Nya reduktionsplikten innebär att elbilar subventionerar bensinmackar och fossilbränsle

Ja men precis, 1 liter el mot 1 liter bensin!

Så som de sa på presskonfernsen är “Publika laddstationer som de handhar”

Eller får varje tankad liter skänks 9,8kWh :wink:

Nu har jag bildat mig en uppfattning :slight_smile:

4 gillningar

Bra video även om jag inte nödvändigtvis håller med om allt. :slight_smile:

Det är ju inte bara vinnare på det här förslaget, utan det finns ju även förlorare, som de aktörer som endast erbjuder elbilsladdning och därför inte har några fossilbränslen de kan “reducera”. Det kanske går att få till någon slags handel med reduktionskrediter, men det är inget jag sett ingår i något förslag.

I det långa loppet är det vi kunder som är förlorare när man snedvrider konkurrensen på det sättet.

Klart som korvspad :slight_smile:

Jag fattar inte vad det är, rent konkret, som rena elmackar förlorar jämfört med tex OKQ8.

En bensinmack får ju något för att de laddar elbilar, nämligen att de får reducera inblandningen av fossila bränslen. Detta har ett värde för bensinmacken i fråga och leder till att de kan öka sin lönsamhet, vilket då antingen leder till lägre priser (vilket i sig inte är oproblematiskt då det kan konkurrera bort rena elmackar) eller högre lönsamhet (vilket också är problematiskt, eftersom det gör att aktörerna inte kan spela på samma villkor.

1 gillning

Nu hänger jag inte alls med, reducera inblandning av fossila bränslen? Vad ska man blanda fossila bränslen in i för något?

Om du menar reducerar inblanding av biobränslen så är det mer logiskt, men ändå inte alls, för det blir väl en plikt på 10% (både bensin och diesel) ? Eller kan OKQ8 lirka med den plikt-siffran nedåt om man laddar många elbilar på deras “område” ? och hur ser den algoritmen ut?

Och även om de kunde exempelvis dra ner siffran till 8%, bara för att hugga till med något, så behöver de väl köpa in bränslet med rätt inblandning och visa vid pump att vi har bara 8% biobränsle här, så då bör väl macken justera ner priset motsvarande del? Folk kommer ju jämföra plikt-nivåer och priser tänker jag, samt att macken framstår väl som lite o-grön om den på eget bevåg minskar mängden biobränsle…

Jag kanske är helt och cyklar nu, möjligt att jag bara är trög och inte ser skogen för alla träd :smiley:

Det är inte särskilt tydligt förklarat exakt hur mekanismerna ska fungera. Men grundtanken är att om du är en bensinmack, och du “tillhandahåller” elbilsladdning, så ska du kunna tillgodoräkna dig den el du laddar bilar med som ett alternativ till att blanda in mer biobränsle i de övriga bränslena du säljer. Om det är svårt att förstå så är det för att det är ologiskt, inte att du är trög. :slight_smile:

Folk i allmänhet skiter i hur mycket biobränsle som är inblandat, de vill att bränslet ska vara så billigt som möjligt, alternativt att tankstället ligger bekvämt till. Finns det pengar att spara på att blanda in mindre fossilbränsle så kommer det antagligen bara leda till högre vinstmarginaler hos bensinmackarna.

Och i det stora hela är detta en illusion. Elbilsomställningen sker ändå, helt oavsett de här incitamenten. Det enda som händer här är att bensinbolagen får ett sätt att “köpa sig bort” från biobränslen.

1 gillning

Där tror jag du har delvis fel Ja visst åker Pelle Luva i sin bensinbil till billigast möjliga Under tiden med hög inblandning av biobränsle i dieseln såg vi i bilbranschen en ökande del av dieselbilarna komma in med problem med ojämn gång överhettning och annat bränsle relaterat strul som kostade konsumenterna onödiga pengar Våran Fiat/Alfa Romeo verkstad avrådde med stöd av importören att tanka på Preem och vi hörde från många Peugeot kunder som sökte sig till vissa mackar bara för att bilen gick bättre speciellt vintertid skapades det onödiga problem

VI enthusiast fordonsägare är väldigt noga med att hitta bensinstationer med 98 oktan vilket börjar bli lika ovanligt som tänder på höns Vi VW ägare har det lätt bara att öppna appen och istället för laddstation väljer man bensinstation och filtrerar på Premium så visar den närmaste mack och aktuellt pris Tack VW

Jag förstår inte, du skriver att jag har fel, men sedan skriver du precis det jag redan skrev?

Ja, “Pelle Luva” (d.v.s. folk i allmänhet) tankar billigaste bränslet som finns, givet att bränslet så klart är tekniskt kompatibelt med bilen. (Det är ju få som tankar E85 i sin bensinbil t.ex. även om det “funkar” för det mesta.)

Entusiaster som kör äldre bilar gör säkert annorlunda, men det är inte representativt för “folk i allmänhet”. :slight_smile:

Så jag har svårt att se vad vi faktiskt inte håller med om.

1 gillning

Du missade tydligen att läsa hela biten om diesel med biobränsle inblandat

Jag har inte skrivit något om diesel med biobränsle inblandat, så om du säger att jag har fel om det så får du gärna hitta något jag faktiskt sagt som är du tycker är fel. :slight_smile:

Enda jag sagt är att det är fel att använda el för att uppfylla reduktionsplikten. Om sedan vissa motortyper har problem med inblandning av biobränsle hör inte till den här diskussionen.

1 gillning

Nu har missförstått varandra tillräckligt tror jag…

1 gillning

Klockren analys :+1::grin::muscle:

Nu får vi alla ut och lobba till alla fossil vänner att de ska lobba för att folk ska köpa elbilar. :grin:

1 gillning

Jag satt och funderade lite på detta nu i morse. Kommer detta ens ge något kännbart utslag på reduktionsplikten i det stora hela? Jag tänker att bensinstationerna laddar ju väldigt lite el jämfört med hur mycket bensin de säljer, eftersom de allra flesta elbilsägare laddar hemma för det mesta.

Precis! Jag tror det är andra saker som avgör. Det är inte heller någon krona hit eller dit just nu. Det är över längre sikt.

Det som hindrar elbilsköparna (däribland mig) är de höga priserna på privatleasing idag, som är en följd av högre räntor. Det gör att de som har en fossilbil behåller den ett eller ett par år extra och kanske ytterigare ett om bensinpriset går ner lite.

Det är omöjligt att ekonomiskt försvara en månadskostnad på en privatleasing idag mot en betald eller nästan betald fossilbil. Och när ränteutgifterna plågor oss redan så behöver vi inte ytterligare utgifter.

2 gillningar

Det du egentligen säger här är att det är svårt att försvara kostnaden på en ny bil om man har en gammal, helt oavsett drivmedel. :slight_smile: Enda jag kan säga är att du om du ska jämföra äpplen med äpplen bör titta på begagnade elbilar och inte nya.

Har inte så mycket med reduktionsplikten att göra, syftet är att hitta ett sätt att slippa blanda in biobränslen. Jag menar bara att det inte kommer göra särskilt mycket till eller från just eftersom en ganska låg andel av laddningen sker genom snabbladdning.