De jobbar på, nio sajter under uppbyggnad nu då. De ska ju ha fram mycket kraft till sina laddare med i och med att de dedikerar mer effekt per laddpunkt än exempelvis Tesla eller de laddoperatörer som använder Kempower.
jo och det är väl där det kanske har lite överdrift från ionity att säkraupp så mycket. För kommer det någonsin köras 6st 350kW laddnings samtidigt?.
Oddsen att 6st 350kW bilar ställer sig och laddar exakt samtidigt…låter mer som ett test från automotor sport så de har något att gnälla på.
Ionity säkrar upp ca 200kW per laddpunkt. Så alla de som att 6uttag kör 1,25MW in. Varje laddpunkt kan ge 350kW så länge vi inte överstiger 1,25MW totalt på stationen. Extremt ambitiöst 2018 och även 2023. Upplever inte att nya modeller på marknaden laddar snabbare än de äldre generellt med vissa undantag så klart.
Precis som du skriver Haris, ställverk och transformator dimensioneras efter 1250 kVA (1,25 MW) om de har 6 st 350 kW-uttag.
Jämfört med ex Tesla Supercharger i Jönköping där 40 uttag verkar dela på 2 MW. Folk har ju rapporterat så “låg” laddeffekt som 50 kW vid fullbelagd station.
Gällande tesla SuC tror jag att de har mer än 2MW i jkpg tex. Problemet som ibland kan uppstå när man har dynamisk balansering som Tesla är att det finns ineffektivitet mellan samtliga likriktare på stationen i synnerhet märks detta när stationen är full. Om du har en upplösning om 50kW så tar du upp två likriktare vid 60kW vilket gör att vi låser in 40kW som inte kan nyttjas, sen jobbar mjukvaran i laddaren för prioritera den bilen som behöver kraften mest. Dock ingen aning om Teslas upplösning på kraft, den som vet får gärna fylla på.
Det jag vet med 90% säkerhet är att Tesla har 10skåp i jkpg á 320kW så inkommande bör vara 3,2MW, rätta gärna om jag har fel.
Men… Alltså går en stor elledning in i Uppsala södra. För i norr tycker jag det är glest där vid pizzahut,chopchop etcetc. Är väl bara någon incharge å ionity där.