Qwello återinför sitt minutpris

Förstår fortfarande inte hur det kan anses som oskäligt dyrt hos Quello.

Iaf inte med elbil.
Ladda 10-80% med EV9an och du får 70KWh på ca 7h över natten för 3.65:-/kwh.
Dvs va 7.90kr/mil i drivmedel.

Tycker det är ganska prisvärt för AC laddning jag och betydligt billigare än drivmedlet för motsvarande ICE bil. :man_shrugging:

Stockholms Stad har Elbilsladdning i samtliga av sina parkeringsgarage.
Där har deras fokus legat.

Och den ingår i avgiften för parkering.
(Ja den avgiften är skit dyr men det är inomhus garage i centrala huvudstaden vi pratar om)

Du missar en viktig grej i ditt prisexempel. Det är inte alls bara 3,50 kr per kilowattimme du betalar. Du får dessutom betala ett minutavgift. Dock ett fastpris på 45 kr mellan 19.00 och 07.00. Ställer du dig mellan 07.00 till 19.00 kostar det 0,25 kr/min. När jag laddade min Jeep Wrangler 4xe som kommer strax över 4 mil på el blev det dyrare att ladda med Qwello än att köra Jeepen på bensin. Och den är törstig!!

Qwellos ursäkt att dom har minutpriset är för att folk inte ska stå längre än nödvändigt. Vad dom däremot inte kan styra över är att så länge du har en laddbar bil kan du parkera utan att ladda och stå så länge du vill så länge du betalar för parkeringen viker inte Qwello tjänar en krona på.

Nu var det en annan användare här som informerade om att man kan använda andra laddappar och betala när du ställer dig och laddar vid en Qwello stolpe. Något som inte alls framgår vid stolparna. Jag menar om du parkerar där Easy Park har parkeringsplatsen kan du ju inte betala parkeringen med någon annan app utan måste betala med Easy Park. Med så funkar det alltså inte vid Qwello stolparna. Northe har inte minutpriset men 5 kr per kilowattimme men då kostar min Jeep 65 kr att ladda fullt istället för 97 om jag använder Qwellos app.

Är du med?

Exakt.
3kr/kwh + 45kr fast avgift på natten.

3.65kr/kwh om man laddar en EV9 mellan 10-80%.

Att din bil är en dålig bil för att köras på el får stå för ditt bilval.
Det är absolut ingenting vi kan belasta quello för.

Denna diskussionen handlar mer om din bil än om Quello tyvärr.
Eller anser du att det måste erbjudas bättre laddpriser baserat på en av marknadens sämsta hybrider?

Behövs det här dras igen? Man kan väl bara scrolla upp lite i den här tråden :slight_smile:

Den handlar absolut om QWELLO och deras idiotiska minutpris som dom motiverar med att dom har för att få folk att nye stå längre än nödvändigt, när dom inte kan debitera något alls om folk bara har en laddbar bil och kan parkera på dras platser utan att ladda alls. Då blir det helt huvudlöst.

Andra laddfötetag har en trängselavgift om du står kvar när bilen är fulladdad. QWELLO säger att dom inte kan se när bilar är fulladdade. När jag pratade med dom om detta sa dom att dom bara kan se om bilen slutar ta emot ström… Ja då är den troligen fulladdad…. Men dom väljer ändå att ha sitt minutpris.

Och nej alla vill inte köra en Kia EV9 som du men ändå bidra till omställningen. Det finns ingen likvärdig bil som min Jeep som är en smart elbil. Jag jobbar som bilfotograf motorjournalist så jag vet. Jag har koll så sluta lägg över detta på mig. Detta handlar om QWELLO. Punkt!

Att QWELLO sen inte går ut med informationen att man kan välja i stort sett vilken laddapp som helst för att betala strömmen man tar när man laddar vid deras stolpar och också en stor miss.

Och varför kan inte QWELLO ge kunden möjlighet att välja ett fast högre kilowatt pris utan minutpåslag eller ett lägre kilowatpris fast med minutpåslag?? Som sagt alla vill inte köra en Kia EV9 som du.

Nu laddar jag med Northe och det funkar perfekt Vad har det med min bil att göra??? Det har uteslutet med QWELLOS sätt att hantera laddstolparna och deras prissättning och att dom fått möjligheten att sätta upp stolparna överallt i hela Stockholm och kranskommunerna.

Hela idén med minutpris faller ju när alla laddbara fordon får parkera utan att ens stoppa in laddsladden i bilen…

Självklart gynnas/missgynnas olika bilar av minutpris men på en AC-laddning tycker jag det är fel med minutpris, tanken är ändå att man ska stå där relativt länge.

Vad är alternativet då? KWh-pris gnälls det ju på också.

Bättre att fråga qwello hur dom kommit fram till att minutpris är mest lönsamt.

Jag har förstått att du inte valt att förstå.

Och nej det var ett enkelt exempel för att nyansera debatten.
Och lite baserat på att de behövde en stor fyrhjulsdriven bil.

