Positivt och Negativt på min bil (BMW i4)

Bra värde, grattis !

Lite update på bilen, den har strax rullat 12k skall in på första service nu i december, den blir 24mån i Januari. Batteriet är cirka 10% degraderat, både Dekra-test och manuell mätning, se bild.

I övrigt är bilen felfri under 12k mil, inga buggar eller andra konstigheter, levererar varje dag. Sämsta med bilen är laddhastighet på DC, hastigheten på DC sjunker också linjärt med degradering. 205kW är numera inte möjligt. Laddar till 100% dagligen och tömmer gärna till 0%. Nästa bil kan bli en BMW igen då jag är otroligt imponerad av tillförlitligheten som är väldigt viktig för mig. Men räckvidd och laddhastighet måste upp för krävande användning.

99-0% är nu 72,9kWh.

2 gillningar

Du har inte behövt göra någon hjulinstöllning? Kanske bara ett fenomen på M50. Kul att höra att du är nöjd, håller med om att laddbingen är det tråkig med bilen.

:slight_smile:

Jo hjulinställning gjordes när jag bytte 4 sommardäck vid ca 7000mil, bakdäcken var slut igen nu vid 12k mil (2,6mm) så jag beställde två nya till våren och en hjulinställning ytterligare hos däckfirman

Jag håller med jag har kört nästan 10 000 mil med min 2022 laddat mestadels 10-80%. Gjort en längre resa till Kroatien. Fått byta däck en omgång samt hjulinställning. Saknar däremot rengöring backkamera och att man inte kan få senaste mjukvaran i efterhand.

1 gillning

Tycker BMW lyckats bäst avseende elbilar. Sällan man läser om strul på soc media. Stor skillnad mot andra märken. Hustrun hade tillslut i4 och C40 kvar på köplistan. Blev tyvärr C40 då hon ville ha SUV. Skit. Men är hon som ska köra den.
Happy wife, happy… ja ni vet :wink:

3 gillningar

Man har verkligen lyckats med cross plattform-strategin som vi recencenter oftar klagar på. Ska bli intressant med nästa generation här nu, om man åker på några nitar likt Volvo och VW t.ex eller om man fått till det :slight_smile:

3 gillningar

Jag tycker ändå att det fungerat bra eftersom jag alltid passar på att äta, ta rast när jag laddar. Men som du säger, ingen bra laddning i övre delen av SoC.

Vilka nitar tänker du speciellt på?

Mjukvara till 90%.

1 gillning

Av alla tester av iX3 jag tittat på och det är många så klagar ingen på mjukvaran.

Jag skrev också kommentaren den 20/11 innan vi hade sett några körningar :slight_smile: