PnC och We Charge med ID 4

Är det någon kunnig som kan tipsa mej hur jag ska få laddningen att starta automatiskt på IONITY.

Jag har en VW från 2022 med We Charge aktiverat och i somras kunde jag koppla in laddaren och inom 1minut så hade laddaren och bilen kommunicerat klart och laddningen startade. Senare på hösten köpte jag en månads abonnemang för Plus och kunde ladda för 3,50kr på en långresa. Men under den resan och efteråt så har det aldrig fungerat att laddningen startat automatiskt utan jag har fått ta fram appen i mobilen och startat därifrån.

Är det någon som har någon aning vad som gör att det inte fungerar längre?

Jag har ingen kunskap om hur We Charge funkar med PnC påslaget men jag var med om en dansk igår på IONITY Helsingborg med ID7 där det inte fungerade. Hände inget när han ansluter. Vi tittade i We charge appen och de var påslaget men ingen effekt. Han betalade med vanligt bankkort till slut och skrattade att han får dubbel taxa, men han sa att han hade råd med det.

Haha! Ingen dubbel taxa men onödigt med en bekväm funktion som ska underlätta när någon familjemedlem lånar bilen och det inte funkar som det är tänkt

Jag har en ID 4 (årsmodell 2023) där PnC funkade bra i början. Men efter 1-2 år hände något och jag har aldrig lyckats få igång det än. Försökte fixa det när problemet uppstod men gav upp. :smile:

Hmm kanske något med uppdateringen till 3.8 programvaran som ställer till det

Känns som PnC är för komplicerat så de funkar inte.. däremot verkar ju autocharge fungera bra även om jag förstått de inte är så säkert egentligen.

Autocharge är tillräckligt säkert för ändamålet. Det är så små belopp på spel som upptäcks snabbt och lätt, har operatören också CCTV så är de ju rakt av idioti. Därför finns inget incitament bland kriminella att manipulera Autocharge eller RFID-brickor som har samma sårbarhet. Jag har kört Autocharge på macken sen 2022 det är ett superbra och enkelt protokoll som kunderna uppskattar.

Finns dock ett problem med Autocharge, man måste komma ihop av avaktivera det när man säljer bilen. Jag fick härom dagen ett mail om att laddningen på Circle K var klar. Förstod genast att jag glömt avaktivera och avaktiverade på Eviny och Circle K. Hoppas att nya ägaren förstår att man inte alltid kan ladda gratis.

1 gillning

Vilken lösning blir det i framtiden? PnC verkar ju biltillverkarna gilla medans Autocharge är poulärt bland laddoperatörerna.

Är det fortfarande endast Ionity som stödjer PnC?

Någon nämnde att laddoperatörer inte gillar PnC då hela transaktionen går som en VPN-tunnel mellen elbilen och banken?

Opertören kanske gärna vill vara delaktig i penningflödet?

Och vilken lösning blir det ned V2G?

Likadant med Brobizz via reg nr, EasyPark med kameraparkering osv. Du kommer få samma problem med PnC om du inte är noga med att avaktivera funktionen, appen osv innan du lämnar bilen.

Jo jag försöker att välja ut några få laddoperatörer där jag aktiverar autocharge just för att man inte ska glömma bort någon den dagen man säljer bilen.

Man ja autocharge är smidigt.

Föresten, känns som Öresundsbron är betydligt mer osäker än autocharge även om jag inte vet exakt hur autocharge protokollet fungerar.

Autocharge är ju okrypterad trafik och använder bilens MAC-address, så det är väl inte optimalt ur säkerhetssynpunkt, även om risken är liten att trafiken hijackas och utnyttjas. Jag tror vi kommer se flera leverantörer gå mot Plug&Charge framöver, både vad gäller stöd för bilarna och laddstationerna!

Jag förstår fortfarande inte riktigt hur det fungerar. I dag har ju enbart biltillverkarna det för sina egna abonnemang, vad är det som hindrar IONITY från att lägga till det t ex?

Ionity har ju plug&charge i sina laddare för att det är säkrare. Det använder ett certifikat istället för bilens MAC-adress som är en fullösning i autocharge. Dessutom sker det krypterat.