Hade jag istället räknat på ID4 eller världens vanligaste bil Model Y hade laddpriset varit ca 3.80kr för 10-80% laddning.
Och milpriset ännu billigare.

Så kanske detta hjälper dig att se den röda tråden i vad jag försöker förklara. :man_shrugging:

Väldigt många laddstolpar har Roamingalternativ.
För mig låter 5kr / kWh som en sämre deal än 3.60-3.80kr
Men det kanske har med den röda tråden att göra… vad vet jag. :zipper_mouth_face:

Tillbaka till den röda tråden.
Du precis som många av oss har valt en bil som passar vår vardag och vår livsstil.

Men ditt val har ställt till det då bilen är så långt ifrån en smart elbil du kan komma, och det borde du som motorjournalist faktiskt förstå.
Det är en bil skapad för att runda miljöreglerna, och det är rent krasst en av marknadens sämsta och absolut osmartaste val om man vill bidra med ett miljötänk.

Ja det handlar till 100% om dig och ditt val av bil och INGENTING om Quellos prissättning. :man_shrugging:

Eh va, det är väl ingen som har gnällt på kWh-pris? Ett för högt kWh-pris kan man såklart gnälla på, men att ta betalt per mängd istället för per tidsenhet tror jag ingen tycker är konstigt, oavsett om vi pratar AC, DC eller bensin.

Som sagt. När man får parkera på laddplatsen utan att ladda (som i Qwellos fall), så blir det helt befängt att lägga på ett minutpris för att försöka motivera ruljans bland stolparna. I centrala Stockholm parkerar många på laddplatser utan att koppla in sladden.

Har varit i långa diskussioner med Qwello och r deras VD ringde upp mig och jag motiverat varför jag satt igång en grej mot deras sätt att sköta detta, så sa han att han kom in i ett område utan teckning för hans mobil. Sen ringde han inte upp mig och avbokade även tiden vi skulle träffas. Så rätt säker på att han insåg att det jag säger ändå har med verkligheten att göra och deras sätt och brist på vilja att informera om alternativen, inte bidrar till att folk vill ställa om.

Att Qwello håller sitt minutpris är självklart för att det gör att det ser bättre ut. Men räknar du på det för dom med laddhybrider blir det dyrare och alla kan inte köra renodlade elbilar. Att Qwello sen inte får eller kan ta betalt av de som väljer att parkera på deras platser men skiter i att ladda gör det ännu tydligare hur huvudlöst deras argument är.

Fel fel fel!!! Bara att du envisas med att stava fel på Qwello säger en del om dig och inte mig.

En så kallad ”smart” elbil funkar inte för mig men jag vill ändå vara med och bidra till omställningen genom att köra på el. Så nej min Jeep är INTE konstruerad för att runda regler.

Och hela den här debatten hade slutat om inte du väldigt sent startat igång den igen. Jag laddar numera vid Qwellos stolpar fast betalar med Northe istället som inte har något minutpris men lite högre kilowattpris.

CASE CLOSED!!!

1 gillning

Vad är ett för högt pris och vem bestämmer det?

Varför kan inte ett minutpris vara bra?
Man tar ju inte olika betalt på en vanlig betalparkering beroende på om bilen tar mycket eller lite plats.

Hade timpris varit bättre?

Ska laddhybridförare tvingas att flytta bilen när den är fulladdad eller ska det vara gratis att stå där då?

Tja, marknaden. Många stationer är ju tomma. :smile:

Precis, och går det inte med vinst när priset är sänkt eller betalningsmodellen förändrad är det inte livskraftigt ändå. :blush:

Det bästa hade såklart varit att man kunde få välja. Har du en snabbladdande el vill du ha ett lågt kilowattpris medan om du har en långsamt laddande laddhybrid väljer man hellre ett lite högre kilowattpris men inget minutpris. Enkelt!

Exakt. Men till exempel Qwellos platser runt om i hela stan är tomma och det saknas parkeringsplatser. Så korkat!

Blir ju lite som att kunderna på ica själva skall få bestämma om de vill betala varor i kilo eller volympris.

Eller folk som bara vill köpa halva böckerna eller bilderna av dig för att andra halvan inte intresserar dem.

Företag på svenska marknaden sätter priserna för att uppfylla ändamålet att gå med vinst.
Gillar man inte det som kund får man gå vidare och köpa tjänsten på annat håll.

Man kan ju låta alla stå på platserna och ta samma minutpris varesig det ska laddas eller inte.

Men det görs inte för det råder en låg som Qwello inte han kontrollera som gör det möjligt att parkera vid deras laddstolpar men inte ladda så länge du har en laddbar bil. Då betalt du bara parkeringsavgift till Stockholm stad och inte ett öre till Qwello. Det är just det här jag blir upprörd för eftersom Qwello har sitt minutpris som argument för att folk inte ska stå längre än nödvändigt.