Positivt och Negativt på min bil (BMW i4)

Japp, antingen det eller så startar du det manuellt, BMW har support för båda :slight_smile:

Supernajs! Funkar även reseplaneringen som på Tesla, dvs om jag anger ett mål långt bort så får jag tips om var jag bör stanna (och hur länge) för att ladda?

Japp, inga problem :slight_smile:

1 gillning

Synd att BMW tog bort poängsystemet på laddning. Jag hade en 330e tidigare och bara genom att köra den på el fick jag poäng att byta in mot pengar som kunde användas till laddning på valfri laddare.

Fick totalt 3000 kr innan det las ner.

BMW gör riktigt fina bilar.

Vidvinkelkamera i fronten som kan starta vid korsningar, eller på vilken plats man önskar.

Rutan åker ner automatisk vid beställning i drive-in på donken, eller på vilken plats man önskar.

Skärmar är på tills föraren öppnar dörren när bilen är avstängd, på Mach e slås allt av så fort någon(!) dörr öppnas. Vansinne.

Däremot begriper jag inte varför Spotify ska börja spela så fort man öppnar dörren utifrån. Om jag bara ska hämta/lämna en sak i bilen står den sedan och spelar tills jag låser den igen. Det hade jag gärna sluppit. Det kan hända att det finns en inställning för detta? Jag har inte kommit så långt i instruktionsboken (som man får köpa för ca 500 kr + moms).

Är det ens lagligt att inte skicka med en bok?

Inte haft bok i mina två senaste bilar.
Inte öppnat den i 2-3 innan dess heller.

Dock skulle det vara krav på att den fanns sökbar i appen till bilen.
Det skulle minska posterna på FB med 70%. :rofl:

Tydligen

I ID.bilarna (och trolugtvis andra VAG produkter) finns den sökbar i infotainmentsystemet har använt den ett flertal gånger och det funkar riktigt bra

Ja digital är nog okej men tolkade som att det inte fanns någon? Till min MG är den digital också, men som. Pdf så jag kan skriva ut den själv.

Appen du letar efter heter BMW Guide :slight_smile: Där kn du söka :slight_smile:

Jag uppfattade instruktionsboken i appen ( och bilen ) som väldigt svåranvänd. Alla svar börjar med en massa varningar och sedan följer ett kortfattat svar som sällan är tillräckligt. Då får man fortsätta söka och läsa en massa varningar igen. Jag föredrar utan tvekan en riktig instruktionsbok. När jag köper en ny bil gillar jag att läsa från pärm till pärm. Det kan ju finnas funktioner som jag inte vet om. Hur ska jag då kunna söka efter dem?

1 gillning

Håller med. Jag uppskattar den digitala boken för instruktionsböcker nuförtiden är ändå rätt kass, däremot borde det bara vara en symbolisk summa för att få en i papper om man vill ha det, iaf på en bil i den prisklassen.

Jag föredrar också en instruktionsbok i pappersform. Att man frångår det mer är nog delvis en konsekvens av att bilarna kontinuerligt uppdateras vilket kan göra att även instruktionsboken behöver uppdateras.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/sv_se/ - ägarhandboken till Model Y är i mitt tycke väldigt kompakt och smidig (och har referens till vilken mjukvara den gäller för).

Ja och i hur många språk…

Fyller på lite med erfarenheter ett år senare, det blev 64279km som krävde 12553kWh.
Vid AC-laddning alltid till 100% SoC.

Saker jag uppskattar:
Otroligt stabil och pålitlig byggkvalité
Ingen service innan 24mån oavsett mil, lite skeptisk men fungerat hittills.
Appen är riktigt stabil med många nyttiga funktioner
Förbrukningen, acceptabel året runt.
Snabb förvärmning av batteri med manuell kontroll via app och infotainment.
Degradering ca 4% på batteriet sen ny, fullt rimligt med mitt körmönster.

Saker som stör mig:
Laddhastighet DC, frustrerande att bara kunna ladda till 45-50% när man kör långresor 70mil+, därefter plågsamt långsam laddning. Ytterligare reducerad DC-laddning efter ca 140mil som gör saken ännu värre när man kört långt flera dagar i följd.

1 gillning

Så det är så illa med begränsningen av laddhastigheten vid DC laddning vid långkörningar som jag sett att flera klagat på i olika forum. Vad jag hittat så står det så här i instruktionsboken: “Anvisningar för laddning
Vid flera på varandra följande DC-laddnings-
förlopp, t.ex. i samband med långkörning, re-
duceras laddningen för att i förekommande fall
ge tillfälligt skydd åt högprestandabatteriet.”
Jag tycker det är ytterst märkvärdigt att en bil som BMW som väl är ett märke som är känt för körglädje ska behöva ha denna begränsning i laddhastighet vid upprepade snabbladdningar när väl de flesta andra bilar klarar detta utan problem.
Jag var själv nere i höstas på en 320 mils tur i Tyskland med en ID4 och DC snabbladdning i stort sett varje dag under 10 dagar utan att råka ut för någon begränsning i laddhastigheten.

Jag har haft BMW I4 som ett tänkbart alternativ som nästa beg. bil. Men om nu inte BMW har tänkt rätta till detta med DC laddningen på långturer med någon uppdatering så faller den helt bort för mig.

2 gillningar

10 dagar är nog lugnt, jag drog 300 mil i slmras med min i4 M50 och sista laddningen märkte jag en reducering av laddning på. Men jag kör inte lika mycket som @elmacken :slight_smile: Men laddningen är sådär, stod 43 min idag 12-87% i Örnsköldsvik!

Tänkte fortsätta diskussionen i denna tråd så vi inte smutsar ner Zeekr-tråden med massa BMW-snack :slight_smile:

Jag fick precis en uppdatering till min bil som skulle förbättra laddkurvan. Installerade i helgen men inte kört något än (åker Porsche just nu så då blir den stående…). Har du fått den? Tänker att du borde snabbt kunna märka skillnad :stuck_out_tongue:

Snyggt @cgullin. Jag fick också ny mjukvara till BMWn, installerade den men tänkte inte på att laddkurvan var bättre. 92kW vid 60% hade jag igår med nya mjukvaran.