Det finns många fördelar att bygga på standards, läs gärna vidare i standarden som Plug&Charge bygger på, så ser du mera tänkbara scenarios av vad som kan komma framöver.

Om det är värt hoppa på nu, kanske inte, men jag tror nog att vi kommer att få se flera ISO 15118 certifierade enheter framöver som ökar mervärdet för bilarna att ha stöd för!

För ca. 1 ½ år sedan var vi en semesterresa i Tyskland med min VW ID4 modellår 2022. Jag hade då ett abonnemang via VW på We Charge. Då ingick Plug & Charge på Ionity och Aral Pulse i Tyskland som fungerade perfekt. Däremot för knappt ett år sedan började funktionen strula här hemma i Sverige på Ionity.

Jag har numera en Volvo EC40 modellår 2026 som ska ha Plug & Charge via Volvo public charging service avtalet på Ionity. Har testat flera gånger men ännu inte fått det att fungera (certifikatet laddas inte ner till bilen från laddaren) Har ärende både hos supporten Volvo public charging…… samt hos Volvo Cars support utan resultat. Tilläggas att med Volvo laddkort eller Volvo appen startar laddningen på Ionity utan problem. Autocharge på Circle K och Eviny fungerar perfekt.

Verkar inte vara riktigt stabilt det här med PNC certifikatet och standarden där medans Autocharge ser ut att vara betydligt stabilare.

Tråkigt att det strular nu här hemma, då det verkade fungera bra i Tyskland. Det är ju betydligt komplexare lösning än för autocharge lösningen.
Har det fungerat bra någongång här hemma?

Finns ju flera ställen där det kan bli fel, men det låter ju som att det knasar med tilldelningen centralt med certifikaten om det inte tillkommit nån bugg i mjukvaran förstås.

Såg notis att man nu i år infört striktare krav på laddstationer.

AFIR-förordningen (EU) gör ISO 15118 till standard för publika laddare från och med 2026, vilket tvingar fram snabba förbättringar i certifikathanteringen.
Här är de viktigaste punkterna och tidslinjerna för certifikathantering enligt AFIR:

• 1 januari/8 januari 2026 (Ny/renoverad AC): Alla nya eller väsentligt uppgraderade publika AC-laddpunkter måste stödja ISO 15118-2 (för Plug & Charge).
  • 1 januari 2027 (Obligatoriskt för alla): ISO 15118-20 blir obligatoriskt för alla nya eller renoverade laddare, både offentliga och privata, vilket möjliggör mer avancerade tjänster som fordons-till-nät (V2G).
  • Certifikathantering: ISO 15118 kräver en säker infrastruktur för digitala certifikat (PKI - Public Key Infrastructure) för att möjliggöra automatisk “Plug & Charge”. Det tvingar laddoperatörer att uppgradera sina system från enklare RFID-autentisering till säkrare certifikatbaserad kommunikation.
  • Betalningskrav: Från 2027 måste även publika laddstationer erbjuda ad-hoc-betalning (kort/QR-kod) utan app, vilket kräver integrering av säkra betalterminaler.

Här kanske @David har bättre koll på framförallt Ionity laddarna där stöd idag skall finnas för PnC?

Jo vid samma tidpunkt som tysklandsresan fungerade det här i Sverige samt också i Danmark på ID 4:an.

På Volvon jag har nu har det hitintills inte fungerat. Får se om supporten kommer fram till något. Är egentligen inte så jätteviktigt för mig då både Volvoappen och Ionityappen funkar. Är väl mest då att Volvo i sin reklam skryter med att fr.o.m modellår 2026 ska PnC fungera på EC40 och då får de väl också lösa problemet tycker jag.

1 gillning

Det jag menar är att IONITY inte har PnC via eget abonnemang. Det är ju, i dagsläget, något av ett monopol. Därför undrar jag hur det kommer sig att man t ex inte kan koppla PnC till andra abonnemang än just bilmärkets egna.

Jag är rädd att jag inte riktigt förstår frågan, men för att PnC ska fungera så krävs ju dels att laddarna, samt bilarna har stöd för PnC. Varför skulle Ionity stödja andras abonnemang än för sina egna laddare om de andra leverantörerna inte är anslutna till det öppna nätet för PnC?