Nya EU finansierade elbilspremien

Premien gäller både för ny och begagnad elbil, BRA!!

@kristoffer är som vanligt snabbare än TT :slight_smile: och meddelar nu att det är klart med startdatum också när det ska gå att ansöka om elbilsstödet!
Så håll koll den 18 Mars ni som är berörda och även andra som planerar köpa elbilar nästa år.
En inte alltför vild gissning är ju att prisnivåer på nya och begagnade bilar ute hos handlarna kommer att justeras att passa in med de nivåerna som gäller för elbilsbonusen.
Om det sedan är bästa tiden att köpa innan eller efter 18 Mars står väl skrivet i stjärnorna, men vi lär nog får se en hel del med priser på 449 900kr ute hos handlarna.

I Tyskland kan de kvalificerade för elbilsbonusen köpa en ny elbil Dacia Spring för 63 000kr tack vare en dubbelbonus just nu! (Dacia ger också själva en del bonus vid köp av Spring i Tyskland)

Enligt artikeln så ökar privatleasing nu för första gången på två år, men marknaden och utbudet med begagnade elbilar har minskat. Blir intressant att se nu 2026 om trenden fortsätter.
Lägger man till företagsleasing på de 68% kunder som privatleasar sin elbil, så borde ju marknaden ha en hel del begagnat om 2-3 år om nu bilarna stannar i Sverige dvs.

Lägger med naturvårdsverkets sida också för intresserade, då det tillkommit lite info sedan sist.

Nu kan man kontrollera om man är berättigad elbilsbonus i ett verktyg på naturvårdsverkets hemsida, innan man ansöker skarpt och/eller skaffar sin elbil.

Nu när dieselpriset höjts, med naturligtvis missnöje för många . Skickade jag några skärmdumpar från Blocket på några Elbilar för runt 60000 kr , till en som jag vet uppfyller kraven och som mestadels kör mellan hem och stad enkel väg 1,5 mil . Med motiveringen att du får den nästintill gratis . En Renault Zoe 2015 7700 mil och en Nissan Leaf 2017 11600 mil . Men dom kanske kan kosta mycket i reparationer :face_with_peeking_eye: , så jag vet inte om det var så snällt ? . Dom får väl ha den som lekstuga eller växthus om den går sönder .

Leaf är ett bra tips. Den har bara sin huvudkontaktor som går sönder på de äldre.

Försökte googla på pris på en sån . Men du kanske vet om det är dyrt att byta en sådan ? .

Gäller det enbart barn som står skrivna på den aktuella adressen? Jag har 3 barn men dem står skrivna hos mamman men bor varannan vecka.

Mycket bra fråga!
Jag tänkte spontant att det borde väl gälla per hushåll, men i ditt fall ändras det ju varannan vecka.
Jag skulle ställa fråga till naturvårdsverket för framgår det inte tydligt, så borde de ju tydliggöra hur dessa ändå ganska vanliga fall ska hanteras.

Har man fel så har man fel . Jag förutspådde höjda privatleasing priser när elbilspremien införts . Men det verkar inte ha hänt än iallafall . Cupra Born lite dyrare på både leasingavgift och kostnaden på mer mil än när jag beställde 2023 . Men verkar vara samma priser som senaste året .