Nya Tesla Model Y

Håller med. Vi hade en Mercedes med glastak och gardin tidigare, ganska trevligt. Men trenden med glastak utan gardiner begriper jag inte.

Håller med. De har verkligen stannat upp.

Det är billigare utan. :wink:
Min E-klass har gardin och taket kan öppnas, frugans C40 har inte gardin och kan inte öppna det…

Medhåll, trist. Men han fokar tyvärr på politik numera.
Och på robotar, AI och rymden.
Tror Elon “gjort elbil klart”, inte längre utmanande. Då byter han fokus till nya utmaningar.
Han är en superentrepenör, ingen förvaltare.

Tyvärr inte på ID.7 GTX. Där tvingas man till kolgruva invändigt. :cry:
Tog glastaket för att få in lite ljus. Det går dock att frosta vid sol så inga bländande barn i baksätet. Barnen älskar glastakeket och tycker det är nice att titta ut när vi åker. Win-win för oss.
Men ljus inredning hade så klart varit det bästa. :grinning:

1 gillning

Äntligen en Tesla utan plastklädsel men glastaket är kvar, fastän täckt!?

Önskar bara de kunnat kapa priset ytterligare lite, säg $ 3000 till.

Ja, det där kan vara det sjukaste jag sett. :laughing:

Jag kanske är ganska ensam som aldrig riktigt förstått Tesla konstruktionen och dess prioriteringar vad man lägger pengar på, men tydligen är det saker som lockar stora kundgrupper.
Känner mig dock lycklig att jag då kanske är lite unik i tycke och smak :slight_smile:

1 gillning

glastaket är kvar

Jag vet inte vad jag ska säga om det. Hela svagheten med ett tak som är känsligt för stenskott och tas på vagnskada men inte “fördelen” av ett panoramatak. Sett spekulationer att de kompenserar borttagandet av akustikglas i sidorutorna med det klädda glastaket för att få ner ljudet.

Men alla amerikanska kommentarerna jag såg igår var att MY var så försämrad att det inte är värt så liten sänkning. M3 var man väl lite positivare till som har fått behålla en del saker, men ändå många som hellre köper en beg och få allt.

Ska börja med att säga att jag har ingen förhandsinfo alls, så ren gissning :slight_smile:

Men i Europa brukar vi få våra Teslanyheter på fredagar :slight_smile:

1 gillning

Har det någonsin hänt att Tesla inte försöker kränga saker i Europa?
Särskilt om det inte finns några förbud som de inte kan ta sig runt :slight_smile:

Men i Europa brukar vi få våra Teslanyheter på fredagar

Du hade helt rätt :grinning_face:

Kan varit jag som inte heller lyssnade till vad out of spec sa då det var en M3 video som blandade in lite MY fakta så jag kan missförstått och trott att de pratade om både M3 och MY men att de bara menade M3 standard som iaf i detta skede inte verkar komma hit.

Här är nya priserna:

• Model Y Standard – 499 990 kr

• RWD bakhjulsdrift – 612 990 kr

• AWD fyrhjulsdrift – 649 990 kr

• Model Y Performance – 719 990 kr

1 gillning

Känslan är väl ändå att med den relativt modesta besparingen här i Sverige så har de fått till en storsäljare till det priset?

1 gillning

Känslan är väl ändå att med den relativt modesta besparingen här i Sverige så har de fått till en storsäljare till det priset?

Kan man leva med svagheten att ha ett glastak men ändå inte glastak. Inte väderskyddad frunk (lär ju inte ta lång tid till någon börjar sälja ett lock), inget akustik glas, Sämre fjädringskomfort, långsammare laddning, sämre ljudanläggning och eventuellt att man verkligen uppskattar skärmen bak så tror jag också det. Speciellt då vi fick behålla autopilot på vår marknad, i usa ingår inte autopilot. Endast FSD för 8.000 dollar går att få där. Tyckte mig även se att usa endast skulle få manuellt infällbara backspeglar men kanske bara gällde M3.

För de har ändå gjort förbättringar (enligt mig) med att skippa elfällda baksäten och infört tygklädsel samt att motorn verkar vara snäppet effektivare eller om det är kopplat till 18 tummare istället för 19. Bildmässigt snyggare än Juniper också.

Lite bättre/tydligare nödöppning bak också men envisas att “gömma” den längst ner i dörr facket.

Att behålla glastaket men ändå inte med samma risk för stenskott verkar minst sagt puckat, för konsumenten men antagligen inte Tesla. Fråga: kommer det in vatten i frunken på Tesla? Varför lock annars? Har en tredjepartsfrunk i min Kia Soul utan lock och inte kommer det in vatten i den ens vid biltvätt (kan försäkra er om att underspolningen blöter med 12-voltsbatteriet vilket gjorde mig orolig).

Ja det där med gömt glastak lär bli svårt att komma sedan med någon bra lösning på. Möjligen plocka fram glastaket igen då för att utnyttja dess funktion. Köpare får väl ändå vara glada att man får blinkerspak i den enklare modellen. Köpare av de model 3 årsmodellerna utan blinkersspak åker ju på en kostnad på 7350kr om de vill ha tillbaka sin blinkerspak.

Men som alltid. Du betalar för det du får och inte för det du senare kanske saknar.

Varannan Tesla 3 underkänd på första besiktningen i Finland , kan man läsa på Carup. Många fel på bromsar och hjulupphängningar. Dacia visar på bättre siffror , så dom borde kanske vara mer i prisnivå med andra bilar av samma kvalitet . Om man nu inte som många poddare i andra poddar , tycker att det är bästa elbilen , för att det har så snabb respons på skärmen mm . Inget fel i det , man får prioritera vad man vill . Men för mig är hållbarhet över tid det tydligaste tecknet på god kvalitet . Kör man lugnt och fint och låter bli att studsa över fartguppen , så kanske dom håller bättre .

Jag tror att många personer kan leva med de saker som man inte får, det är trots allt inte så mycket bortplockat. För 500 tkr är det ett mycket bra köp för många människors som inte är så bilintresserade. Framförallt blir hoppet till Premium och längre räckvidd på 113 tkr väldigt stort. Tesla är väldigt bra på att kommunicera priser och visa attraktiva månadsutgifter med låga räntor, så en Model Y som börjar på 500 tkr kommer nog sälja bra oavsett dess tillkortakommanden. Övriga märken behöver anamma samma transparens i prissättningen.

Men just nu så finns det ingen större anledning att skaffa standard istället för AWD LR om man vill ha en Tesla och tänkt låna pengarna. Månadskostnaden är densamma då AWD har 0% ränta. Dock 30.000kr mer i kontantinsats för att få en bättre bil, tänker mest i komfort med akustik glas, bättre fjädring och ventilerade säten. Sådant iaf jag värderar högt med tanke på hur många timmar i bilen man tillbringar.

Tror inte denna kommer öka försäljningen nämnvärt, de flesta som verkar ha velat ha en billigare Model Y med sämre/mindre utrustning verkar vara teslafans. I Sverige är ungefär 13% av alla Model Y en Standard Range, resten är Dual Motor eller Performance. Det känns ju som att enbart dem som funderade på en ny SR skulle fundera på denna istället och de som inte har råd med dyrare bil köper begagnat.

2 gillningar