Smart laddning hemma - Tibber vs Greenely

Vi har Tibber hemma och det funkar väl bra, tycker jag. När jag läser om Greenelys hemmaladdning skriver de att man får betalt för att ingå i deras “virtuella kraftverk”. När man laddar bilen hjälper man till att balansera elnätet och på det viset ska man få del av kompensationen som Greenely får från Svenska kraftnät. Jag antar att det pausar laddning emellanåt.

Hur som helst, är det någon här som har erfarenhet av den här tjänsten hos Greenely? Hur funkar det? Hur mycket får man i ersättning ungefär? Jag laddar ca 800-1000 kWh i månaden ii snitt. Mest på nätterna, naturligtvis. Vad kan det vara värt? Frågar jag Greenely får jag förmodligen ett riktigt säljarsvar så därför hoppas jag att det finns någon användare här som kan tala om hur det verkligen är.

Jag anmälde mig till en beta-tjänst hos Tibber för flera månader sedan som jag trodde skulle vara något liknande men ingenting har hänt, vad jag vet. Någon som vet mer om detta?

Ingen erfarenhet av varken eller men intresserad av svaren. :slight_smile:

Dom håller på fundera att reda ut VPP hur det ska funka med stationära batterier i hemmet. Jag tror kraftbalansering via billaddning ligger lite längre fram. Hade faktiskt inte själv tänkt på det men kommer säkert behövas i framtiden när alla laddar elbilar.

Sedan några veckor tillbaka har Tibber bytt ut sin “Smartladdning” till “Smartladdning V2”. Om det blev så mycket bättre vet jag inte. Nu finns ingen “halva-priset-garanti” längre. Man får betala fullt pris som gäller under tiden man laddar. Detta ska istället vägas upp av någon typ av bonus för nätbalansering. Oklart i vilken omfattning. Enligt Tibber ska det vara ännu mer fördelaktigt än halva priset. Jag är ytterst tveksam till det. De kan inte tala om i förväg om man får någon bonus. Än mindre vad den möjligen är värd.
Dessutom har de kluddat till appen så nu startar inte laddningen alltid. Jag måste ladda manuellt för att vara säker på att bilarna är laddade. Jag har 2 bilar och en Easee laddbox. Ibland tror Tibber att båda bilarna laddas samtidigt (?) och ibland tror Tibber att det är BMWn som laddas när kabeln sitter i Audin. Eller tvärt om. En väldig röra helt enkelt. Det fungerade mycket stabilare i “gamla” Tibber.
Jag mailade till supporten och fick omgående svar från deras AI-support. Som väntat ett “goddag yxskaft” svar. Suck…jag blir så trött.
Det vore verkligen intressant att höra hur Greenely fungerar från någon som har använt det ett tag och vet.

1 gillning

Kan bara instämma i din kundupplevelse med Smartladdning v2 och Tibber. Är någon där som tryckt in allt för många features och fullständigt glömt bort oss som har två olika bilar och som endast vill göra valet om man vill smartladda eller ladda direkt oavsett bil.

Jag tog också kontakt med Tibber och fick till slut prata med en “norsk” medarbetare då de svenska var väldigt upptagna. Jag försökte förklara att de krånglat till allt något oerhört men de verkar inte riktigt fatta att man hellre vill ha det enkelt och så få val som möjligt i sin app.

Jag räknat kallt med att de kommer återintroducera någon sorts simple mode tids nog igen.

Grid Awards är för stunden något otydligt ja. Men jag måste säga att jag nog aldrig någonsin tog del av Tibbers prisgaranti, jag såg till att aldrig koppla in dyra dygn och på så sätt låg min elbilsladdning långt under var garantin skulle ge.

1 gillning

Jag som aldrig haft Tibber eller Greenly, när ni kopplar in behöver ni väl ändå säga när ni ska ha bilen? Klarar laddaren av att prata med bilen ang aktuell laddning, eller behöver ni själva säga vad bilen har för SoC?

Nu kör jag med en Garo-box och väljer avfärdstid och aktuell SoC så är bilen laddad med den billigaste elen “på vägen dit”.

