Om du har en VW ID 4, kan du få Plug and Charge hos IONITY genom VW:s abonnemang WeCharge. Då betalar du priset som VW/Elli sätter på just IONITY.
Du kan inte få PnC till bilen genom att teckna abonnemang hos IONITY.
Detta gör att exempelvis BMW-ägare i dag (om det inte har ändrats på sistone) betalar ett högre IONITY-pris via BMW-abonnemanget än vad IONITY kostar hos IONITY.
Detta ser jag som ett enormt problem med just PnC och det nuvarande läget. Måste ju vara något med standarden som är kaputt när biltillverkare kan utnyttja situationen på detta sätt.
Ok, det verkar tydligen vara mera strul med prissättningarna än just bara via PnC som jag fattat det som dryftas i trådarna.
Suck vilken soppa det är. Jag börjar faktiskt tvivla på att EU och branschen fixar omställningen om det ska fortsätta på detta viset. Hade tänkt gå över till elbil i år, men jag tror jag fortsätter köra min 15+ år diesel några år till med förhoppning att man sätter ner foten och får ordning på allt.
Känns olustigt, men jag är en vän av ordning och billigare bilägande kan jag inte ha för närvarande oavsett dieselpris. Jag kör så lite och priset är tydligt vid pumpen som alltid funkar de få gånger jag behöver tanka per år.
Det räcker inte med att bara bygga ut laddare när användandet och kanske till och med priser är ett lotteri. Hade det bara varit detta som varit löst i kanten, så kanske man ändå kunnat leva med det, men jag tycker hela drivet från EU och Sverige inte prioriterar elektrifieringen tillräckligt och det är väl droppen som fått min bägare att rinna över!
Få se om jag blir mera positiv med nästa regering och lite stake i EU ledningen som kan stå emot lobbyisterna som motarbetar en snabb elektrifiering med allt det innebär!