Olika åsikter i podden

Hej!

Jag tycker att det är oerhört uppfriskande att ni i podden har olika åsikter och låter den andre prata till punkt. Det blir intressant med olika åsikter. Annars kan det lätt bli enformigt när två programledare tycker likadant hela tiden.

5 gillningar

Vet inte om jag riktigt håller med. En podd om ett mycket etablerat ämne så som ex fotbollsallsvenskan eller privatekonomi så kan jag hålla med om att olika åsikter och vinklar uppskattas. Men när det kommer till elbilar och laddning så tycker jag mest det blir rätt oklart när man egentligen är ute efter att lära sig hur allt fungerar.

Uppskattar också olika åsikter. Bra jobbat! Alla kan inte tycka lika och ni är verkligen ett varsin ände ibland.

2 gillningar

Håller helt med! Fortsätt att käfta emot.

1 gillning

Jag tror att styrkan i podden är just hur olika Peter och jag är som personer och jag tror också det ger en större bredd i podden att inkludera flera. Vissa kommer oftast hålla med Peter och känns att deras åsikter lyfts fram och vice versa gällande mig.

Sen är det ju detaljer som vi grottar i, när det kommer till laddning så är både @Esse och jag 100% överens om att Plug&Charge borde vara standard, det skulle alltid kunna göras tydligare kanske :slight_smile:

4 gillningar

Fast när jag lyssnade på diskussionen gällande publik laddning i dagens avsnitt blev jag mest matt när jag står inför att ge mig ut i den här djungeln. Vilket abonnemang skall man ha och vilka appar funkar bra eller dåligt och sedan priserna på det. På tal om priserna, är det verkligen något man egentligen behöver tänka på när man går från att tanka diesel och bensin för 20+ kronor litern?

Plug and charge verkar ju väldigt vettigt men det verkar ju inte direkt komma och vara fullt fungerande och utrullat imorgon. Att ladda publikt och planera sin resa måste till slut bli lite av en icke fråga. Precis som det är när det kommer till bensin och diesel.

Men det är ju det som är poängen – skjut inte budbärarna liksom :slight_smile:

Det finns inget enkelt svar på det – det är lite det som är problemet.

I dag skulle jag nog ändå förespråka Tesla. Många laddare och rimlig prissättning just nu - och enbart 1 månads bindningstid om man skaffar abonnemanget.

Och det är det stora problemet egentligen, det finns inget bra svar på detta eftersom alla bolag vill låsa in kunderna i egna lösningar istället för att skapa en smart och enkel lösning. Det finns inget ekonomiskt incitament för det för operatörerna. Därför skulle kortbetalning vara trevlig och då också ett tydligt pris :slight_smile: Men jag förstår dig till fullo, att vara ny på elbil och höra diskussionen vi hade kan nog göra en orolig. Frågan blir kanske då vilken nivå man ska lägga sig på i en sådan diskussion och vem ens lyssnare är.

Så länge man vet att Tesla kan byta priset rätt som det är och inte är tydliga med det :slight_smile:

1 gillning

Japp – generellt. Men det finns så många undantag på bilar som inte fungerar något bra där så det är fortfarande inte allmängods.

1 gillning

Tror jag mest lyfter frågan gällande laddning och om det är enkelt eller svårt för att det låter väldigt komplicerat när ni pratar om det, samtidigt frågade jag en vän som bilade med familjen ner till Kroatien i sommar med sin elbil om det inte typ var en mardröm gällande laddning och då sa han nej, han hade typ ett Ionity abonnemang och sedan laddade han på vägen ner utan någon direkt planering med laddpunkter. Så nu är jag lite vilsen gällande om det verkligen är svårt eller bara svårt om man börjar gräva i det och försöker prisoptimera. Själv har jag som sagt ingen direkt erfarenhet.

Ionity (via någon av billtillverkarna) var ju svaret på alla frågor rätt länge – just därför det var rätt mycket köer på dessa stationer. Men sedan så förändrades allt över en natt. Det går naturligtvis fortfarande bra att ha ett Elli-abonnemang (eller motsvarande) och ladda hos Ionity men det är inte längre någon
prisoptimering att tala om – tvärt om.

Men låt oss försöka försöka sammanfatta situationen och ge några tips i nästa avsnitt :slight_smile:

1 gillning

Jo i den bästa av världar. Själv ser jag inte en app i en telefon som något konstigt utan det mest naturliga som finns år 2023.

Ang. kortterminal: Om det finns kortterminal så behöver man inte fysiskt hålla fram kortet utan det kan ligga i telefonen som man håller fram. Så när man ändå ska ta fram telefonen för att betala så kan man lika bra starta en app, klicka 3-4 gånger och starta laddningen.

Plug&Charge kommer aldrig bli en total standard som kortterminaler om man tankar bensin. Själv tror jag att tankning med app i telefonen är på gång om det inte redan finns någonstans. Att underhålla kortterminaler kan vara något som mackar tänker kan rationaliseras bort. En app kan starta pumpen precis som en laddning.

Dock finns det väl en lagstiftning på gång för att just kräva kortterminaler - vid laddare.

Då hoppas jag verkligen att det blir “en app” för det är ju det som gör kortterminalen som en bra lösning; att det är något alla förstår och kan komma igång med direkt. En app för varje opreatör är inte rimligt i längden i mitt tycke, för mig är det kanske inte ett jätteproblem men det måste byggas för dom som bara vill köra bilen och är helt ointresserade av bilar överlag.

1 gillning

Gör gärna det om nu inte alla andra känner att vårt community har lämnat baskunskaper bakom sig. Kanske bara jag som är nybörjare.

Jag slås även av tanken att försöka kostnadsminimera den publika laddningen när man samtidigt har köpt en bil för runt 750 tkr blir kanske lite skevt? Blir lite som att köpa en sportbil men inte tanka den för att bensinen är för dyr. Gäller kanske i synnerhet om man maximalt laddar publikt 10 ggr per år och resten körs med laddning hemma. Jag har själv svårt att se att jag skulle anpassa min resa efter priset på publik laddning.

Sällan någon person känner att det är skit samma om de betalar 300 kr eller 600 kr för en full laddning helt ärligt :slight_smile: Hur dyr bilen än är.

Om priset inte spelar roll är Elli svaret på alla frågor egentligen.

1 gillning

Jag personligen har samma åsikt då jag laddar hemma till 99% för ca: 2 kr/kw. Om det kostar 6 kr eller 9 kr de få gångerna jag laddar DC kan för mig kvitta.

Frågan är vilket problem med DC-laddning vi behöver prata om då :slight_smile:

Jo jag struntar i det eftersom de är enstaka gånger och utslaget på all laddning över året så kvittar det. Jag prioriterar hellre att laddstationen är en trevlig sådan som har toalett och gott kaffe. Typ Circle K som ju i nuläget också råkar ha ett pris på under 6 kr istället för att jaga det absolut lägsta priset och stå någonstans där det inte är nära till några bekvämligheter alls.