Framtiden känns som ett favoritämne…
Jag tror att elbilsbatterierna kommer att få mer elektronik i sig som inte finns idag. T.ex möjlighet att shunta bort celler som har skador. Detta skulle minska SoH men låta batteriet fortfarande vara användbart även om enstaka celler slutar att fungera som de ska. Kanske tom lägga in ett antal extraceller som kan “växlas in” automatiskt för att kompensera för skadade celler.
Idag så krävs det en reparation eller byte av hela batteriet om en enstaka cell får en markant ökning av sin inre resestans eller går till avbrott. Det skulle kraftigt minska risken för ägandet av batteribilar efter att garantin har gått ut.
Den uppenbara förbättringen är mera kapacitet i batteriet. 500km i motorvägsfart vintertid är nog målet att sträva efter…
Att få ner tjänstevikten på fordonet till under 1500 kg för mellanklassbilar och 2000 kg för SUV. Det torde kräva strukturella batterier med de risker för batteriets livslängd som det innebär (se överst).
Mjukvara, mjukvara, appar, appar. Här har samtliga tillverkare skitlångt kvar (även Tesla). De måste öppna upp för extern mjukvara/tjänster såsom smarta telefoner har gjort. De regulatoriska delarna (körningen) kan nog inte göras så mycket av tredjepartsmjukvara. Men infotainment, fjärrstyrning, laddning, uppvärmningen, automatiserande av funktioner, lyse, vindrutetorkare, självkörning och en hel massa annat. Detta kräver att biltillverkarna skriver om sina system så att man separerar funktioner, detta så att inte en felskriven app för vindrutetorkarna KAN påverka t.ex bromssystemet… Att biltillverkarna MÅSTE börja GARANTERA OTA på alla ingående system är uppenbart. Att detta måste testas och verifieras av någon oberoende instans innan försäljningsstart är också uppenbart.
Att biltillverkarna garanterar uppgraderbarhet (till rimligt pris) av kritisk funktionalitet i minst 15 år efter leverans. T.ex att 2G/3G kan bytas till 4G/5G anslutningar och sedan vidare med 6G osv.
Att priset för batteribyte anges redan vid försäljningstillfället och att det sedan inte få ändras annat än via KPI justeringar. Det skall ju aldrig behöva göras men skit händer, krockar, främande föremål skadar batteriet, celler kan gå sönder. Om priset då sätts till halva bilens nypris så är det sjukt.
Att en ny mätnorm tas fram som riktar in sig på just elbilar. WLTP och NEDC är helt odugliga för att visa på svagheter i elbilars energisystem. Kallstart vid -15 C, sedan motorvägsfart i 200km därefter mäta hur mycket el som krävs från elnätet för att återfylla batteriet… Eller ett test som motsvarar Teslabjörns 1000 km test. Eller pendling för en som bor i lägenhet och vill bara ladda på publik laddare på helgerna. Dokumentering av självurladdningshastighet vid olika yttertemperaturer i t.ex kWh per dygn (vår ZE40 drar 4kWh per dygn om det är under -5 C när den är inkopplad t.ex).
Samt den fullständigt självklara. Slippa alla dessa kort, appar, brickor och annan smörja. Laddkabeln skall identifiera bilen och starta laddningen själv.
En stulen elbil SKALL vara omöjlig att ladda publikt, bara för Polisen att kunna flagga såsom stulen och alla laddsystem slutar att fungera i hela världen. GPS positonering som mellanlagras på ett ställe med obegränsat integretetsskydd så att fordonet kan spärras från användning vid stöld och att brott skall kunna uppklaras enklare utan att den personliga integreteten inte äventyras.