Kanske inte ska hoppas för mycket ändå på en uppdatering men man vet ju aldrig, rätt som det är… typ!
Så sitter man i bilen under laddningen får man ha dörren låst?
Körde tur och retur Sälen förra veckan. Laddade 13% till 40% på 8 min. Gick från 183 kW till 117 kW. i4 M50.
Personligen tycker jag att min ID 4 presterar ganska bra. Har ju inte någon förvärmning i min och detta var efter 91 mils körning.
Ja det är tyvärr så man måste ladda med en i4. Aldrig över 5% vid ankomst och åka vidare vid 40-45%. Fantastisk bil, usel laddkurva.
Visste någon svaret ang. iX? Reducerar även den effekten vid flera på varandra följande DC-laddningar och om det är någon skillnad efter den facelift som kommer nu?
Jag har frågat BMW
Idag besiktade jag min i4:a och den gick igenom utan anmärkning
Då detta var första i4:an som besiktningsmännen hade att göra med så hade de en utmaning med att veta hur de skulle lyfta upp den, efter lite knappade på en dator och bläddrande i en pärm löste de det galant.
Tydligen var i4:an ändå ganska enkel att besikta enligt dem, på många elbilar måste de in i olika menyer för att kunna stänga av parkeringsbromsen som annars läggs i automatiskt när man kliver ur bilen.
Det där hade jag problem med när jag satt fast i ett dike häromveckan. ID 4:an ville lägga i p-bromsen med jämna mellanrum…
Har en sån rackare som hyrbil när MG:n är inte och får panoramataket lagat. Inte otrevlig men shit vad dåligt sikt
Det är en sportsedan där man sitter lågt och med höga skuldror (för säkerhetens skull) och inte en SUV där man sitter högre och mer öppet
Fattar det men senast jag körde nåt i den bilklassen var det en BMW E46 coupe och kan inte minnas att det var riktigt så dålig sikt i den
På den tiden var säkerhetskraven annorlunda och sidokrockskyddet gjorde skuldrorna lägre och sidorutorna större Testa en 6th generation Camaro den är som att sitta och köra och se ut genom ett brevinkast Mörka inredningar gör det ännu mer klaustrofobisk…
Äh, det är en BMW, ba köör. Andra kommer styra undan å sucka tungt ”typiskt BMW-förare…”.
Se det som en förmån
Exemplaret jag har har ett, för biltypen, opassande lagg när man byter låt med Apple CarPlay aktivt. Man trycker då byter låtens omslag sen tar det nån sekund innan musiken byter. Inte märkt i nån annan bil jag provat. Gillar annars infotainmentsystemet, både snabbt och hyfsat enkelt, jag har alltid varit svag för både BMW iDrive och Mercedes Comand-system. Gillar att styra från en ratt/spak/prylmoj på mittkonsollen istället för att hänga över en skärm som ett djur.
Lämnar troligen tillbaka den idag om inget gått tokigt för dom men MG:n men det vart en trevlig bekantskap.
Jag har haft en eDrive 40, alltså bakhjulsdrift med några hundra (?) hästar.
Enda jobbiga förutom sikten har varit den dåliga vändradien.
Fick du något svar från BMW?
Inte hört något. Vanliga presskontakten på BMW är pappaledig nu så det verkar inte vara lika straight forward där som det varit tidigare. Fortsätter försöka.
Nu när jag haft elbil i tre år och min i4 i en månad så var det dags att göra något mer utmanande än att bara köra elbil. När syskonbarnet flyttade hemifrån så skänkte jag lite möbler som jag behövde köra upp till honom. Men vi bor inte riktigt samma del av landet och resan började i torsdags eftermiddag i Köping där släpet hämtades, sen till Nora för att hämta upp möblerna vidare till Järvsö där det blev en övernattning. Det blev ett kort laddstopp i Ludvika under en toalettpaus för att komma till Falun där jag åt middag, nästa stopp blev i Bollnäs men det blev en missberäkning på det stoppet märkte jag morgonen efter.
På fredag var tanken att kunna ta sig till Hudiksvall för nästa laddstopp, men med 25% kvar i batteriet och ABRP sa att det behövdes 25% till Hudiksvall så vågade jag inte chansa att jag skulle komma fram med släp bakom bilen, så fick stödladda lite i Järvsö innan avfärd. Efter laddstoppet i Hudiksvall så rullade jag vidare och nästa stopp, laddning och lite lunch blev vid Höga kusten bron. Sen var tanken att jag skulle ta mig till Umeå, men med 5% SOC beräknad vid den laddaren så stannade jag till i Örnsköldsvik och laddade igen under en toalettpaus. Sen skulle Umeå bli sista laddstoppet innan släpet skulle lämnas, men det skulle hämtas lite saker på en bygghandel så det fick bli ett extra laddstopp i Lövånger efter släpet tömts för att kunna ta mig till Skellefteå.
Så det blev en tur på över 100 mil med släp bakom bilen och ni ser förbrukningen på bilden. Glömde nollställa trippen i Köping och kom på det en stund efter Arboga.
Bild på ekipaget under laddstoppet vid Höga kusten.
3.08kWh/mil, vad har du utan släp i snitt?
Hur fort kör du i snitt…ja menar snittsiffran blir olika om nu tuffar fram i 80 eller öser på lite på 120km/t
Jag kör mestadels i laglig hastighet. När jag åkte Nora till Göteborg i början av mars med temperatur från -5 till +5 så drog den strax under 1,8 kWh per mil.