Nyheter inom snabbladdning, vecka 36-40 2023

Utbyggnaden av nya snabbladdare fortsätter i rekordtakt! Så här en bit in på hösten kan jag rapportera:

  • 51 nya laddplatser med 246 st CCS-uttag,

  • 18 uppgraderade laddplatser med 31 st CCS-uttag,

  • 6 “öppnade” Tesla-laddplatser med 90 st CCS-uttag

Summa summarum hela 367 st tillkommande uttag.

Plustecknet i listan nedan anger en uppgraderad befintlig laddplats.
Lista sorterat på laddoperatör enligt nedan:

Circle K | +44 uttag

  • Gränna Galgen Ravelsmark (A) | 6 x 300 kW

  • Hudiksvall E4 Trucks | 4 x 360 kW

  • Järfälla Veddesta (A) | 4 x 300 kW

  • Laholm Circle K Snapparp Östra Trucks | 4 x 360 kW

  • Nässjö Sörängsrondellen (A) | 6 x 300 kW

  • Åkersberga Roslagsvägen (A) | 4 x 300 kW

  • Knivsta Gredelbyleden (A) | + 2 x 300 kW

  • Länna Skogås (A) | + 4 x 300 kW

  • Skärholmen Syd (A) | + 4 x 300 kW

  • Stockholm Midsommarkransen (A) | + 2 x 300 kW

  • Upplands Väsby Kapellvägen (A) | + 4 x 300 kW

(A) = stöd för Autocharge

e.on Drive | + 4 uttag

  • Anderstorp Gislaved Energipark | 2 x 400 kW

  • Nyköping Holmgrens Bil |2 x 150 kW

Eviny | +30 uttag

  • Olofström ICA Maxi | 4 x 200 kW, 2 x 180 kW

  • Ulricehamn ICA Maxi | 8 x 360 kW, 8 x 200 kW

  • Vilhelmina ICA Tallen | 4 x 200 kW

  • Växjö ICA Teleborg | 4 x 200 kW

Eways | +8 uttag

  • Nässjö Terminalgatan | 6 x 360 kW

  • Stockholm Västberga Allé Widriksson | 2 x 160 kW

Fristående | +24 uttag

  • Avesta Björkmans Bil | 2 x 180 kW

  • Brunflo Löjtnantsvägen LIR Teknik | 4 x 350 kW

  • Karlskoga Energi & Miljö Gottebol | 4 x 350 kW, 4 x 150 kW

  • Kristinehamn Nya Stormarknaden | 2 x 150 kW

  • Sunne Mejeriängen | 4 x 150 kW

  • Västerås Landrins Bil Fältmätargatan | 2 x 100 kW

  • Örebro Björkmans Bil | 2 x 360 kW

InCharge | +33 uttag

  • Gällivare Talltitevägen | 2 x 120 kW

  • Mölndal Lunnagårdsvägen | 8 x 150 kW

  • Skövde Bilia Mellomkvarnsvägen | 4 x 180 kW

  • Sävedalen Bilia Göteborgsvägen | 6 x 150 kW

  • Visby Lundbygatan | 2 x 350 kW

  • Bromma MAX Ulvsundavägen | + 2 x 150 kW

  • Kista Centrum | + 4 x 90 kW

  • Malmö Max Cypressvägen | + 1 x 175 kW

  • Solna Evenemangsgatan |+ 2 x 150 kW

  • Växjö Willys Marketenterivägen | + 2 x 90 kW

Ionity | +6 uttag

  • Ljungby Nord (Lagan) | 6 x 350 kW

kWatt | +6 uttag

  • Boden Kaptensgatan | 2 x 350 kW

  • Porjus Lanthandel | 2 x 150 kW

  • Kiruna Stora COOP | + 2 x 150 kW

Mer | +20 uttag

  • Hedemora Hemköp | 4 x 150 kW

  • Malmö Dockgatan | 2 x 150 kW

  • Skellefteå COOP Gymnasievägen | 6 x 150 kW

  • Varberg Gunnestorpsvägen | 6 x 150 kW

  • Storlien Vintergatan | + 2 x 150 kW

OKQ8 | +24 uttag

  • Borgholm Storgatan | 2 x 150 kW

  • Glumslöv OKQ8 E6 (Södegående) | 6 x 150 kW

  • Halmstad Truck Laholmsvägen | 2 x 350 kW

  • Höllviken Stenbocksväg | 4 x 150 kW

  • Kållered Ekenleden | 4 x 150 kW

  • Solna Kungshamravägen | 4 x 150 kW

  • Solna Solnavägen | 2 x 150 kW

Recharge | +18 uttag

  • Haparanda IKEA | 7 x 200 kW, 1 x 150 kW

  • Norrköping McDonald’s | 4 x 225 kW

  • Slottsbron Preem | 5 x 200 kW, 1 x 150 kW

Tesla (open for all) | +48 uttag (och 90 öppnade “för alla”)

