Startar en nördtråd som förhoppningsvis kommer vara levande när snabbare bilar kommer ut på svenska marknaden.
Nuvarande rekord på 12min 46sek hålls av Xpeng G6 Facelift, bifogar kurvan och lite data nedan
Energimängd levererad från laddaren är 62,2kWh på denna tiden.
Laddaren är underlägsen bilen fram till 35% SoC eftersom vi bara kan generera 500A, vi har LFP celler och därmed konstant spänning runt 650Vdc. Det är en “flygande” 10-80 då sessionen påbörjades vid 7%, klockan startar när bilen indikerar 10% och avslutas när vi når 80%.
“Current” värdet är strömstyrkan som levereras till bilen och “Current reserv” är allokerad strömstryka som är möjlig innan fler kraftkanaler måste allokeras i skåpet, vid 500A når vi en limit som Kempower inte vill gå över trots att vi faktiskt har mer kraft att allokera.
De vanliga bilarna ligger runt 30-40min, ID7 som är Sveriges vanligaste bil numera är bra anpassad för vintern och oftast lika snabb sommar som vinter.
BMW/Volvo/MB/Polestar/Tesla ligger normalt 30-40min, finns nån modell som är snabbare. Volvo/Polestar är riktigt sega om man inte får till förvärme av olika anledningar.
E-niro/Kona/ tidiga MEB (ID3/ID4) ungefär 50-60min på vintern och ca 40-50min på sommaren.
Bilen kommunicerar ”target current” med laddaren, varje kanal kan leverera 62A. Jag har 12x50kW kanaler vid adaptivt läge 501V-1000V eller 24x25kW kanaler upp till 500V. Den producerar bara det som bilen kräver i varje given stund men den allokerar alltid mer. När target current närmar sig eller överstiger allokerad ström adderas fler kanaler (kraftmoduler) tills vi når 500A per DC-utgång.
Ja det skiljer sig lite hur en central Kempower jobbar kontra modern Stand-alone-laddare men i stora drag är det lika. En gammal stand-alone har ingen dynamik dvs den allokerar det som finns direkt och kan inte under tiden koppla på/av kanaler. Blir extremt ineffektivt särskilt på stora sajter, där det ofta blir 50/50 split oavsett vilken mix av fordon vi har.
På denna sajten har jag Kempowers senaste kraftelektronik som kallas V2 med AFE (active front end) och kiselkarbid teknik där vi får elkvalite i världsklass med uppmätta THD värden under 2%.
Har du sett några Audi e-tron 55 med update 93HV ladda hos dig?
På Amerikanska forum läser jag att Audi dragit ner väldigt på laddeffekten, särskilt över 80% SoC.
Jag har fått mail från Audi om att jag kan komma in och uppgradera min MY19, men vill helst inte bli av med den snabba laddningen till 100% då jag behöver dit upp för att nå min slutdestination på långresa.
Jag kan inte se om bilarna har 93HV update men jag har ofta etron 55 på macken, har en där just nu as we speak. Det är ingen skillnad hur etron laddar nu eller för två år sen. De lägger sig på 350A och plöjer där upp till 67%-ish.
9-81% på 13 min 1 sek, 65 kWh. Genomsnitt 303,71 kW.
Jag var på en laddare som toppade 394 kW. Det är imponerande att se att den klarar löftet om 12 minuter även utan att den behöver nå de högsta effekterna.
Pro S/ ID7 GTX/ BUZZ LWB är riktigt vass, lite vassare än övriga MEB bilar. De ligger runt 26min, dessa bilar överhettar dåliga passiva kablar hos operatörer som gör att hastigheten kan rasa efter 8-12min in i sessionen som inte beror på bilen.
Har en snart tre år gammal id4 gtx. Ska kanske bytas till sommaren. Då är denna modell en möjlighet. VW har tex bra erbjudande på den nu. 599 kkr. Kanske för att möta “hotet” från tex MB CLA.
Otroligt, men jag har en helt relevant fråga. Hur ska man hinna äta på denna tid?! Alltså redan nu är det problem om vi åker hela familjen att jag behöver flytta bilen och då har jag en äldre Tesla. Med denna fart så hinner du knappt beställa maten? Tycker ni behovet finns, eller är det som megapixel i telefonerna? Vore bra om man även kunde ställa ner DC-laddningen för att spara på batteriet, ställa en procent vad den fåt nyttja av maximal laddkapacitet.
Det beror helt på hur man använder sin elbil. För mig som har bilen som ett rullande kontor så vill jag gärna ladda på 5min istället för 35min som det tar idag med min BMW i4.
När man åker full bil med familjen har man ju all tid i världen att ladda, då är man är ju ledig och livet är gött. När bilen är en del av ditt dagliga levebröd så vill man minimera tiden vid laddaren, jag behöver inte heller mat/toalett så ofta som min bil behöver ladda när jag kör uteslutande motorväg.
Ni som kör 1000-1500mil/år är ju långt fler än oss som kör elbil 6000+/år men elbilen behöver fungera för alla.