Provkörning av Mazda 6e

Det kanske förklarar varför många märken har specialmodeller och -priser riktade till företag? Om det inte är en variant som är registrerad hos Skatteverket åker man ju på förmånsvärdet för fullpriset.

(För personalbil måste jag ta hänsyn till både faktiskt pris och förmånsgrundande pris.)

Nu har Mazdan prissänkt 6e med 50 kkr lagom till jul. Hur går det med försäljningen egentligen?

Jag tycker ju att det finns ‘något’ med 6e, för den är ju snygg, men är det detaljerna som fäller den? Jag är lite nyfiken på om @cgullin (eller lite mer långsökt @Esse) funderar på att göra en mer djuplodande video/recension i svensk miljö av 6e?

Ah se där, det gör dem rätt i, behöver matcha Tesla!

jag har en tanke om det men det är så himla många bilar, är uppbokad till slutet på januari just nu.. om jag inte får tag i en Toyota bz4x awd till årets Åre-resa så tänkte jag 6e :slight_smile:

3 gillningar

Vart hittar du detta? På mazda.se kostar den 499 fortfarande :slight_smile:

Lite dåligt skyltat halvvägs ner på sidan. Rätt mycket bil för pengarna ändå.

1 gillning

Se där! Såg att den gick att privatleasa för 4500kr/mån också. Har mailat och frågat om den finns ledig så ska jag nog klämma in en körning :slight_smile:

3 gillningar

Tack för kompletteringen @iconoclast

Har även sett flera bilhandlare som har annonserat den kampanjen.

Jag såg precis Björns 100mils test med Mazda 6e lilla batteriet LFP. Otroligt svagt konstruerad elbil för 2026 om allt står rätt till på den bilen. Man blir ju fundersam hur dåliga elbilar som kommer ut på marknaden 2026.

En kort summering?

Kort summering: Nettokapacitet var endast 59kWh 100-0%, SoC och räckvidd bara försvann i botten. Powerlimit redan vid 20% på ungefär hälften. Ca 22mils räckvidd i verkligheten trots relativt låg förbrukning på motorväg. Förvärme fungerar inte när man kör, väldigt ojämn temp på celler i packet, hög obalans i celler på spänning. Farthållare sänker hastigheten på motorvägen så fort en svag kurva kommer.

I övrigt mycket fin bil att åka, bekväm, snygg osv.

2 gillningar

Powerlimiten har jag sett andra klagat på också. Fattar inte varför det är såååå olika vad man hittar på från leverantörerna. Krävs lite krav på batteritillverkare och standards av vad som gäller säger jag en vän av standards :face_with_peeking_eye:

Det var ju synd på en sån rar ärta , för snygg är den ju verkligen. Men dom här lite ”billigare ” elbilarna får man kanske se som pendlar eller andrabilar för dom flesta . Som Teknikens Värld skrev om Ford Puma efter test . Vi imponeras absolut av Pumas köregenskaper och lastförmågan , men skulle samtidigt säga att den är näst intill oanvändbar på långresa , och långresan till sommarstugan gör man med fördel i en annan bil .

Men än någon förvånad? Var ju panik hos Mazda och de tvingades nyttja en kinatillverkare för att stressa ut en elbil.
Är det någon tillverkare som lyckats med de första elmodellerna? Att BMW ligger bra till, är i3 skulle jag tro. Där hade de flera år att lära sig appar, elektronik, motorer.
Tex MB och VW låg efter till en början med sina bilar.

Blir ju galet när man jämför Mercedes och Mazda men EQC som släpptes 2018 har inte dessa utmaningar som Mazdan som kommer nu.

Borde inte komma ut så mycket fina bilar som är urusla elbilar 2026 för nordiska förhållanden om är seriös med att verka och finnas här med produkterna.

Men det är dom å andra sidan väldigt bra på , så man får väl använda dom till det då . Och det vill ju inte säga så lite för många , som för mig med över 6000 mil på två år . En räckviddsförlängare som man kunde använt på vintern , så kan en sån som min kunnat duga till alla transporter. Det tycker jag hade varit bättre än att släpa runt på ett 100 KWT batteri året runt . Alternativt hyra ICE bil då .

1 gillning

Ett alternativ som inte finns , men som kunde ha passat mig som leasar bil . Kunde ha varit en mer flexibel leasing / transportlösning som ger kunden rätt till byte av elbil , till en som klarar långa transporter på vintern på ett bättre sätt några gånger om året om man bokar i tid . Kollade lite på Kinto men det verkar inte funka så där . Skulle naturligtvis bli lite dyrare än bara den bristfälliga elbilen , men det kunde det kanske vara värt .

Nu var det ingen jämförelse mellan bilmärken. Observationen var att alla bilmärken’s första elbilar inte varit av den klass märket vanligen har. Tex EQC är bra på mycket, men inte i normal Merca-klass som borde vara “Das Beste oder Nichts”.

Medhåll, men flera japanska tillverkare tappade bollen på elbilar. Toyota var ledande på elteknologi (Prius) men BZ4X har inte imponerat…ingen fattar varför. De borde haft sjukt försprång.

Noterar att man höjt kampanjrabatten till 70 kSEK.. :flushed_face: Går alltså att få en vit Mazda 6e med 68 kWh batteri från 430 kSEK.

Tror även jag såg privatleasing från 4995:-/mån..

Faktiskt så är det från 4495:-/mån (takumi), lite lockande trots allt, mycket bil för pengarna.

2 gillningar