Qwello återinför sitt minutpris

Så idag skickade Qwello ut att dom ska återinföra sitt minut pris på 0,25 kr/min den 1:e september. Det kommer alltså att kosta mig över 100 kr, cirka 120 kr att ladda min Jeep Wrangler 4xe fullt för att kunna köra 45 kilometer på el. Nu under sommaren då dom bara har haft kilowatt pris har det kostat mig mellan 60 och 70 kronor att ladda fullt. Dom säger att deras kunder har klagat på ett högre kilowattpris när dom tog bort minutpriset. Med deras minutpris blir det dyrare för mig att ladda på deras laddar dom fått ställa ut över hela stan och i kranskommunerna än att köra på bensin. Jag tycker det är fruktansvärt vidrigt att dom får sätta vilka priser dom vill när dom fått så attraktiva platser att ställa upp sina laddare på.

Ja det är tråkigt.
Är det bara minutpris? Eller är det en mix?

Blir ju dyrt med en enfasad laddhybrid som kanske inte tar mer än 5-6kW effekt, blir skillnad mot en elbil som tar emot 11-22kW, då blir det riktigt billigt.

Man ska vara försiktig med vad man önskar sig, bestämmer nån annan priset har vi sett hur det går.

Tycker priserna på destinationsladdning borde vara differentierade som parkeringsavgifter, ju närmare centrum du parkerar ju dyrare blir det, så man styr bort bilar i så står uträckning som möjligt, för boendemiljön skull.

1 gillning

Det är både minutpris plus kilowattpris. Under sommaren har dom bara haft kilowattpris men ett något högre än innan sommaren när dom också hade priset dom nu återinfört nu.

Jag tycker det är fruktansvärt vidrigt att dom får sätta sånna här priser när dom fått tillgång till så mycket attraktiva platser att ställa upp sina laddare. Hade dom hållit det priset dom haft nu under sommaren hade jag kunnat ladda varje dag utan problem. Nu blir det för dyrt och jag kör hellre på bensin vilket jag såklart tycker är helt för jävligt!

Så min önskan är att så många som möjligt gör som röst hörd så Qwello får sluta med dom här dumheterna och egenmäktigt förfarande!

Minutpris på en destinationsladdare är alltid bara fel.
Dessa stolpar skall vara till för att parkera tills bilen är färdigladdad och sen flyttas när du behöver bilen igen.

Quellos tänk är lite annorlunda då de ser sig själva som riktigt riktigt långsam ”snabbladdning” där bilen skall flyttas asap den är klar. :face_with_peeking_eye:

Men nu när soppapriset åter tippar under 17:- så vart går break-even på laddningen?

Är det under 3:-/kWh som krävs?

Men tanken är väl att det dels ska vara billigare att köra på el men också att man bidrar till en bättre miljön? Snart ska dom ju förbjuda fossilbilar i delar och Stockholm. Att Qwello då ska så jävla hänsynslöst kunna sätta sina priser är rent för jävligt anser jag. Under sommaren har det känts okej att ladda min hybridbil för det här som sagt gått på mellan 60-70 kr. Men nu kommer det kosta över 100 kr för att ladda och komma 45 kilometer. INTE OKEJ!!!

Alltså prissättningen är ju fri på den typ av marknad vi har.

Samma sak som att det finns dyra men dåliga flaskor Champagne så finns det dyra och dåliga laddstolpar.
@cgullin brukar ju påpeka att bla Allego är just en sån operatör och Quello är också åt det hållet.

Och det är upp till oss konsumenter att inte ladda hos dem om vi inte tycker tjänsten motiverar priset.

Det stora problemet med hybrider här är just att de oftast laddar väldigt långsamt och har för små batterier på det.

Tycker personligen att de 60-70:- du betalat för att köra 45km på el redan det är klart i överkant och inget jag skulle kalla prisvärt.

Men herregud vilken fånig och korkad kommentar!!!

