Nya Tesla Model Y

Prisskillnaden har dock aldrig varit så här stor tidigare mellan Standard range och större batterier. Om man förutsätter att räntan är samma på alla modeller när produktionen är igång fullt, så tror jag att många privatpersoner nöjer sig med denna.

Nu har Tesla gått ut med information att man valde ha kvar glas, istället för plåt pga. produktionsbesparing. Glaset är enligt uppgift inte transparent.

Min fundering är vad händer de dagar solen ligger på det mörka täckta glaspartiet?

Skulle vara intressant veta vad som ligger mellan det taket och det tyginklädda innertaket och hur det reagerar på temperaturskillnaderna som skapas.

Hade det inte varit enklare med ett mattsvart plasttak, lite som de gamla vinyltaken. Förstår att det produktionstekniskt är dyrt med plåttak pga pressverktyg etc men är skapa formgjutna plasttak borde man kunna leja ut (svengelska? Hur stavas det?!). Möjligtvis har det bärande funktion också om det är limmat så kanske inte plasttak är möjligt?

Jag har läst någonstans att glaset i deras tak är en del av konstruktionen och bidrar till bättre hållfasthet och krocksäkerhet än ett plåttak..

Så det är nog anledningen till att man inte byter till plast, som har sämre hållfasthet..

Troligtvis behöver de varken krocka och typa om bilen, eftersom det redan är gjort med glastak..

Skitbilligt ju!
Kolla på ID.4 tex och andra som är lika stora och ser liknande ut.