Positivt och Negativt på min bil (BMW i4)

Efter 200mil med BMW i4 så kommer här lite + och -
Med fokus utifrån mitt sätt att använda bilen, kanske kan medlemmar här fylla på nedan med era erfarenheter på era bilar.

+Otroligt skönt med riktiga knappar på ratten.
+Härlig och distinkt känsla i övriga knappar och reglage
+Laddar bra på DC, mycket enkelt och tydligt att förvärma batteriet.
+Rimlig förbrukning vid hög hastighet
+Bra upplösning och respons på Head Unit display
+Appen fungerar bra än så länge.
+Mycket bra vägegenskaper över lag
+Bra o snabb värme i kupé, stolar och ratt
+Veckoschema på värme/kyla UTAN att laddschema påverkas.
+Korrekt och snabb justering på räckviddsmätaren ”Gisso-metern”

-Rörigt idrive, blir bara att man kör Carplay.
-Önskar riktiga knappar för temperaturreglering
-Går inte ha igång bilen om man öppnar förardörren
-Seg AC på 11kW när man är van vid 22kW.
-Vintertid går det inte att se något genom backkameran (BMW borde titta på Mercedes lösning för Backkamera)
-Tveksam till BMW Charges nytta efter det första året med lågt pris på Ionity.
-Dörrar som man råkar smälla igen för hårt jämfört med andra bilar.

Överlag en mycket trevlig bil att köra om man kör mycket själv som jag gör, prioriterar man ofta att åka 4-5 finns det rymligare bilar.

5 gillningar

Kommer navigatorn i CarPlay upp i förardisplayn också?

Är det korrekt uppfattat att du använt Nissan Ariyas 22 kW-möjlighet en ansenlig mängd tidigare - är det på stan eller hemma då?

Den är inte som min MG då att den kan ladda med 32A på enfas, alltså 7,3kW?

Fick med en onödigt tjock kabel till den med nämligen men visade sig sedan vara därför.

1 gillning

Tror inte det gör det men jag kör inte så ändå, i förardispay vill jag ha hastighet, förbrukning, batteri osv. Navi på högra displayen.
Den verkar dock tex veta SoC för att Apple maps varnar om låg SoC när jag går under 10% och vill leta laddare men det ignorerar jag alltid.

Jag har kört Ariya 87kWh sista 6000milen och haft förmånen att ha 22kW både hemma och jobbet.
Nu har jag 22kW hemma och på den lokala Ica där jag laddar en del AC
Vid det nya kontoret har vi 10A 3-fas som blir cirka 6,7kW men detta ligger på min agenda att kolla möjlighet att skruva till 16A 3-fas så vi får 11kW där.

Riktigt bra poäng som jag inte har testat än, det är samma med Mercedes som klarar 11kW, de klarar 7,2kW via 1-fas men det går inte med den kabeln som Mercedes skickar med då den är ratad till 20A. Så BMW kan ha tänkt ett steg till här och i så fall skall den punkten bort från - listan då fyller kabeln en funktion.

Vad får du betala för månadskostnad för 32A hemma jämfört med 16A eller 20A vet du det?

Bilen har stöd för 7,4 vid 1-fas 32A :slight_smile:

2 gillningar

Bälta förarsätet så kan du öppna dörren och ha bilen igång

Ett minus med i4, och alla elektriska BMW?, är att om man låser upp bilen så stoppar den AC laddningen

Jag hyr p-platsen för 350kr/mån där ingår 22kW laddare, elen tillkommer. Hemma har vi 20A men eftersom det är radhus så har vi inte laddare på husen utan på den gemensamma parkeringen.

Tack för tipset med bältet.

Det är många bilar som stoppar AC när man låser upp, men den drar igång igen så fort man låser igen alt. låter kabeln sitta kvar olåst börjar den ladda efter en liten stund?

Ah vad smidigt! Ingen effekttaxa för egen del där alltså :slight_smile:

Precis där klarar jag mig men värre på elmacken, you win some you loose some.

Samma bekymmer med vår ID 4. Jag har funderat på att köpa en sån här ”bältesdummy” som man sätter i. :smiley:

Bra recension @elmacken, instämmer i det mesta av dina punkter.

Jag har haft min i4 eDrive40 nu i ca 1,5 år så delar med mig av mina tankar kring bilen.