Jag bor i Midsommarkransen i en hyresrätt och kan inte ladda på min parkeringsplats. Dom enda laddarna som finns i närheten av min lägenhet är Qwello. Qwello har fått rätten att placera ut sin laddstolpar på otroligt många väldigt bra platser i stan och Stockholms kranskommuner. Men man väljer nu att sätta ett pris som gör dom till dom dyras av alla aktörer att ladda hos. Klart som FAN jag valt en annan aktör om det funnits någon. Men det gör det inte.

Visst är de 60-70 kr jag betalt nu i sommar inte heller gratis men att betala över 100 kr är fan inte okej.

Jag tycker Qwello ska få sig en rejäl tillrättavisning av Stockholms stad viket jag gör allt för att dom ska få. Jag är i kontakt utöver Stockholms trafiknämnd även kontakt med Auto Motor & Sport, Tidningen Motor och Elbilen.

2 gillningar

Fast problemet är ändå inte quello i sig som jag ser det, utan att din bil ,och många andra hybrider laddar långsamt och på det drar ganska mycket energi så det blir då blir dyrt just i dessa fall med minutkostnad.

En elbil med 3-fas laddning hade laddat motsvarande 17kWh som du har i batteri på ca 1h 40min och även med tidstariffen haft en kostnad på ca 65:- och dessutom på det förmodligen kunnat köra ca 80-100km på samma mängd energi.

Problemet blir i förlängningen annars är att quello har ganska få med laddstolpar och om du parkerar en hybrid där hela natten eller kanske ett helt dygn för att det inte kostar något extra så har de en potentiell inkomst på 50:-/stolpe och dygn.

Vilket ger en återbetalningstid på oändligt antal år. :man_shrugging:

Så ja jag håller med om att minuttaxa är dåligt generellt och bör bara användas när bilen är fulladdad…men alternativet är en mycket mycket högre grundkostnad för laddad energi.

Jag parkerar inte över natten och deras platser är i stort sett alltid lediga. Däremot råder en lag som säger att bara du har en elbil får du ställa dig där men du behöver inte ladda. En lag Qwello inte kan kontrollera. Deras laddare som visst finns på extremt många platser. Bara i Midsommarkransen två nära varandra. Dom är här fått ställa upp sina stolpar lags med gator men som att inte ändrat reglerna och att tidsbegränsning. Det hade såklart varit en lösning.

Jag har inte möjlighet att köra en ren elbil i mitt jobb. Är i behov av det min Jeep har. Men jag försöker ändå dra mitt strå till stacken. Men tack vare Qwellos prissättning kommer jag inte kunna köra på el så mycket som jag vill. Till exempel laddar jag vid InCharge laddare vid Liljeholmen när jag är och tränar. Har laddat i snitt 3 gånger i veckan och får en månadsfaktura på cirka 450 kr. Det är bra!!! Dessutom 22 kilowattsladdare så det gör relativt snabbt.

Men det Qwello håller på med är inte okej och jag har börjat en fight mot dem. Har inkluderat följande personer för att informera chefredaktören på våra motortidningar vad som pågår. John Argelander som är chefsredaktör för Auto Motor & Sport, Erik Trulsson som är chefsredaktör för Tidningen Motor, Fredrik Sandberg som är chefsredaktör för Elbilen, Anders Hälgesson som är chefsredaktör för Vi Bilägare och även Per Erik Sundström som är chefsredaktör för Teknikens Värld. Jag har dessutom ringt Nils Blom på Stockholm Trafikverk och lämnade ett långt meddelande på hans telesvar.

Jag tror din ilska är lite felriktad mot just minutpriserna, och det får diskussionen att handla om fel saker.

Ja, det är kasst att minutavgifter drabbar dig som har en laddhybrid, som därför laddar långsammare och oftare behöver ladda längre tid mer andra som kör rena elbilar som laddar snabbare och kanske bara någon gång i veckan. Men också rättvist på något sätt.