Kanske jag som är trög, men ser inte storheten i Tibber som gjort att de blivit så stora. Eller är blir det så mycket billigare med dem trots att man inte kan välja den elleverantör man vill för att få bäst pris på elen man säljer?

Det gick ju att styra lite som man ville. Om priset var under halva snittpriset aktuell månad laddade jag “manuellt”. Särskilt om solen sken. Det blev både billigare och sänkte snitttpriset. När priset var högt körde jag med smartladdning. Då blev det väldigt billigt iallafall. Man kunde ju styra med tiden när man ville ladda ändå. Man kunde säga att bilen skulle laddas även om priset var högt om man behövde.
Jag tänkte förvisso att detta kan nog inte fungera så länge. Verkade lite för bra för att kunna få fortsätta. Nu är det alltså slut med det och det nya sättet som Tibber lanserat känns inte alls bra.

Funktionen är nog den samma ungefär som du beskriver men med Tibber betalade man betydligt mindre för “smartladdning” än för övrig elförbrukning. Vilket var en stor fördel i mina ögon.
Det senaste året har elen för laddning kostat max 30-40 öre för mig. Så är det alltså inte längre.

Jag bestämmer själv när jag ska ladda.
Kontrollerar priset på elbruk.se och bedömmer hur mycket solel jag kommer att producera.
Jag har en Zaptec Go laddbox och har minskat laddströmmen till 8A.
Just nu laddar jag med 5,5 kW och har en solelproduktion på 6,2 kW.
Spotpriset är just nu 64,21 öre inkl moms, men minskar under dagen till 21,93 öre.
Glömde en sak, har också ställt in i bilen att laddning ska ske endast mellan 11:00 till 16:00.

Du menar att man laddade för lägre än spotpriset på Nordpool?
Då måste de ju ta igen de pengarna på månadskostnad eller högre elpris vid andra tider… Har ju svårt att se att de skulle kunna sälja elen billigare än marknadspris?

Garo-boxen har ju Nordpools timpriser som den planerar laddningen efter.

Precis. Man kunde göra det om man var lite finurlig men det kunde också bli dyrare om man inte tänkte sig för. Man betalade aldrig mer än hälften av snittpriset på övrig förbrukning den aktuella månaden. Vilket i mitt fall har betytt mellan 12-57 öre (inkl moms) sedan juli 2023. Detta alltså oavsett vad elen egentligen kostat när man laddat.
Som sagt, jag hade svårt att förstå hur det kunde löna sig för dem men tänkte att “gungor och karuseller”. De tar kanske igen det på annat och detta är ett bra sätt att locka till sig kunder. Men nu är deras USP lite mer oklar, minst sagt.

Där har du nog förklaringen till varför det inte längre finns kvar.

Pengarna kom från Svenska Kraftnät – precis som Grid Awards, så det är nog samma budget.

Grid Awards handlar i grunden om en pedagisk ompaketering – funktionsmässigt så kunde laddningen dra igång påkallat av Svenska kraftnät redan tidigare.

Prisgarantin är ett väldigt trubbigt instrument och funkade nog primärt som en “loss leader” för att få en kritisk massa av kunder att våga ge över kontrollen av sin laddning (och energiförbrukning) till Tibber, vilket lyckades och gör den utspelad nu. Den var nog tillika väldigt svår att budgetera för. Grid Rewards torde minimera risken för Tibber att få en käftsmäll i kostnadsposten för prisgarantin vid sluten av månaden, om det vill sig illa.

För någon dag sedan fick jag besked från Tibber att man fortfarande ska välja vilken bil som ska laddas under inställningarna för laddboxen. Den hade jag förstått att jag inte skulle behöva använda längre men så är det alltså inte. Gör jag som de säger och väljer vilken bil jag vill ladda så funkar det faktiskt.

Men Grid rewards ger inte så mycket, hittills. Jag undrar om det är så mycket bättre för oss kunder som Tibber säger.

Ingen som har någon information om hur det fungerar hos Greenely?

1 gillning