Snart får man väl gäng-spö om man råkar ställa sig med en gammal Hyundai kona eller Kia Eniro och passar på att uträtta sina behov medan den laddar
Även de som tankar vanlig soppa blir föremål för ilska för att de inte flyttar på sig när de tankat klart och går in och betalar, handlar och uträttar sina behov, medan bilen står kvar och blockerar pumpen.
De oskrivna reglerna som man antas leva efter kommer nog kräva mera än bara åtgärder hos förarna för att fungera smärtfritt för alla gissar jag!
Jag och hustrun har nu hunnit med åtskilliga lång turer i C40 sedan vi köpte den i somras. Trots att den klarar 35 mil i hög motorvägsfart räcker det inte för våra behov och det laddar för långsamt.
Säger varje gång vi är ute på långtur, tur vi köpte en faceliftad Volvo då det är ett stort lyft från tidigare versioner i räckvidd och laddning.
Om du har nyare faceliften och senare 3.7 mjukvaran, så har du sällan över 150kW på laddarna som max. Tydligen en bugg som det kommer en buggrättning på framöver. Så lite snabbare laddning då förhoppningsvis framöver för de som tappat 50kW på laddarna sista tiden
Har du någon genomsnittlig laddeffekt för alla elbilar som laddat under året och även under tidigare år?
Som referens kan jag nämna att jag pratade med Garos ansvarige för DC laddare år 2015 på elmässan, då såldes det ju några enstaka 50 kW laddare. Han tyckte det räckte bra med 50 kW då genomsnitts effekten hade varit 17kW senaste året på alla elbilar som laddat…..( Inga Teslabilar laddade CCS på den tiden)
Skitdåligt snitt, måste vara många icke moderna elbilar som laddar. Kanske även många som inte laddar 20 till 80 % heller där det går undan på riktigt med en modern bil
Ja men precis iX3 har fördelar med stort batteri och bra effektivitet så nog kommer den vara en helt ny nivå när man kör långt. Det är nog en av de absolut bästa köpen idag. Men jag tror att tekniken kommer fortsätta utvecklas samt att vi får ner kostnaden på både infrastruktur och laddare.
Det är blandat, absolut vanligast är kallt batteri i kombination med hög SoC. Väldigt vanligt att folk kommer in med 35-60% när man skall ladda. I ett sådant scenario är det nästan ingen bil som kan ladda särskilt snabbt. Under 2025 är det endast 11,3% av kunderna som anländer med 15% SoC eller lägre.
20,2% om vi tar 20% SoC och under.
28,7% av kunderna anländer med SoC över 40% till laddaren.
Välplanerad körning som alla inom elbils communityn förespråkar ner till 10-ish procent och sedan ladda är väldigt få som gör, ungefär 1 av 10.
Exakt, efter 3 år så har jag fått koll på detta. Laddar sällan vid start över 30%. Slutat ladda mellan 60-70% och kör vidare. 10-20 min stopp passar mig bäst.
Märkligt, men det beror troligen på att de stirrar på “km kvar” och laddar då de med fossilbil skulle tanka!
Vi laddar med så låg % som möjligt (laddar bara vid Tesla), siktar på 10%. Vid 20% kvar kommer man lätt till nästa supercharger.
Med rutplaneringen i Volvon ska den förvärma batteriet men hur kollar man att det verkligen sker?
Hur laddar EX30 vid låg SoC på vintern?
Det finns annat än laddhastighet som kan optimeras. Jag laddar ibland en liten stund i samband med att jag hunnit halvvägs på resan och det är dags för en fikapaus, även om SoC inte är i närheten av 10-15%. Laddhastigheten blir ju förhållandevis låg, men det är skönt att slippa göra ett, i och för sig kort, extra laddstopp nära slutet av resan. Dessutom är det väldigt glest mellan laddstationerna under de sista 15 milen på väg mot sommarstugan (på hemresan är det lättare att hitta laddstationer mot slutet).