Äntligen är den gräsliga grillen som inte behövs borta!
Tyvärr är också strålkastarspolarna borta… det var ju mindre bra, spec. eftersom den där “läppen” där kring huvudstrålkastaren kommer samla snö/is som fan.
Trots det är nog Enyaq fortfarande bilen med färst kompromisser. Praktisk som få. Ser fortfarande inte varför man någonsin skulle vilja köpa en Elroq istället för istortsett samma peng vid samma utrustningsnivå. Så mycket kortare är den inte.
Nya nosen tappade helt Skoda identiteten nu ser den ut som vilken Kinesisk SUV som helst
Jag gillade den “gamla” skarpt en riktig under dog känns tillochmed mer premium än AUDi i VAG familjen men skriker inte TV4-pölsan
Ska bli kul att köra den när den kommer
Jaaa…. Äntligen ser den ut som alla andra bilar… Tycker grillen gjorde mycket av bilen, den nya ser skittråkig ut
Håller helt med. Nu är jag inget fan av SUV öht men om tillverkare ska göra en SUV varför inte våga satsa på en egen identitet?
Tillverkarna kanske ber ChatGPT att designa en elSUV och därför blir det som det blir.
Smaken är som baken. Jag tycker den liksom Elroq är jättesnygga.
Sedan att de har riktiga dörrhandtag är pricken över i:et!
Där loosar Kia och många andra bilar. Trams att inte sätta riktiga dörrhandtag på bilarna.
Är tudelad, ena sidan av mig tycker gamla fronten var mer distinkt och gav bilen mer karaktär och lättigenkänlighet. Den känns mer grå/tråkig nu. Men samtidigt tycker en del av mig att nya ändå är snyggare. Hade hoppats att de skulle ha lite mer skillnad mot Elroq.
Jag undrar om Skoda kommer höja priset nu för att få större prisdifferens mot Elroq då de ligger i nästan samma härad (fast det förnuftiga för Skoda borde vara att sänka Elroq).
Jag tror många kommer sänka priserna på bilarna under nästa år, kanske i panik i slutet av året om försäljningen går trögt. Hoppas också på lägre pris på Elroq, sedan lär jag nog inte köpa den, möjligen leasa den 3 år om det priset är bättre än EV3. MEB plf bilarna kommer nog inte vara så populära om 3+ år, vilket nog kommer påverka 2:a handsvärdet.
Smaken är som baken och tur är väl det! Om några tycker den svarta plastfronten gav Skoda identitet så tycker jag denna är tusen gånger snyggare och skulle funka på en elbil!
JA och i den ser man ju den “gamla grillen” fortfarande men den “nya kina grillen” har absolut inget gemensamt med den
Det är sånt här som får en som jobbat med bildesign i många år bli både ledsen och förbannad Klåfingriga historielösa klåpare försöker locka köpare med ny design och så blir det bara fel Skoda har tillochmed tagit död på sin gamla runda logga med kråkan VARFÖR blev det bättre NEJ kommer någon (mer än ett fåtal design intresserade) bry sig NEJ kommer det hitta nya kunder KANSKE
Corporate Identity har länge varit viktigt i bilindustrin så viktigt att man ibland stämt varandra för varumärkesintrång
BMW fick sin Hofmeister Kink nämnd efter Wilhelm Hofmeister som var designchef från 1955-1970 Den lilla vinkeln i C-stolpen lever ännu idag kvar tillsammans med dom dubbla njurarna grillen
VW har haft sin runda VW logga först uppe på huven på Bubblan sen när dom började göra vätskekylda bilar flyttade den ner i grillen och även när man på en generation Passat tog bort grillen blev den runda loggan kvar
Volvo har sen 240 haft sin snedslå i grillen med en logga (som har ändrats genom åren) i mitten och Volvo har även haft sen 140 en typ av Hofmeister Kink i C-stolpen som än idag lever kvar Jag kan hålla på i evigheter om detta ämne…
Tydligt idag när man gick helt fel i sin Corporate Identity är ID.bilarna där vågade man lite för mycket och nu börjar man så sakta backa Det är intressant att se första studierna på ID.2 all där den fortfarande hade en tydlig ID identitet men dom senaste bilderna på nästan färdiga bilar har återgått till en tydlig Golf/Polo identitet och det förvånar mig inte om man innom en snar framtid droppar ID helt ID.7 var första bilen till kund som tog ett första steg ur ID identiteten men jag gissar att face-liften kommer ta det ytterligare ID.BUZZ har hela tiden varit ett eget designspråk precis som New Beetle (ett av Freeman Thomas mästerverk) var när den kom som istället för att stirra framåt så blickar man både bakåt och framåt Tror vi framöver kommer att se en mer konventionell design från VW för det är vad kunden vill ha
Hörde en intervju med Seat nya USA VD där verkar det som Seat kommer bli VAG experimentverkstad baserad i Barcelona dom kommer att utveckla bilar speciellt för USA marknaden parallellt med bilar för resten av världen och där finns det i princip ingen heritage i USA där man kan göra i princip vad som helst i Europa finns det lite historia för vem har inte kört runt på Ibiza i en gul Seat 600 med Club33 loggan på dörren
Jag blev väldigt besviken på Enyaq face-liften den bilen blev en riktig aha upplevelse för mig nu är den bara en SUV i mängden som @cgullin uttryckte det
Historiegubben svamlar…
Måste vara vansinnigt jobbigt och ångestfyllt att jobba med bildesign när slutprodukten är så pass definitiv och man vet att många kommer ha en åsikt som inte stämmer överens med ens egen. Jag tycker inte att den ser så tokig ut men sedan har jag ingen historisk relation till Skoda.
