Vilket många också gör så det blir tomma och outnyttjad parkeringsplatser på en massa ställen i stan där det råder parkeringsbristen. Vore det inte bättre om Qwello slopade sitt minutpris igen som dom gjorde i somras så folk väljer att ladda hos dom? I mitt fall skulle lag ladda varje dag och köra så mycket jag kunde på el. För är det inte delvis dit vi gemensamt försöker komma, delta och bidra i övergången till fossilfria bilar?
Förutom eventuella lokala föreskrifter så finns inget som hindrar att en laddar bil står på laddplats utan att ladda.
Vi har fri prissättning här och ibland blir det kass. Är ju en riktigt förmånlig prissättning för riktiga elbilar.
Exakt, så att Qwello har som anledning att ha sitt minutpris för att få folk att inte stå och ta plats när dom laddar klart håller ju inte. Just med tanke på att dom inte kan kontrollera den lagen som du nämner och som gör att du får ställa dig på deras platser utan att ladda bara du har en laddbar bil, och då kan inte dom debitera dig ett öre.
Hade det inte varit en bättre lösning att dom tar en högre trängselavgift när bilen ar färdigladdad men ett rimligt pris under tiden man laddar? Så har InCharge och det svider att låta bilen stå längre än nödvändigt hos dem vilket gör att folk är noggranna med att flytta bilen direkt när den laddat klart.
Men man kan ju betala med andra laddtjänster än Qwello på dessa stolpar. Om jag tittar på midsommarvägen 80 (mittemot svenska Hamburgköket) så finns det ju ett antal olika bolag att betala till, så är det på dom Qwello laddare jag tittat på.
Sen är ju laddhybrid dålig, vad gäller laddtid kontra sträcka. Det är väl bara dom som kommer nu, typ VAG och Mercedes som kan ladda ca 10km på 2h, då dessa laddar med 11kWh.
Så bästa måste väl vara att ladda på dessa stolpar men betala till ett annat bolag.
Jo fast just InCharge tar ju också en minutavgift om informationen som är postad ovan stämmer, så det blir ju bara dyrare. Därmot stämmer ofta inte informationen i ChargeFinder, så det kan vara värt att kolla infon själv.
Enligt Chargfinder verkar Northe verkar vara det mest förmånliga om man har en bil som laddar långsamt. Det kostar 5 kr/kWh i appen utan minutkostnad.
Har man en bil som bara laddar i 3,7 kW så blir ekvivalent minut kostnad vid 3 kr/kWh och 0,25 kr/minut 7,05 kr/kWh, så då blir Northe billigare. (Även om man kan ladda i max 7 kW så blir Northe marginellt billigare.)
(OBS: I en tidigare version av inlägget stod det att jag inte hittade laddaren i Northe. Det beror på att jag klickade fel i appen.)
Så du menar alltså att om man har Northe kan man ladda på Qwellos laddar utan minutpriset?
InCharge har absolut också ett minutpris eller som dom kallar det trängselavgift men som startar när bilen är färdigladdad. Det borde Qwello också ha.
Ska jag behöva betala mer för att min bil laddar långsamt tycker du alltså, när platserna ändå är tomma?
Ja. Laddar du med Northe så är det ingen minut taxa, har provat själv.
Laddar du mycket kanske ett abonnemang på Elli drive Highway.
Men menar du att du inte provat och kollat på andra alternativ, utan bara laddat med Qwello?
Platserna är ju tomma för att det kostar per minut att stå där, så folk står ju inte där längre än nödvändigt. Så det blir ju konstigt att argumentera för att man ska inte ska betala per minut på det sättet, eller hur? Platserna kanske inte hade stått tomma om man kunde koppla in och ladda och sedan stå där en hel natt.
Personligen tycker jag att destinationsladdning nära hem ska vara utformade på ett sådant sätt att man kan stå och ladda i minst typ ett dygn. Det löser man genom att installera många fler laddstolpar, så man kan ladda där man parkerar, snarare än att man parkerar där man laddar, om du förstår vad jag menar. (Men det är ju inte nödvändigtvis den modell som maximerar vinsten för den som installerar laddstolpar…)
Det är ju väldigt segt att behöva koppla in bilen och sedan gå och flytta den och leta p-plats efter några timmar.
