Nya Mercedes C-klass

Mercedes fortsätter skicka ut teaser-bilder på Mercedes C-klass. Nu är det dags för interiören och den ser mer eller mindre identiskt ut med Nya GLC. Exteriören fortsätter vara i det dunkla.

Nya C-klass visas upp för världen måndagen den 20 april.

1 gillning

Ser ganska biffig ut exteriört. Gillar det bättre än tvålkoppsvarianten (inte för att jag inte gillar aerodynamisk design, mer för att Mercedes inte lyckas särskilt bra!). Interiören tycker jag är väl blingig, känns som om man sitter i en kontrollstudio för Apolloprogrammet! Undrar om det stör vid mörkerkörning om passageraren tittar på långfilm?

1 gillning

Mycket bättre inne/ute än CLA. Mer Merca. Passagerardisplayen brukar inte synas för föraren på andra MB’s, troligen är det samma sak för denna bil.

Ser ut som nya GLC! På måndag kommer bilen :slight_smile:

Jag gillar den här nya fulsnygga C-klassen het kandidat att ersätta i4. Mercedes gör rätt saker igen, kul.

1 gillning

Håller med om att den är snygg, känns som Mercedes hittat ett bra designspråk som behåller karaktären på bilarna.

Men är den inte lite väl lik CLA i storlek och prestanda, hur har Mercedes tänkt?

Jag tror och hoppas att det är mer Mercedes i C-klass än CLA. På pappret är specen lik men C-klassen borde vara en storlek större.

C-klass är 16 cm längre än CLA så tycker nog skillnaden är rätt stor :slight_smile: Även prestandamässigt så får den ett större batteri och 100 kW mer i effekt än CLA.

Tycker den ser superbra ut, den där ljuslisten som CLA har är inte snygg och borde inte finnas på någon bil, denna front är mycket bättre. Interiört också och om man tänker på hur GLC är jämfört med CLA lär det vara ett par steg upp.

2 gillningar

Då förstår jag!

GLC är en snygg bil, hade gärna beställt en sådan men den landar ca 100 tkr högre än en EX60 P10 med ungefär samma utrustning efter rabatt. Känns som Mercedes prisar ut sig tyvärr.

När kollade du? De släppte kampanjbilar för typ 2 veckor sedan som tar ner priset typ 100 000 :slight_smile: Håller för övrigt med, svenska Mercedes har inte lyckats följa med trenden om en vettigt packeterad version.

Som sagt var . Nu börjar det likna en riktig Mercedes , sedan och en Merca grill . Skärmen ser ju ganska platt ut , så man får väl gå till möbelsnickaren och få en Alrots faner skiva anpassad och lackad . Hänga den över skärmen när man åker själv , så man kan lyfta bort den när barnbarnen åker med och vill leka med skärmen . Äger man bilen så kan man ju alltid borra hål i huven , och sätta dit en stående stjärna från en gammal skrot Mercedes . Superkvalitet på dessa . Man får väl ta bort den inför besiktning bara . Riktigt snygg bakifrån också med dubbla runda bakljusen . Ramp över hela bakänden som i min Cupra med flera är vidrigt fult tycker jag . Men jag har inte valt den på utseende heller .

Så har vi då exteriören:

4 gillningar

Skitsnygg, äntligen en snygg Mercedes igen! :raising_hands:

1 gillning

Sett det, men är tyvärr sådana tillval som jag inte direkt vill betala mer för i den kampanjversionen :grinning_face: Den EX60 P10 jag jämför med kostar drygt 700 netto, så lågt kommer GLC aldrig. Eftersom det är en personalbil blir varje krona över 700 tkr extra dyr.

Jag tycker grillen är en aning för stor i proportion till bilen. Missförstå mig rätt. Gillar bilar med grill. Det skapar identitet och märkesvara. Men hadde den varit lite mindre utan att vara liten så hade jag tyckt att proportionerna hade stämt bättre överens.

Men har ju bara sett bilder som alla andra. Blir interessant att se i verkligheten.

Jag föredrar Volvos design.

Vet inte vad det är med Mercan, men har väldigt svårt för deras design senaste tio åren. I synnerhet den plottriga förarmiljön (även om den här har blivit lite mer stilren tack vare mega-skärmen).

Det kanske är tyska bilar överlag när jag tänker efter. De har ingen smak. Eller så är det bara så den gubbiga smaken ser ut.

Design är roligt, tur att vi alla tycker så olika :slight_smile: Jag tycker, till skillnad från slätstrukna Volvo, att Mercedes och BMW har lyckats få karaktär på sin design. Interiör föredrar jag definitivt Mercedes än tesalfierade Volvo och BMW. Trots stora skärmar så känns det mer bil än konkurrenterna.

Men jag har å andra sidan blivit kallad gubbe sedan högstadiet såatteeh… det kanske bara bekräftar din teori :smiley:

3 gillningar