Tack!!
Men är det bara Tesla som bygger många laddare per plats vilket är mycket smartare då det minskar risken för att alla platser är upptagna.
Var nånstans kan jag hitta statistik på detta per land?
Jag skulle vilja veta vilket laddnätverk som är störst i respektive land då vi reser mycket i Europa.
Som med bensinmackar är det enklast för mig att ha en leverantör oavsett var man är i Europa
Ja det verkar nästan vara lite överetablering. Bra för oss användare, men jag skulle inte vilja vara företagare i den branschen. Jag passerar väldigt många ladd platser på dagarna Där det sällan står några bilar . Som vid E20 i Skara t.e.x. Tomt på bilar i stort sett varje dag . Stressa varandra på ladd platser kan vi nog sluta med .
Tänkte precis som du även om en e-on laddstolpe på Maritimt Centrum i Simrishamn har blivit två så är det ganska glest mellan dom och nu när halva Stockholm ska uppleva Sveriges Provence (jag klagar inte jag drar in stålar på dom) kan det bli trångt runt stolparna
Fan va trist det är med alla vita Model 3 & Y som dyker upp som champinjoner ett tag framöver Dom har väl köpt billigast möjliga med 0% ränta
Om nyetablering fortsätter i den här takten kommer vi ha många CPOer som har det tufft alt snabbare konsolidering av marknaden, nätägare och staten jublar. Spännande framtid.
Håller med @elmacken, jag har haft samma funderingar. Hur ska det gå ihop när fler ska dela på en långsamt växande kaka…
Nättariffen drabbar intermittent effektuttag extra mycket. Tror att komplettering med energilager eller samlokalisering med andra aktör kan vara en lösning.
Den icke-flexibla enegiskatten ska vi inte prata om, den motverkar direkt ökad elektifiering och borde vara mer dynamisk.
Det är supersvårt läge att ta en klokt beslut hur man skall göra verksamheten ekonomiskt hållbar.
Satt nyligen och räknade på ett 900kWh/400kW batteri till elmacken i Smålandsstenar men jag backade för att det räcker att jag får sammanhängande trafik över 1MWh då är den månaden körd trots batteri. Detta hände senast 29/6, hade över 1MWh 09:00 till 16:00 med konstant trafik, batteriet hade inte haft tid att återhämta dvs kostnad för batteri samt effekt till EON för att man slår genom. På offentlig station är det otillåtet att skruva ner effekt eftersom jag har fått bidrag från klimatklivet. Köpa ännu större batteri blir för mycket pengar. Hur kan vi lösa detta pussel inom offentlig laddning? Kör bara flex på den andra sajten då jag inte kan kapa effekt med batteriet pga för litet batteri (200kWh/200kW) har ofta 600-700kWh sammanhängande trafik där. Flex har dock mäktat med att ta bort kost för energi men kostnad för effekt är ett grundläggande problem i kombination med för små volymer.
Nog borde du väl kunna höja priset med 1 kr kwt . Men om det skulle funka har jag ingen aning om ? . Men jag kan nog tycka att det är lite lustigt att man kan köpa en elbil för en halv miljon och uppåt , för att sedan räkna ören vid hemma laddning och en femtio lapp hit eller dit vid snabb laddning för en laddning . Jag skulle gärna betala 7 -8 kr kwt om det är under ditt tak när det regnar . Det skulle ju ändå inte kosta mer än bensinbilen per mil . Och jag skulle gärna betala 10 kr kwt om det dessutom var fritt från stressade människor i kö , och ett trevligt matställe på gångavstånd som serverar någon annan varm mat än korv eller hamburgare .
Jag är en av alla som räknar ören. Är väldigt snål när det gäller själva driften av bilen, men har inga problem att köpa dyra bilar som jag förlorar multum på i värdeminskning.
Jag har testat lite olika strategier ang pris. Du får inga volymer på landsbygden runt 6kr. 5kr verkar vara smärtgräns, helst vill man ligga runt 4kr men det bär sig inte just nu, dock jobbar jag på att kunna sänka priset.
Utöver priset är det stor konkurrens i Gislaved med 6 operatörer som fajtas om kunderna och fler kommer nu när Max och McDonald’s etablerar sig. Taxicentralen i byn har nyligen också byggt egen DC som gör att framförallt jag har förlorat lite volym, en stor befintlig operatör kommer inom kort öppna en station till på orten.
Allt över 5:-/kWh innebär att betala tjänstebil med privata pengar. Inget jag vill eller tycker är kul.
En resa på 300 mil för 3.50:-/kWh kontra 6:- är 1500:- i skillnad (2 kWh/mil). På ett år pratar vi en jäkla massa pengar.
Du kanske är ekonomiskt oberoende och rent generellt struntar i priser men jag har svårt att betala dyrare för samma ”produkt” bara för att det är kul.
Oj ! Det var Konstiga regler för tjänstebilar kan jag tycka . Den anställde ska väl inte betala en krona för kostnader för ett fordon man använder i tjänsten , oavsett hur mycket bränslet kostar . Det borde väl vara upp till arbetsgivaren att förhandla med ladd företagen om priser ? . Inte behöver jag leta efter billigt bränsle till lastbilen för att slippa betala själv . Men då förstår jag att vissa letar låga priser . Dom högre priserna jag nämnde , skulle jag betala för dom bekvämligheter jag önskade . Jag betalar drygt tusenlappen mer för extra benutrymme varje gång vi flyger , och betalar gärna lite extra för bekvämlighet och trevnad på långresan med bil också . Men såna resor gör vi inte varje dag .
Det finns två sätt. Ett är att arbetsgivaren betalar drivmedel och då förmånsdebiteras du privatmilen med en faktor på 1.2. Det funkar bra med bensin/diesel eftersom få kan ”tillverka” den typen av drivmedel hemma.
Det andra, som i stort sett alla med elbil gör, är att arbetstagaren står för allt drivmedel och får milersättning, som är 12:- för bensin/diesel och 9,50:- för elbil.
Med elbil så är det första sättet väldigt krångligt eftersom du även laddar hemma. För att räkna ut vilken el som du har laddat hemma kontra på vägen krävs massa tid och energi. Då är alternativ 2 enklare för alla parter.