Har frågat runt och platserna är tomma för att folk väljer att inte ladda på Qwellos stationer. Så deras minutpris har absolut gjort att folk inte står där men folk väljer att ladda på andra ställen. Men om det stämmer Stefan Sundh skriver att man kan ha vilken laddapp som helst men ladda på en Qwello station och slippa deras minutpris är det ju fantastiskt! Detta var helt ny information för mig som jag givetvis ska undersöka.
Om det du skriver att man kan ha vilken laddapp som helst men ladda på en Qwello station och slippa deras minutpris är det ju fantastiskt! Detta var helt ny information för mig som jag givetvis ska undersöka. Tack för info!!!
Ja, använd ChargFinder där ser du hur du kan betala. Funkar ju på snabbladdare också.
Man kan använda Nothe och andra laddappar på Qwello men då är det ju andra priser som nämnt tidigare. Just nu tar Northe 5kr / kWh men för ett år sedan hade dom 3,80 kr / kWh och Qwello hadde samma som nu. Då laddade jag alltid med Northe på Qwello laddare. Men med tanke på minutpriser kan det ju faktiskt bli billigare även med 5kr som det är nu.
Citat Platserna kanske inte hade stått tomma om man kunde koppla in och ladda och sedan stå där en hel natt.
På de Qwello stolparna jag sett, så får du stå 3h om du parkerar mellan 7-19. Så det var inga problem att parkera när jag kom hem från jobbet och sedan stå hela natten, för attåka iväg till jobbet på morgonen. Men jag börjar jobba vid 7
Precis men då kostar det för mycket för mig. Ska testa Northe och se vad det blir med dom.
Exskt! Ska testa och se vad det kostar med dom.
Att man kunde använda andra appar när man laddar vid Qwellos laddstolpar var helt ny information för mig!! Det visas ingen reklam om detta på deras stolpar eller i deras app. Självklart trodde jag man behövde Qwellos app för att kunna ladda vid deras stolpar. Detta behöver man inte och jag fick tips från @S319 Stefan Sundh här i den här tråden att prova Northe. Tack för detta!!!
Så det provad jag igår. Jag laddade vid Qwellos laddare vid Midsommarkransen igår med Northe och det kostade 72 kr. Jag laddade i 3 timmar och 29 min. Från 15.00 till 18.29. Hade jag använt Qwello hade det kostat mig 95 kr eftersom minutavgiften hade varit aktiv hela sessionen. Så detta är ett tydligt bevis att Qwello är mycket dyrare.
Att det sen inte framgår någonstans att man kan använda andra appar som inte kostar lika mycket tycker jag är skandal. Jag fattar att min Jeep laddar långsamt och inte tar så mycket ström. Med vadå ska jag betala extra mycket för det när jag vill bidra och köra på el??
Det finns inga andra bilar som enligt mig är lika bra som min Jeep. En off-road bil med plats för fem personer och som går att göra till cabriolet på sommaren. Den har grymt ljudsystem, avståndshållande farthållare, automatiskt helljus, rattvärme och är en hybrid. Visst i över 135 km/timmen växlar den ner till 7:n och dricker mer än en alkoholist. Men som mig som bilfotograf finns ingen bil som är bättre i mitt jobb.
Men ett stort tack @S319 Stefan Sundh för tipset!!!
Håller med dig.
Det är ju samma typ av resonemang ibland att långsamma bilar ska straffas på snabbladdare genom att premiera de som snabbt laddar klart.
Jag är väldigt nyfiken hur avtalet med staden ser ut, kanske något för Elbilsveckan att undersöka? Får Stockholms stad en kickback, är laddpriset reglerat i avtalet, hur långt sträcker sig avtalet. Vem är ansvarig att montera ned hårdvaran om avtalet inte förlängs?
Tycker det var märkligt att Qwello fick ”monopol” på laddning på Stockholms gator. Bättre hade väl varit om Stockholm stad installerat hårdvaran och upphandlat operatör?
Mitt i gjorde en lång artikel om just det här som jag har drivit länge och även här. Qwello har verkligen drivit på så det hör med att köra elbil blir dyrare än att köra bensinbil. Helt bakvänt!!!