Hej på er! När kan man börja förvänta sig se lite provkörningar av Mazda 6e? Försäljningen är ju i full gång i Sverige men har inte sett ett enda test på europeisk mark än
Nej, det verkar ha blivit försenat. Först skulle handlarna ha bilar i början av sommaren, nu är det slutet på sommaren. Jag var på Mazda på eCarExpo om provkörning men ingenting och jag har fortfarande inte hört något tyvärr. Känner att den behöver komma snart för att hålla liv i modellen, i höst kommer Mazda inte ha en chans att tävla om rubrikerna när BMW, Mercedes, Polestar, Volkswagen etc släpper nytt.
Nä du har nog rätt i det, guldläge om dom haft lite bilar hos handlarna nu. Ser ju intressant ut på pappret och rent estetiskt en jävligt snygg bil.
Jag blev varse den här bilen nu. Väsentligen fullutrustad för ett listpris på ungefär 520 kkr? Låter ju superintressant.
(Förutom att Mazda inte ingår i vårt personabilsutbud men det är ju ett problem för mig specifikt, inte för andra.)
Var det inte den som man skulle undvika longrange versionen då den laddar väldigt långsamt? @cgullin
Jag skulle inte rekommendera LR nej. 7 mil extra på papper med dubbla laddtiden 10-80% är helt ointressant tycker jag.
Sett några handlare med erbjudande där det stora paketet ingår vid köp så hör runt lite och spara en 20k
Oj det missade jag i uppspeltheten igår. Hm. Jaja, inte ointressant med det mindre batteriet heller.
Nä jag tycker också det lilla batteriet har tillräckligt med kapacitet för att det ska vara intressant. Sen måste dom ju hitta en lösning på laddhastigheten på det stora, den måste ju vara i stort sätt osäljbar i konkurrensen i alla fall i länder där det finns en hyfsad laddinfrastruktur.
Från Mazdas hemsida, utrustning som ingår:
E-Call (2G baserat system)
Euh. Lite sent för sådant va.
Hehe ja det får man nog ingen större nytta av
Ok det visste jag inte och då är det väl i sig bra att Mazda upplyser om att det är 2G.
Men - jag köper det inte helt. Jag jobbade en kort period med järnväg, och det hade råkat bli så att den europeiska lagstiftningen för godsvagnar var fysikaliskt omöjlig att uppfylla. Det var ett problem, absolut, för man kunde inte rakt av typgodkänna godsvagnar då - de uppfyllde ju inte alla krav. Då löste man det ändå med typgodkännanden som sade att det gällde undantaget just det kravet, och så var det känt eller stadfäst i branschen att man skulle göra så. Rimligen hade man kunnat göra på ungefär samma sätt här. I alla fall om man har en god idé om hur nya standarden kommer bli.
Vad gäller SOS funktionen.
Jag förstår inte varför man inte fortsatte använda 450 MHz-frekvenserna som faktiskt fortfarande kommer att användas även efter nedläggningen av NMT. Fördelen är ju otroligt bra täckning på långa avstånd och man hade kunnat behålla lösningarna i bilarna. SOS centralen hade behövt ändras med nyare teknik förstås och det blev väl kanske för dyrt att uppgradera då antar jag!
Jag har faktiskt en granne här som var riktigt sugen på en Mazda 6e den fyllde hela deras familjs behov han bad tillochmed mig att följa med ut på en provkörning efter den upplyste säljaren om att 2G uppkopplingen skulle upphöra att fungera och min granne blev väldigt betänklig över att köpa en ny bil med något som inte skulle fungera fullt ut det blev en seriös deal breaker för honom
En vecka senare körde han upp på min uppfart i en ny KIA Sorento plugginhybrid som blev valet istället
Jag undrar om KIA har 2G uppkoppling som kommer sluta att fungera men säljaren “glömde” att informera om det…
Att vara ärlig är fint på pappret men det är inte alltid en vinst. Väldigt skillnad på dessa bilar dock, känns som väldigt märklig behovsanalys
Inbjudan till provkörning har gått ut, Sveriges tur 10-11 juli. Rapport från undertecknad kommer i podden sen (och video såklart)
Den har fått ett privatleasingpris!! 5995kr/mån. Det får man även en Mercedes CLA för men Mazdan är halvkombi och fullutrustad, kommer det locka?
Tror du behöver komma ner minst en tusenlapp för att det ska bli attraktivt.
Är det inte lite udda att de satsar på kampanjer och att man ska beställa bilen innan någon ens har hunnit provköra den?
Få elbilar som säljs utan kampanjer idag, priserna är så felsatta att man hellre kör kampanjer konstant än att sänka priserna. Sänker du priset kommer också restvärdet sjunka, genom att sälja på kampanj kan man säga om 3 år att den såldes för XXX kr som ny. Mercedes CLA har också kampanj trots att ingen kört den än.
Det är svårt att förstå sig på prissättning på både köp och privatleasing nu för tiden . Dom som har mest ärlig prissättning tycker jag nog är Tesla , även om noll ränta är lite missvisande. Men bilen kostar vad den kostar både vid köp och privatleasing . Ca 7000 kr i månaden som en Tesla model 3 kostar i månaden , bör ju en bil för 500000 kr kosta om man räknar på 60% restvärde efter tre år och en rimlig ränta . Men att det med många andra bilmärken blir oekonomiskt att äga på tre år i stället för privatleasing , är väl bra för många inklusive mig själv men minst sagt skumt tycker jag nog .