Polestar slängs ut från USA – får inte sälja bil längre

Kan ju bero på att jag är i Italien :laughing:

Jaha så du har fått se Polestar 4 SUV nu :rofl: Ja vi vanliga dödliga får vänta 1,5 månad till…

Anledningen till att man knoppade av Polestar till eget märke/företag var ju för att man såg en möjlighet att få en ordentlig värdering med tanke på de multiplar som Tesla hade. Men sedan vändes världen åt en annan riktning, dock inget som påverkat Teslas värdering…

Var det inte så att Volvo fick plöja in så mycket pengar i Polestar som sänkte lönsamheten och att man därför valde att dela ut aktier i Polestar och helt då fokusera på den egna verksamheten.
Jag tror det var rätt där och då att man gjorde det! Volvo har ju också klarat sig betydligt bättre med lönsamheten utan Polestar efter det.

Will the next shoe drop

När ryker Volvo

Helt klart en tydlig trend, liksom att amerikanska bilföretag börjar söka sig ut till Europa för sina elektrifierade bilsatsningar.

Ren handelskrig nu som maskeras i tom prat om säkerhet. Svårt se detta gå genom dock. Mercedes är inte en liten fisk som Polestar att trampas över. Kommer väcka starka känslor i Tyskland som inte kommer ta lätt på detta.

Ja så är det.
Volvo ligger isåfall sämre till.
Men tror inte Trump gör sig ovän med sina MAGA-kompisar som kör MB o Volvo :grinning_face:

Så är det. Mercedes speciellt är statussymbol även i USA och Trumps rika vänner som äger honom vill nog gärna ha kvar märket. Om de väljer att ändra kravet till minst 50% ägande kan det bli hårt för Volvo. Då skonas de tyska märkena men kvar blir Volvo. Jag vet inte hur många andra märken som ägs av Kina säljs i USA. Volvo måste nästan vara ett undantag. Det är nog bara tidsfråga innan Volvo möter samma öde som Polestar.

1 gillning