För en laddhybrid som behöver laddas dagligen kräver nödvändigtvis mer laddinfrastruktur än en ren elbil som kan laddas en gång i veckan. Om du laddar vid laddstolpen varje dag, när din granne med sin Zoë bara behöver ladda en gång i veckan, är det då inte på något sätt rimligt att du betalar mer? För det är ju trots allt infrastrukturen som kostar mest pengar i sammanhanget, inte energin.

Men jag tycker att vi i allmänhet behöver prata lite om Qwellos prissättning. De är långt ifrån ensamma, men att ta ut 5 kr/kWh för långsamladdning är ett ockerpris, som gör att kilometerkostnaden (för drivmedel) tangerar de mest effektiva fossilbilarna. Det är okej att betala ibland på en långresa, eller vid en bekvämt placerad destinationsladdare (d.v.s. inte hemma), men jag hade aldrig velat betala för det regelbundet, då hade det vart billigare att köpa en fossilbil bara…

På det sättet kan vi istället kolla på minutpriset för att se det för vad det är. Minutpriset är ett sätt för Qwello att kunna marknadsföra ett lägre kWh-pris, och därmed framstå som billigare än de är.

Pop quiz! Din bil laddar i 22 kW. Dina val är:

Laddställe A: 4,32 kr/kWh och 25 öre/minut.
Laddställe B: 5 kr/kWh och ingen minutkostnad.

Vad är billigare? Kuggfråga! Vid 22 kW är båda laddställena lika dyra, givet att du laddar i 22 kW hela sessionen. Men de många tittar inte längre än kW-priset. Och även om laddställe B hade vart billigare för de allra flesta som inte har bilar som kan ladda i 22 kW, så framstår laddställe A som mer attraktivt, även fast de flesta hade sparat på att ladda på laddställe B.

Och dessutom dubbel kuggfråga! Det faktiska svaret är att båda alternativen är för dyra för annat än destinationsladdning. Det lönar sig helt enkelt inte att ladda här annat än om man har en ren elbil och behöver fylla på vid en längre resa.

Vad är då lösningen på detta? Det känns väldigt slappt att låta staden bara upplåta mark till Qwello och andra aktörer (de är långt ifrån ensamma att ta ut den här typen av överpriser i Stockholm) som kan ta ut vilka priser de vill, precis på smärtgränsen av vad kunder är villiga att betala.

Du som kör laddhybrid i såna här omständigheter är ju lite lyckligt lottad på ett sätt. Du kan välja att skita i att ladda. Det är ju omständligt att göra det varje dag, särskilt om man ska leta ledig laddare först, och ska det inte ens vara billigare finns det ju ingen anledning, annat än kanske må lite bättre. Men vi som kör ren elbil är ju illa tvungna, för vi har inget alternativ till att ladda! Dessutom kör ju vissa av oss elbil som också laddar väldigt långsamt…

En möjlig lösning vore att kommunen skulle sätta motkrav mot de är aktörerna, så att boende istället skulle få betala en lägre avgift, på säg 3 kr/kWh istället. Men då skulle ju bolagen välja att etablera sig i andra kommuner som inte ställer de här kraven. Inga laddare sätts upp, ingen blir nöjd, förutom de andra kommunerna som inte ställer de här kraven kan slå sig på bröstet för att de minsann satsar på den gröna omställningen.

Företag kommer att maximera sina vinster, särskilt företag som erbjuds ett monopol på sina tjänster, vilket gäller för laddbolag, eftersom det ofta inte går att gå hur långt som helst från sin bil för att ladda den. I ett sådant fall finns inget alternativ till någon slags monopolreglering, men det behöver ske på statlig nivå, just för att kommuner inte ska känna sig tvungna att konkurrera med att erbjuda bra villkor till laddoperatörer.

Själv är jag tacksam att inte behöva uppleva den här soppan själv. I min BRF har vi satt upp privata laddstolpar som kostar under 2 kr/kWh att ladda vid. (Dyrare än om jag hade bott i hus t.ex., men billigt för lägenhet.) Men det är ju inte alla som har den möjligheten. Hade jag bott mitt i smeten där det kostar 5 kr/kWh att ladda hade jag inte köpt en elbil.