  • Head-up display, du ser all relevant information i den, navigator, hastighet, radiostationer/nästa låt när du vill ändra musiken
  • Dragvikten (1600kg)
  • Fungerar väldigt bra att dra husvagn med
  • iDrive-hjulet, skönt att kunna göra det mesta i infotainment utan att behöva peka på skärmen
  • Förbrukning och räckvidd
  • Bekväm och rolig bil att köra
  • Fungerar bra som familjebil för oss, två vuxna och två barn (7 och 10 år)
  • One pedal drive (bland det bästa med att köra elbil!)
  • Helljuset (skulle ha valt till laserlight)
  • H/K-stereon (var bättre min min gamla 320d GT)
  • Att den alltid vill starta med Apple Carplay, dvs lyssnade man på radio så kommer den inte ihåg det nästa gång man startar bilen

Är generellt supernöjd med bilen, är min första elbil och kommer aldrig kunna gå tillbaka till bensin/diesel igen. Att den saknar fysiska knappar för klimatanläggningen gör mig ingenting, är aldrig inne och justerar den utan kör på 20 grader året om och stolsvärmen sätts på automatiskt när det är kallt ute (gäller både för förare och passagerare fram).

1 gillning

BMW i4 har fått ett lägre grundpris på 649900:- nu när uppdateringen av bilen släppts. Har inte granskat om det är några skillnader i utrustning än.

Jösses vilka priser det blivit på dessa (också). Nu är det precis 1 år sedan jag fick ut min i4 M50. Fully charged, 19 tum, Harman Kardon, elstolar, metallic, shadowline högglans, 4 års service. Den kostade då 756 tkr. Nu verkar inte ens M50 finnas som val i konfiguratorn. Stor prisskillnad mellan e40 och x40.
i4 är verkligen en fin bil och alldeles toppen att köra. Effekten är onödigt hög i M50 men den måste man ju inte utnyttja (hela tiden). Tyst och snål. Laddar ganska snabbt. Däcken som satt på (Hankook) var kass. Bilen var slingrig och kändes osäker vid aktiv körning. Jag har bytt till Michelin PS5. Nu beter sig bilen som den borde gjort från början. Vi har fått luftfjädringen utbytt. Den säckade ihop efter 2-3 timmars parkering. Det gcik på garantin givetvis men felsökning och leveranstiden gjorde att det tog 3-4 månader innan det var klart. Bilen gick utmärkt att köra med under tiden.
Varför navigationen ska se ut som en gammal Garmin från 2007 begriper inte jag. Varför inte satellitkarta? Att man kan välja att ha farthållaren “halvautomatisk” gillar jag däremot skarpt. Likadant att man kan välja att ha bakljuset på hela tiden. Mycket bra. Appen är bra. Snabb och enkel. Den här bilen funderar jag på att köpa loss när leasingen går ut. Jag vill ha en bil som går på el. Inte en “elbil” som de flesta andra verkar blivit.
Kort sagt en stark köprekommendation från min sida.

Håller med om däcken, inte heller nöjd med dessa Hankook. Men förbrukningen, köregenskaperna och förarergonomi är denna bilens starkaste kort. Saknar 22kW AC, gärna snabbare DC laddning efter 40%, efter 50%, trött under 100kW då får man plugga ur. Appen är 10/10, aldrig problem med den.

Prisvärd bil för ca 650k netto som min i4 40 kostade om jämför med övrigt på marknaden i samma prissegment.

M50 fullt charged, Harman Kardon, black gloss, glastak, vinterdäck och ett extra år garanti slutade på 806k för mig, beställde i mars. I leasingdealen man hade då ingick även försäkring 36 månader så känner mig ganska komplett. Skönt att höra att däcken suger eftersom jag tänkt sätta på 20” istället :slight_smile:

Håller helt med gällande bil som går på el, föll mycket för interiören i bilen, att den kändes normal.

806 är ändå inte så mycket mer. Mindre än jag trodde. Jag beställde innan påsk 2022. 13 månaders leveranstid. Väljer man operationell leasing ”ingår” försäkringen. När fakturorna kommer ser man vad den kostar. I mitt fall över 800 kr i månaden för en halvförsäkring. Inte klokt. Den går inte att välja bort heller. Jag hade en Porsche 718 Cayman GTS tidigare. Den kostade mellan 12-14 tusen om året för en helförsäkring. Porsche originalförsäkring. Den gäller även på bana. Det måste vara effekten i M50 som gör försäkringen så hutlös dyr.
Jag har haft minst 15 BMW tidigare och är glad att den här är så väldigt bra. Jag tröttnade på deras dieslar och bytte till Audi 2015. Nu är jag tillbaka hos BMW. (Även om jag har en Q8 e-tron också.)