En gamma gubbe som mig som slutat stressa på fritiden, skulle önska sig lite fler 50 KW laddare . Siktade in oss på Stavsjö på vägen hem som vanligt , då vi gillar maten och trevnaden på krogen där . Kom dit med 7 % kvar i batteriet och körde direkt till 50 KW MER laddaren . Dom snabba laddarna var det två bilar i kö till . Efter denna gång en macka-fika med toa osv var bilen uppe i 90% . Hade vi som vi brukar ätit lagad mat så hade vi nog stått i vägen när vi kom tillbaka. För att inte tala om hur det hade blivit med dom snabba laddarna. Få väl försöka ställa in ChargeFinder på max 50 KW laddare på långfärd i fortsättningen .
Ja det kommer väl att drälla av Laddhybrider med 50 KW CCS ladd-möjligheter om några år också. Och dom måste ju ha rätt att få ” snabb ladda ” dom också . Och med 25 -35 KWT batterier som många nya har nu så lär dom ju stå där en stund . Eller rätt att ladda ? . Vi borde kanske uppmuntra dom att ladda när dom tar rast , så dom blir så bra dom kan bli .
Vår tar max 75 kW med medvind och sol i ryggen så gärna fler 50-100 kW laddare. Tycker det är gått om laddare nu, hur många finns det totalt, någon som vet?
IONITY är en av få som inte ”delar” på effekten då det bara är ett uttag / stolpe och de har i majoritet förhållandevis små stationer så det finns effekt så det räcker till alla stolparna även om bilarna laddar på bra.
Är jag på långresa och det är mycket folk ute skulle jag inte välja tex en fullsatt Tesla eller CirkleK för det innebär ganska långsam laddning generellt.
När det gäller snabbladdning så tror jag det är ytterst dåligt om man aktivt kan välja långsammare laddning än vad bilen och laddaren är kapabel till, det är ju samma sak som att ladda fullt och lämna kvar bilen trots att man slutat ladda.
Då skulle jag hellre se köpcentrum mm installera dedikerade 40-50kw laddare för de som skulle handla en längre stund.
Tex har jag aldrig förstått varför en kedja som Ikea valt en hel hög med snabbladdare utanför sina butiker.
De om några vet hur längre den typiska kunden är inne och borde anpassa laddningen till just detta.
Bra point, IKEA vill ju att man mer eller mindre ska bosätta sig i butiken länge, så varför satsa på kraftfulla snabbladdare utanför butikerna. Vore ju bättre de hade slowladdare men tillräckligt så att butiken alltid kan vara knökat med folk länge
Relaterad fråga, har man nytta av en bil som har 22kW DC-laddning för att ladda vid handling på stan?
Dvs hur vanligt är det att mataffärer o shoppingcenter att ha 22kW över de långsamma 11kW.
Ganska ofta sitter det 4-8 uttag på samma matning, som sedan är avsäkrat 32A vilket ger dem möjligheten att annonsera ut laddarna som 22kW.
Detta betyder krasst att man måste ladda ensam för att du skall ha nytta av din snabbladdande AC inverter.
Jag skulle gärna se att AC laddplatser inte bara specificerade max laddhastighet / stolpe utan även total effekt istället.
Och detta kommer vara ett än större ”problem” när fler laddbara bilar kommer ut på marknaden.
Gör ändå ett nytt försök . Jag stannar för att ladda och äta . Jag kommer då att stå där i minst 45 minuter kanske en timma oavsett . Varför vore det då ytterst dåligt om jag skulle kunna välja 50 KW laddning på en 150 KW laddare för att ladda 40-50 KWT . Obegripligt ologiskt enligt mig . Logiskt för dig / er ? . Tänk också på att rast hör till trafik säkerheten , inte bara för yrkestrafiken.
Allt beror ju på situationen och hur belastningen på stationen är.
Ser absolut inga problem att man står länge på en station som är glest belastad och att man tom då står kvar med en fulladdad bil om det ändå hela tiden är 3-4 platser lediga, och det finns ganska många stationer som har det så 365 dagar om året.
Men annars Vad skulle en ägare av stationen säga om det kom in 8-10bilar och alla valde att ladda långsamt för att de skulle äta på restaurangen i närheten som serverade välkänt bra mat? @elmacken
Dvs hela stationen skulle blockeras i 1-1.5h och potentiella intäkter till laddstationer då helt enkelt åkte vidare eller fick stå och vänta.
Som stationerna är uppbyggda idag är det likt bensinstationer.
Man laddar så snabbt man kan och flyttar på sig.
För inte tankar man sin ICE bil på macken för att sen låta den stå kvar vid pumparna om man går in och käkar?