Nya Tesla Model Y

Nu finns den att beställa :slight_smile:

729 000 kr för en LR awd, är inte det lite väl saftigt?

https://www.tesla.com/sv_se/modely/design?redirect=no&cfg=#overview

Jo, verkligen. Känns dyrt men också som en riktigt bra uppdatering. Synd att bilen blivit så bra nu samtidigt som Elon drar ner märket i avgrunden.

“Vanliga” Y AWD LR lär bli lite billigare när de passerat “launch edition” då Tesla vill ha 24.000kr för 20 tummare på utgående modell. Kanske runt 690.000kr

Men väcker inget habegär, de lyckas iaf uppgradera designen från topp 5 fulaste bilar till någon sorts fulare version av mellanmjölk. Lite intressant är att Xpeng G6 kopierar Y, nu kopierar Tesla kopian och gör sin kopia mer lik kopian istället för att ge den mer egen karaktär. Den nya ledlisten bak med sin indjupning kommer fyllas med snö på 2 sekunder på vintern.

Absolut förbättringar för den som vill ha en men för högt pris för vad man får.

Tycker det är hemskt att det finns några som ens recenserar bilar från en man som heilar på scen.

4 gillningar

Tycker det är fantastiskt att folk recenserar bilar utan att ta ställning till ägarskapet utan lämnar det till kunden :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Ja, där tycker vi olika. Som jag (och våra myndigheter) ser det, så är t ex Kina ett enormt säkerhetshot. Därför anser jag att det är olämpligt att recensera bilar från Kina.

Samma resonemang applicerar jag på bilföretag med en VD som visar sympatier för högerextrema.

Ska bli kul att se när tyskarna stänger ner hans fabrik i Berlin. De ser inte med blida ögon på en heilande idiot.

Tänk vad lite influencers och YouTubers skulle ha att göra då

Det ser ut som Elon skapat lite uppförsbacke i Tyskland

1 gillning

Absolut, och väldigt få korrumperade bjudresor framför allt.

1 gillning

När det pratas Tesla var detta väldigt intressant

Trump inför tariffer på Canada och det förväntas att Canada kommer att kontra med samma mynt nu spekuleras det att Tesla i Canada vet något och redan tagit höjd för det med ordentligt höjda priser på bilarna kan detta vara något som även kommer till EU nu när Trump (sagt i Davos) om företag i EU vill sälja i USA ska dom bygga sina fabriker i USA annars kan dom förvänta sig tariffer

Vi lever verkligen i spännande tider

Vill också ge :+1: till Laddstationen och deras Kortslutning diskussion

Censur är aldrig bra i någon form och jag väljer att skilja på recensioner av en produkt och vad som kan yppas i en podd eller andra forum, där en mångfald av faktorer kan vägas in i ett företag och dess produkter.

Vad gäller Tesla personligen så lockar varken ägaren, företaget eller produkten mig att investera nåt i. Men för den delen vill jag inte censurera recensioner av produkter, eller att de vinklas av personligt tyckande hos den som recenserar.

1 gillning

Åsikterna “utanför bilen” är väl skillnaden mellan en biljournalist och en bilrecensent. Lägger ingen värdering i det.
Men du menade nog ordet bojkott och inte censur här.

Hoppas dom säljer lite sämre , så VD får gå . Men tillräckligt bra så dom flesta anställda får behålla jobbet . Dom har ju inte gjort något ont , och inte dom som tidigare köpt sig en Tesla heller . Men Bilen då , vad tycker jag om den ? . Den är säkert jättebra , men ser lite ut som en Kinesisk SUV . Så den kanske säljer bra där då ? . Men den kommer nog att tilltala många här i Svedala också.

1 gillning

Bådadera egentligen. Man undrade i tråden hur någon kunde recensera nya Tesla bilen pga Elon Musk heilande och gör man inte det, så är det ju censur av produkten, även om det skulle göras som en bojkott på Elon Musks heilande :slight_smile:

Har varit missnöje tidigare inom ledningen på Tesla mot Elon Musk, men frågan är om de har så mycket att säga till om?

Du har tappat bort mig helt är jag rädd. Stackars alla dessa produkter som inte alla får visas på lika villkor av en uppsjö olika anledningar. De borde ha mänskliga rättigheter de också! Men nog om det. Tillbaka till den urtråkigaste bilen jag sett på länge.

1 gillning

Där är vi rörande enig. Körriktningsspaken är väl det mest upphetsande med bilen :smiley:

1 gillning

Blev ännu bättre än jag förväntat mig. Kostar 460k dkk. Svenska pesetas gör den dyrare. Föredrar själv fysiska knappar och head up/info bakom ratten. Ingångsmodellen RWD samt ev bonus avdrag kommer göra att den säljs bra även i framtiden. Känslostyrda woke-eliten åsido.

1 gillning

Det vi ser nu är börja på slutet för Tesla. De gör inte längre något som är unikt och den funktion man hade som katalysator för att driva fram elbilen, är inte längre nödvändig.

Lägg ner, håll den skiten till X eller Flashback och förpesta inte även detta forum med denna smörja. Tack!

11 gillningar

Såg precis @cgullin video om Jupiter.

• Håller med om att den ser bättre ut ”live” (såg video så inte sett live) än bilder.
  • Vad i helsike är det med det vikbara insynsskyddet? Lever vi på 40-talet? Manuellt vikbart. :roll_eyes: Dessutom dålig passform på golvet bak när Gullin stuvade undan insynsskyddet…
  • Gullin sa att dragkrok finns men är den fortfarande bara avtagbar. Kanske borde nämnas i videon? Avtagbar borde vara förbjudet på bilar över 300k…
  • Snyggt med all filt… Älskar man 70-tal så :+1:. Behöver inte vara pianolack men filt nästan upp till fönstren. :nauseated_face:

Men oavsett så kan jag inte moraliskt ens överväga en Tesla idag. Sätt idioten på en enkelresa till Mars och låt Tesla återigen ta taktpinnen för elbilsutvecklingen.
Jag hade räknat med att nya Model Y skulle göra 700 WLTP.
Det är uppenbart att Elon inte gjort något åt innovation sista tiden. Faceliften är från ingenjörer som förbättrat befintligt.
Tycker synd om alla duktiga medarbetare oxh inovatörer på Tesla som vill göra världens bästa elbil. Så nära men tack vare Elon, så långt borta.

Att blinkers finns på vänster sida och ingen spak på höger sida av ratten är för man heilar med höger arm. Direktiv från Elon…

3 gillningar

Håller med dig Tesla var först, men nu finns det många andra som tekniskt är ikapp och förbi Tesla med innovativa lösningar. Med en ledare som Musk så lär det snabbt gå utför med Tesla.

Jag var tvungen att googla woke snacket, då jag antog att det är sånt man slänger sig med på det asociala mediat, där konkurrensen är hård om att vara dummast i huvudet! :slight_smile:

4 gillningar