Provkörning av Mazda 6e

Hej på er! När kan man börja förvänta sig se lite provkörningar av Mazda 6e? Försäljningen är ju i full gång i Sverige men har inte sett ett enda test på europeisk mark än :slight_smile:

Nej, det verkar ha blivit försenat. Först skulle handlarna ha bilar i början av sommaren, nu är det slutet på sommaren. Jag var på Mazda på eCarExpo om provkörning men ingenting och jag har fortfarande inte hört något tyvärr. Känner att den behöver komma snart för att hålla liv i modellen, i höst kommer Mazda inte ha en chans att tävla om rubrikerna när BMW, Mercedes, Polestar, Volkswagen etc släpper nytt.

2 gillningar

Nä du har nog rätt i det, guldläge om dom haft lite bilar hos handlarna nu. Ser ju intressant ut på pappret och rent estetiskt en jävligt snygg bil.

Jag blev varse den här bilen nu. Väsentligen fullutrustad för ett listpris på ungefär 520 kkr? Låter ju superintressant.
(Förutom att Mazda inte ingår i vårt personabilsutbud men det är ju ett problem för mig specifikt, inte för andra.)

Var det inte den som man skulle undvika longrange versionen då den laddar väldigt långsamt? @cgullin

Jag skulle inte rekommendera LR nej. 7 mil extra på papper med dubbla laddtiden 10-80% är helt ointressant tycker jag.

Sett några handlare med erbjudande där det stora paketet ingår vid köp så hör runt lite och spara en 20k :slight_smile:

Oj det missade jag i uppspeltheten igår. Hm. Jaja, inte ointressant med det mindre batteriet heller.

Nä jag tycker också det lilla batteriet har tillräckligt med kapacitet för att det ska vara intressant. Sen måste dom ju hitta en lösning på laddhastigheten på det stora, den måste ju vara i stort sätt osäljbar i konkurrensen i alla fall i länder där det finns en hyfsad laddinfrastruktur.

Från Mazdas hemsida, utrustning som ingår:

E-Call (2G baserat sys­tem)

Euh. Lite sent för sådant va.

Hehe ja det får man nog ingen större nytta av :wink:

Finns en himla bra youtuber som förklarat varför det är så, inte Mazdas fel.

2 gillningar

Ok det visste jag inte och då är det väl i sig bra att Mazda upplyser om att det är 2G.

Men - jag köper det inte helt. Jag jobbade en kort period med järnväg, och det hade råkat bli så att den europeiska lagstiftningen för godsvagnar var fysikaliskt omöjlig att uppfylla. Det var ett problem, absolut, för man kunde inte rakt av typgodkänna godsvagnar då - de uppfyllde ju inte alla krav. Då löste man det ändå med typgodkännanden som sade att det gällde undantaget just det kravet, och så var det känt eller stadfäst i branschen att man skulle göra så. Rimligen hade man kunnat göra på ungefär samma sätt här. I alla fall om man har en god idé om hur nya standarden kommer bli.