Känns skönt att jobba med IT, webb och mjukvara där man kan jobba iterativt och förbättra utifrån feedback på nära nog daglig basis
Bildesign är en lagsport mycket ge och ta och sen kommer räknenissarna in och säger “det där går inte” Man brukar säga att en kamel är en häst designad av en kommitte…
Håller helt med där.
Identiteten på Enyaq är borta kvar är en liten och en stor Elroq.
Helt utan identitet om du frågar mig, kunde lika gärna varit vilken kinabil som helt i raden av slätstrukna designer.
Nu var ju den nuvarande fronten på Skoda en ganska ny sak, så såg inte min Fabia ut eller Citi-go! Tycker det var en bra förändring, just kråkan var ju ingen höjdare heller men kan mer förstå den. Jag tillhör också de (få?) som gillade:
Passat utan grill på 90-talet (anslöt till luftkylda modeller som 411)
ID3 som jag tycker moderniserade Golfens design
Polestar 2 ver 2.0 med igensatt grill
Etc
Vet inte vem som lyckats sämst (eller bäst beroende på hur man ser på saken ) med fronten.
Skoda eller Tesla med MY Juniper…
Fronten som den ser ut på bilden är verkligen inget som tilltalar mig.
Om dom ändå satt en lidar på huven, så hade den sett ut som en sniffande hund och troligen varit säkrare körmässigt
Skodan är ju riktigt snygg. Tesla skulle jag varken av estetiska eller etiska skäl välja.
Priserna är ute för 85, 85X och Sportline. 15.000kr upp för 85 och 10.000kr upp för 85x och Sportline jämfört med vad nuvarande kostade på slutet. Största skillnad förutom design detaljer är massage på förarsäte som standard vad jag kan se.
Rejäl prissänkning för advance paketet på 85, från 51.000 kr till 20.700kr och dessutom har Skoda flyttat 360 kamera till detta paket innan behövde man gå upp på max.
Även max paketet är sänkt på 85 från 74.600 till 39.900. Så en fullutrustad 85 blir billigare med faceliften.
Det var mycket bättre priser helt klart! Men den står sig ändå rätt slätt mot ID4 GTX Edition som just nu går att köpa för 622 000kr, därtill drar finansbolaget av 50 000kr ytterligare om man tecknar billån med dem. 572 000kr för en välutrustad ID4 GTX är svårslaget.
Märkligt att de inte sänkt priserna på tilläggspaketen till Elroq.
Advance paketet kostar fortfarande 43000kr för Elroq.
Köp av en Skoda Elroq 85 med advanced paketet landar på 578 800kr
Motsvarande köp av en Enyaq 85 med advanced paketet landar på 595 600kr
När jag byggde Enyaq ingick pluspaketet av någon anledning, så jag vet inte om rätt pris då var 20 700kr för advanced, eftersom advancedpaketet brukar inkludera pluspaketet då man bygger, så det blev kanske lite tjall där.
Hoppas verkligen man justerar priserna eller lägger till paket även i Elroq framöver då det skiljer för lite mellan den större facelift Enyaq och Elroq just nu.
Såg att man trots allt försöker locka till leasing nu av Elroq där man startar från 4495kr/mån för elroq 50, 4795kr/mån för elroq 60 och 5195kr/mån för elroq 85. Alla med 0,99% ränta och 36 månaders hyra.