Värt att notera är att Jeeps hybrid laddar 1-fas 32A varpå den har nytta av 22kW stolparna, men quello erbjuder bara 11kW.

Men skillnaden blir den samma.

Det varierar ju från laddare till laddare, de har laddare som erbjuder 22 kW också här och där, även om de flesta precis som du säger är 11 kW.

Ett praktiskt tips kan ju därför vara att @James väljer att ladda vid en 22 kW-laddare i så fall så han man minimera sin laddtid, om det finns inom gångavstånd från hemmet, det går att spara några kronor på iaf. (Kollade med Chargefinder i Midsommarkransen, finns någon enstaka 22 kW-laddare där.)

Där ser man… helt missat att de är 22kW.
:ok_hand::ok_hand:

Sen verkar priset just nu bara vara 3kr / KWh i deras app.
Priset i ChargeFinder är isf fel.

Dvs ganska prisvärd laddning mitt i smeten.

Det finns InCharge 22 kilowatt laddar vid Liljeholmstorget som jag laddar vid bör tag är och tränar. Tränar typ 3 gånger i veckan och fick en månadsfaktura på 450 kr sist. DÅ är det värt all ladda men tyvärr lite för långt från min bostad. Qwello har sina stolpar 3 minuter från min port.

Om du laddar i Liljeholmen, varför kör du inte in i Liljeholmen Galleria istället och laddar gratis? Det finns åtta laddplatser, 4 på plan 2 och 4 på plan 1. Platserna är närmast ingången till gallerian inuti garaget. Dessutom i 22 kW (jag har testat).

Du kan få två timmars fri parkering på veckodagar om du handlar för typ en hundring på Ica också, men även om du betalar 25 kr/timme för parkering så är det prisvärt. (2 timmars fri parkering på helger också utan motkrav.)

Nackdelen är att laddplatserna ofta är upptagna, det är iofs inte så konstigt med tanke på vad det kostar. :slight_smile: Tipset är att köra till plan 2 först, för det finns en ramp som leder ner till plan 1, tror inte det går att komma från plan 1 till 2.

Jag handlar inte för en hundra varje dag och varför ska jag utnyttja deras laddare när jag parkerar gratis och laddningen är såpass billig som på InCharge?? Nu handhar frågan om Qwello och inte vilken laddning som passar bäst vid Liljeholmen.

Vi måste nog leva i olika parallella universum, för i Incharge-appen för mig kostar enda Incharge-laddaren i Liljeholmen 4,50 kr/kWh. Är det den vid Södertäljevägen du tänker på? För det kan ju finnas någon annan. Det är långt från vad jag hade kallat prisvärt. Eller har du någon fin deal hos Incharge?

Iofs om du bara laddar i 7 kW så är väl 25 kr/timme eller 4,50 kr/kWh hugget som stucket, särskilt om du ska behöva leva med att ibland inte ens kunna ladda…

(Eller det kanske är en privat laddare som inte dyker upp på kartan.)

Oavsett så är ju det vi kan göra som konsumenter ganska begränsat, går ju att klaga, men går också att shoppa runt för billigare alternativ. I teorin leder det till prisjusteringar om så många ratar dyra laddare att de inte är lönsamma för ingen använder dem.

1 gillning

Alltså jag blir inte klok på resonemanget.

AC laddning vid liljeholmstorget kostar ju 4.50/kWh?

Det är ju dyrare än Quellos stolpar, men inräknat tidstaxan som skall aktiveras så så skiljer det några kronor mellan stolparna och väljer du en 22KW quello vilket de har enligt appen så blir det billigare där ändå inkl tidstaxan då din bil borde ladda fullt på 2h typ.

Den som ligger vid Liljeholmsgallerian. Jag går bara på vad jag får för månadsfaktura från dom kontra vad det kostat hos Qwello.

Kommer göra ett experiment nu när dom tar tillbaka sitt gamla pris och ser hur mycket det går på då. Återkommer när jag vet exakt.