  • Karlshamn Supercharger | 12 x 250 kW

  • Trollhättan Supercharger | 20 x 250 kW

  • Växjö Supercharger | 16 x 250 kW

  • Arboga Supercharger | 14 x 150 kW

  • Jung Supercharger | 6 x 150 kW

  • Kalmar Supercharger | 6 x 150 kW

  • Kungälv Supercharger | 20 x 150 kW

  • Tanum Supercharger | 24 x 150 kW

  • Uddevalla Torp Supercharger | 8 x 250 kW, 12 x 150 kW

Virta | + 12 uttag

  • Flen Elektriska Macken | 2 x 175 kW

  • Karlstad LBC Frakt Bråtebäcken | 3 x 350 kW

  • Malmköping Elektriska Macken | 1 x 175 kW

  • Stockholm Volkswagen/Audi Hammarby | 4 x 200 kW

  • Borås Toveks Bil | + 2 x 100 kW

7 gillningar

Snyggt jobbat som vanligt! Bland de som lagt ner (temporärt) hittar vi Circle K Midhem. Offline en längre tid på grund av ombyggad/utbyggnad.

1 gillning

Slås alltid över hur snabbt det växer. Känns som det bara eskalerade över en natt och inte går att stoppa :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Kul att gränna äntligen fått igång sina.
Men ändå finns det vissa stora städer som det fortfarande ekar ganska tomt med snabbladdare…

Det är pinsamt vad segt det går för ionity

Jag provade Teslas laddare i Jung i dag. Visste inte att de var nya.
:grinning::+1:

1 gillning


McDonalds Jolengatan 3, Söderleden. Recharge bygger, 6 fundament för laddare.
Ser även ut som om Circle K bakom/brevid bygger fler laddplatser.

2 gillningar

Tack för spaningarna!

De är verkligen inte nya, men nyheten är att de har öppnat upp sajten “för alla” elbilar nu. :slight_smile:

1 gillning

De jobbar på, nio sajter under uppbyggnad nu då. De ska ju ha fram mycket kraft till sina laddare med i och med att de dedikerar mer effekt per laddpunkt än exempelvis Tesla eller de laddoperatörer som använder Kempower.

1 gillning

Japp, CK verkar bygga om deras första sajter som fick de el-ändiga Tritium 150 kW-laddarna.

Mja, ska dom ha 6 stycken laddpunkter är det ju 2,1MW som ska in… Inte så näpet att hitta överallt kanske :grimacing::sweat_smile:

jo och det är väl där det kanske har lite överdrift från ionity att säkraupp så mycket. För kommer det någonsin köras 6st 350kW laddnings samtidigt?.
Oddsen att 6st 350kW bilar ställer sig och laddar exakt samtidigt…låter mer som ett test från automotor sport så de har något att gnälla på.

Ionity säkrar upp ca 200kW per laddpunkt. Så alla de som att 6uttag kör 1,25MW in. Varje laddpunkt kan ge 350kW så länge vi inte överstiger 1,25MW totalt på stationen. Extremt ambitiöst 2018 och även 2023. Upplever inte att nya modeller på marknaden laddar snabbare än de äldre generellt med vissa undantag så klart.

2 gillningar

Precis som du skriver Haris, ställverk och transformator dimensioneras efter 1250 kVA (1,25 MW) om de har 6 st 350 kW-uttag.

Jämfört med ex Tesla Supercharger i Jönköping där 40 uttag verkar dela på 2 MW. Folk har ju rapporterat så “låg” laddeffekt som 50 kW vid fullbelagd station.

Gällande tesla SuC tror jag att de har mer än 2MW i jkpg tex. Problemet som ibland kan uppstå när man har dynamisk balansering som Tesla är att det finns ineffektivitet mellan samtliga likriktare på stationen i synnerhet märks detta när stationen är full. Om du har en upplösning om 50kW så tar du upp två likriktare vid 60kW vilket gör att vi låser in 40kW som inte kan nyttjas, sen jobbar mjukvaran i laddaren för prioritera den bilen som behöver kraften mest. Dock ingen aning om Teslas upplösning på kraft, den som vet får gärna fylla på.

Det jag vet med 90% säkerhet är att Tesla har 10skåp i jkpg á 320kW så inkommande bör vara 3,2MW, rätta gärna om jag har fel.

Det låter rimligt att de har fått ökad effekt då i samband med utökningen där, men jag har tyvärr ingen närmare insikt i det.

Woohoo ICA Maxi Gnista i Uppsala ska få Eviny! Bygget är påbörjat, guud vad skönt, då slipper jag åka till Mora och spela in :joy::sweat_smile:

2 gillningar

Kul att det är på gång där med, fler HPC i norra Uppsala behövs. Och nu får du laddkurvan plottad direkt i appen (precis som Kempower). :slight_smile:

Men… Alltså går en stor elledning in i Uppsala södra. För i norr tycker jag det är glest där vid pizzahut,chopchop etcetc. Är väl bara någon incharge å ionity där.

Ja, det är dåligt med effekt. Circle K har 10 planerade platser men väntar på att få tillgång till nätet.

1 gillning