilken fart elbilsförsäljningen fick. Att 4000 personer i landet fått lägre kostnad att äga elbil mäter sig inte med den första elbilsbonusen när det gäller elektrifiering av bilflottan. Det är ganska försumbara siffror egentligen.
Vi får väl ge dom lite mer tid än några veckor . Men säkert störst intresse nu i starten kanske? .
aha jag trodde det var från större delen EU finansierade bidrag, men förstår att man gärna vill vinkla det på det sättet från olika håll ![]()
Hur dom har valt att utforma det och använda pengarna, är väl delvis deras val . På Malta vill dom tydligen använda bidragen till att folk ska få 270000 kr om dom lämnar tillbaka körkortet . För mycket bilar oavsett drivsätt verkar vara orsaken . I Italien styr dom bidragen till större städer osv . Vänstern hade om dom velat kunnat utforma Elbilsbonusen på liknande sätt tidigare om dom hade velat . Men det gjorde dom inte , vilket är en besvikelse enligt mig .
Menar du att Malta får EU bidrag från EU:s sociala klimatfond för detta?
Av det jag läser om hur medlen får användas, så är det väldiga restriktioner på hur pengarna används! Regeringen fick som sagt backa på sin lite för missriktade bidragsgrupp och jag har svårt tro att Malta får detta godkänt?
Men du har rätt i att regeringen via naturvårdsverket har administrerat och snickrat ihop ett nu EU-godkänt förslag på elbilsbonus.
Precis som framtida regeringar kommer att få försöka snickra ihop ett förslag för att om möjligt försöka undkomma stora EU böter, för att vi missar utsatta klimatmål!
Då blir det nog val mellan pest eller kolera för oss skattebetalare om vi ska tvingas köpa dyra utsläppsrätter, eller införa ännu mera drastiska åtgärder än vad som förekom för 4 år sedan innan denna regering tillträdde.
Ditt förslag att förbjuda nya fossilbilar helt i Sverige räcker nog inte är jag rädd!
Kan vara fel . Antog att pengar till det skulle komma därifrån.
Anta att ett land får miljöpengar från EU. Det innebär ju givetvis att det landet kan lägga pengar på miljön som annars skulle förbrukas från interna medel. Det innebär att de interna skattemedlen kan läggas på vad som helst annat som de utan EU-pengar inte hade kunnat.
Då kan man faktiskt hävda att EU-pengar kan läggas på vad som helst även utanför det åsyftade ändamålet.
Pengar som pengar…
Jag tror till skillnad mot Sverige så avsätter Malta ganska mycket pengar med egna riktade bidrag.
Det du nämner är riktat till unga förare under 30 år som avstår bilkörande under 5 år.
De har också avsatt 34 miljoner Euro för köp av elbil.
De verkar ha planer på typ en skrotningspremie för äldre bilar än 10 år, där de tydligen söker EU bidrag, liksom att stödja lokala gröna transporttjänster, elbilar och laddinfrastruktur på ca 6 miljoner Euro som möjligen då delvis kan finansieras av den sociala klimatfonden, men jag har inte sett att det är godkänt av EU.
Intressant att kunna börja skönja lite statistik mellan köp och leasing.
89 procent väljer att köpa och endast 11 procent väljer leasing med dom premisserna som gäller.
Ser ju troligen annorlunda ut vad gäller totala marknaden, framförallt leasing av nya elbilar på den privata marknaden, men där finns ju inte heller någon takgräns på priserna. Begagnatmarknaden på elbilar kanske de skiljer mindre, mellan statistiken här.
Det kan ju vara lite missvisande när vi inte vet hur många väljer en begagnad versus en ny bil Om man väljer en begagnad bil köper man den i större utsträckning med ett billån vad jag vet erbjuder ingen tillverkare idag privatleasing på begagnat Ny bil däremot finns valet privatleasing eller annan finansiering jag gissar att dom 11% är nya privatleasade bilar
Siffror statistik kan läsas på många sätt
Ja precis premissen för denna elbilspremie är ju köp av ny eller begagnad elbil på eller under 450 000kr
De som privatleasar är nog med största sannolikhet nya elbilar med max månadskostnad 4600kr/mån.
Så att skillnaderna lär vara större på den totala marknaden för privatleasing av nya elbilar är nog inte så konstigt. Däremot tror jag inte det skiljer så mycket då det gäller köp av elbil på begagnatmarknaden, där jag misstänker att det är en stor grupp som också köper begagnat istället för nytt även som privatkund utan elbilspremien.
Blir intressant att se om siffrorna nu stabiliserar sig på den nivån, eller om marknaden påverkar endera varianterna på nåt sätt. Är ju inte omöjligt att det kommer en del andra förslag framöver som lockar elbilsköpare eller privatleasare.