Priser Leapmotor

Leapmotor har nu angett priserna för sina modeller till Skatteverket för beräkning av förmånsvärdet.

B10 kostar från 349 900 kr. T03 kostar från 217 400 kr.

Den större C10 kostar i helel-utförande från 419 900 kr.

Prissättningen får sägas vara tämligen attraktiv.

2 gillningar

Jösses, de kommer göra det tufft för europeiska tillverkare!

Riktigt bra. Det behövs ju en annan prissättning och äntligen börjar vi närma oss.

Men som sagt, det blir blodbad på det euroepiska tillverkarna, ja.

Vem kommer sälja dessa i Sverige tro? Hedin bil?

Eftersom det är samma importör som för Peugeot och Citroen skulle jag tro att det är handlare som säljer de märkena som även kommer sälja Leapmotor.

2 gillningar

Absolut aggressivt prissatt, vad har Leapmotor för tullar mot EU egentligen?

Men nej, det kommer inte bli någon storsäljare ändå i Sverige. Ytterst få privatköpare som köper okända kinesiska märken när man kan köpa begagnade ett par år gamla elbilar av välkända märken för samma pengar. Företagsköpare har större budgetar och vill ha trygga andrahandsvärden.

2 gillningar

Jag tycker dom är intressanta det är mina gamla Peugeot polare som importerar så jag ska se till att få låna när dom finns ute hos handlare i vår förhoppningsvis

På något vis känns det som första Kinesen som har en importör med stabila finanser som har reservdelslager både i Sverige och Danmark en organisation som kan hantera garantier och ett nätverk av serviceverkstäder ett steg i rätt riktning

Du missar poängen. Detta tvingar etablerade bilföretag att sänka priserna.

Det tror jag inte alls. Om Leapmotor inte säljer bilar kommer andra tillverkare inte behöva anpassa sina priser till deras nivåer.

4 gillningar

Utan att vara helt insatt i leapmotor så kommer jag med killgissning.

T03 kommer inte bli storsäljare i Sverige, småbilar brukar inte sälja bra här. Räckvidd imponerar inte och laddning 30-80% på 36 min är inget för långtur. Men det låga priset kommer göra att den ändå kan hitta sin (lilla) marknad hos stadsbor med tillgång till laddning hemma eller på jobbet.

B10 och C10 har större chans här, dock hög förbrukning på C10 AWD wltp under 44 mil med 82kWh batteri. Laddtiderna på bilarna är en del osäkerhet på då anger 30-80% 22 minuter, får se vad tester på 10-80% visar. Men attraktiva priser gör väl att man kan leva med vissa tillkortakommanden.

Med tanke på hur skeptiska svenskarna varit hitills till kinesiska bilar så måste man lyckas sälja in bra servicenätverk och bra garantier förutom prisvärda bilar för att få en större mängd svenskar att öppna plånboken och kunna bli en seriös prispressare. Framförallt bra privatleasing pris för att få ut bilarna i trafiken, det fungerade bra för MG att få ut bilar.

Ska bli intressant att se hur det går och få se tester på svensk mark.

2 gillningar

Tror du att våra europeiska tillverkar har enorma marginaler som de bara kan ta av för att sänka priserna. I så fall får du nog tänka om.

Helt rätt!! Kolla bara på försäljningtoppen 2025. Vi är trygghetsköpare. Mest sålda bilen är långt ifrån bäst, den är långt ifrån billig, den är väldigt långt ifrån speciellt prisvärd. Men i Sverige köper vi märken och trygghet.

C10 verkar inte ha pre-conditioning av batteriet heller (källa ev database), vilket nog är ett minus (!) :slight_smile:
Men märkligt nog har B10 detta.

B10 verkar vara en nyare konstruktion jämfört med C10. Det kan vara en orsak. Jag såg en provkörning på Youtube av B10 där den nådde över 170 kw på snabbladdaren. Det är inte alls dåligt sett till priset.

Det är lite intressant från ett Europa perspektiv att Stellantis valt att lägga Leapmotors till sina 14 märken och direkt konkurrera med sina små “billiga” bilar från Citroën Peugeot Fiat Opel Lancia Visst här i Sverige kommer den nog inte skapa några vågor då vi gillar stora tunga bilar med minst 50mil räckvidd som får dra tungt och har stora skärmar När jag pratar elbil med mina grannar i Italien så är dom helt ointresserade och tycker elbilar är för dyra och med elpriserna är det mycket billigare i både inköp och driftskostnader med en liten dieselbil kanske kan Leapmotors få dom på andra tankar men det kan vara svårt att övertyga en Syd Europe att köpa en Kines istället för lokala inarbetade bilmärken

I Italien är Fiat 600e en förhållandevis stor bil

Allt handlar som vanligt om privatleasing priser då det gäller kinesiska elbilar i Sverige.

Visst kommer det vara någon stackare som går in hos handlarna och köper bilen, men det kommer inte märkas på någon statistik av sålda bilar i Sverige.

Men om dom går all in på crazy privatleasing priser liknade som MG började med då kan försäljningen göra stora hopp i listorna.

Kinesiska tillverkare måste sätta sig ner och analysera om Sverige och deras köpare.

Vill dom ligga längst ner varje månad i statistiken av sålda bilar eller vill dom göra något åt det.

Dom måste får fart på privatleasing marknaden annars glöms dom snart bort av köparna helt i Sverige.

2 gillningar

Med tanke på hur MG-kampanjerna slog mot Hedin så vet jag inte om det skall ses som ett framgångsrecept. Nu när BYD dessutom verkar sätta upp en egen organisation i Sverige och mar som mål att ta marknadsandelar, så kan det bli tufft för nya kineser att ta sig in.

Ja så kan det bli. Är BYD och Geely som enl mig är de starkaste från Kina, speciellt om vi ser på bilmodeller som vi i norra Europa vill ha.
Men i Sverige är dock Geely’s varumärken starkast, med Volvo, Polestar, Zeekr tex
(top 3 globalt 2025 inom EV, är BYD, Tesla, Geely)

BYD ser man ytterst sällan, säljer de något?

Det senaste året har det inte varit speciellt många bilar. Men om de nu lämnar Hedin för att sätta upp en egen organisation och pumpar in pengar så kan det förändras. Även om jag personligen inte skulle köpa en BYD, så tror jag att många av deras modell är utmärkta bilar för många.

Jag tror att BYD fått redigt vind i seglen efter att ha gått om Tesla och blivit världens största elbilstillverkare CCP kommer att om inte mata in finanser så se till att BYD kan låna upp billiga pengar för att sätta upp ett heltäckande distributionsnätverk (spion kontor) i Europa och pinpointa vilken eller vilka bilar passar såväl i nord som syd 2026 kommer vi se många fler BYD på vägarna än vad Hedin lyckats få ut

Geely gruppen ligger och nosar VAG i hasorna och kan man se en chans att köra om kommer ännu en gång CCP se till att det kan bli möjligt

Bara spekulationer