Ingen aning om vad det betyder jag heller , och jag skiter i att googla också. Kan inte folk skriva på svenska i svenska forum så får det vara . Men däremot så googlade jag på Musk /Tesla /Aktier . Och verkar som han äger 13% ? . Då kanske dom andra 87 % kan få bort honom , nu när han är en galen belastning ? . Men jag vet inget om styrelser och stor företagande . Det kanske inte funkar så ? .
När han blir en allt för stor belastning så kommer han med säkerhet att åka ut. Sedan är kanske övriga ägare vaksamma eftersom han i sin nuvarande maktposition kan orsaka dem skada om han vill hämnas.
Jag håller med om att tekniksprången från Tesla har varit små de senaste åren. Jag antar att det mesta skett bakom kulisserna i form av en effektivare organisation och billigare produktion.
Det egentligen försprånget som Tesla har kvar som kunder märker av är laddningsupplevelsen. Navigeringen kör dig till en laddstation som till 99,99% aldrig är fullbelagd, du kopplar i kabeln och laddningen startar automatiskt. Varje laddningstillfälle följer exakt samma rutin.
Det finns andra aktörer som har Autocharge och Plug & Play men laddningsupplevelsen är sällan så enkel i en annan bil. Olika aktörer tänker olika, och alltid är det något nytt som man måste ägna lite tankekraft åt innan laddnings kommer igång.
Likheterna med när Apple lanserade iPhone och ersatte Nokia och SonyEricssons dominans genom att skapa sin egen Appstore är ju slående med vad Tesla gör. Att ha kontroll över hela kedjan ger en sådan fördel initialt.
Håller med om att det är den sista USP som Tesla har kvar, i övrigt så har många tillverkare hunnit ikapp eller om då det gäller eldriften av bilarna.
Men väldigt liten USP enligt mig då övriga laddnätverket utvecklats så mycket iaf i Sverige. Jag har aldrig stått i kö eller blivit hänvisad till laddstation med kö. Jag måste ändå kliva ur bilen och sätta in laddhandsken, den extra sekunden att blippa ett kort eller aktivera i en app är inga problem.
För Tesla har det ju varit en ganska enkel ekvation en bil som talar samma språk som laddnätverket en fördel ingen annan tillverkare har haft där ska olika bilar prata med lika många olika laddare och förstå varandra och missförstånd uppstår det är ju klart att det finns standardiserade protokoll men är det inte lite som när Swahili skulle bli världsspråket
Nu när Tesla öppnat upp sina laddare för andra märken kan laddupplevelsen på Tesla Superchargers vara i princip lika strulig (om man inte har en Tesla) som vid andra laddare har jag förstått Är det inte vissa KIA som inte ens accepteras…
Spännande vecka för Tesla sälja eller hålla TSLA
Jag tycker det är viktigt att inte devalvera ords betydelse – en produkt kan inte censureras. Människor kan censuras och då av staten. Människor kan också självcensurera sig själva.
Nu blev det många svar på mitt första svar på mitt första inlägg så jag får lappa ihop kedjan så jag inte tappar bort mig igen (som ju är ett sånt svar du svarar på (puh)
Jag tar inläggen från början till slut så kanske du förstår vad jag menade med mitt inlägg om censur.
På det svarade jag.
Sedan svarade
Sedan tappade jag bort mig helt då jag svarade på detta och som du nog så riktigt liksom iconoclast snappade upp och tydliggjorde
Tror vi menar samma sak om jag bara kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Om man från myndigheter skulle hindra någon att recensera en produkt så är det ju censur.