Snabbast på macken 10-80%

Testresultat utan koppling till verkligheten är lika värdefulla som norgehistorien där de kom fram till att en toppluva är säkrare än en motorcykelhjälm då den inte går sönder efter ett fall på 10meter. :face_with_peeking_eye::rofl:

Rullande landsväg är odugligt för att testa förbrukning.

1 gillning

Väldigt konstigt att jämföra A6 performance spm har stora batteriet, med ID7 som har det lilla 77kwh batteriet. Såklart A6 vinner den matchen. Äpplen och päron.

Det enda någorlunda intressanta i testet är förbrukningen.

Har du jobbat med tyska ingenjörer?
Jag har och de är bäst i världen, supernoga och ämnar inget till slumpen.
Man bör nog inte dissa deras tester, utan som jag skrev, se resultaten utifrån de förutsättningar tyskarna satte upp.

Bra poäng

Ja under en 10års period har jag arbetat med bl.a. tyskar i ganska stor utsträckning…

och ja de jag jobbar med är rigoröst noga men det hjälper föga i detta fallet där de torrkör bilar i en dyno inomhus och en svensk ”blaska” väljer att klassa det som att bara en bil skulle klara köra Stockholm Helsingborg på en laddning.

Ett förtydligande Auto Motor und Sport är en Tysk blaska med en försvenskad edition i Sverige där det mesta materialet kommer från Tyskland

Det ni tvistar om är för mig helt ointressant men rätt ska vara rätt

Ja det var pinsamt, men jag fokade på testet. Rubriker och texter är idag mest för att “få klick” så man får kolla på datan och bortse från bruset.

Någon som vet hur långt ner i SOC förvärmningen är aktiv inför DC laddning på Volvo EC40/EX40?

Googlar man så säger “Gemini” att den slår av vid 20% SOC. Det tror jag inte stämmer då jag för två dagar sedan på morgonen vid 5 graders temperatur kom in med 8% SOC till Eviny Sjöbo efter att navigerat dit och fick direkt 206 kW effekt. Samma igår på Ionity Falkenberg med 11% SOC och fick direkt 206 kW där också efter att navigerat dit till laddaren. Hade det varit 20% gräns så borde batteriet ha svalnat av vilket det uppenbarligen inte hade gjort.

Osäker på hur Volvo fungerar, det kan vara så att det slår av vid 20%. När du kör ner under 10% skapar du värme pga högre resistens i botten på cellen. Du behöver också mer ström i botten eftersom spänningen sjunker så värmen ökar i kvadrat. Därmed är det osannolikt att batteriet svalnar trots +5 C utomhus. Tvärtom så blir det nog ännu varmare än vid 20% SoC.

1 gillning

Tack för svar. Tyvärr finns det ingen indikering på min Volvo att förvärmningen är aktiv. Men vi åkte mestadels på småvägar i långsam takt 70-80 km/h för att se lite mellan Karlskrona till Sjöbo Eviny. Det jag kunde se var att förbrukningen var ganska hög någon halvtimma före laddningen så jag tror egentligen att den värmer en bra bit under 20% SOC. Hade tidigare en ID4 Pro utan förvärmning och var aldrig i närheten av Volvons laddsiffror vid dessa yttertemperaturer.

Sammantaget är jag ändå helt nöjd med laddningen på min EC40 Twin bara man stoppar vid ca 70% så får man ändå snitthastigheter på 130-140 kW för laddsessionen. Så Volvo verkar ändå fått till det helt ok på dessa äldre 400V bilar. Som pensionär och bara nöjesresor känner åtminstone inte jag något behov av de nya 800 V bilarna för att spara 10 minuter + på en laddsession till skillnad mot dig och andra som ligger ute långa sträcker på vägarna i jobbet.

1 gillning

Precis håller med Volvo EX40/Polestar 2 är riktigt bra på laddning trots 400V, räcker gott för de flesta. Det är också väldigt stabila och bra i kommunikationen på CCS2 standard vilket indikerar på väl tolkad standard av deras ingenjörer.

1 gillning

Ja, har blivit positivt överraskad över hur bra hustruns C 40 laddar, oavsett laddnivå i procent och temperatur i luften.
Den laddar verkligen stabilt och snabbt, brasklapp är att vi mestadels använder Tesla Supercharger.

Tack för all värdefull input från dig som expert, din statistik avgjorde till stor del det inköpet då hustrun kör långt och mycket. Köpet av EQS likadant.
Det var många andra bilar som till viss del valde bort då de inte hade lika stabil laddning.

1 gillning

Möjlighet till ännu snabbare laddning.

Idag har vi kört igång 600A på stationen i Smålandsstenar :slight_smile:

6 gillningar

Otroligt imponerad av er! :heart_eyes:
Lycka till :raising_hands:

1 gillning

Snyggt.. skulle gärna besöka er men känns som jag aldrig har vägarna förbi.

1 gillning

Man blir ju sugen på att svänga förbi med Xpeng G9:an och testa, svårt att hitta laddare med så pass hög ampere och volt. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Bor du långt ifrån Smålandsstenar?

Norrköping, så det är en bit. Jag passerar och laddar i Smålandstenar i början av september troligtvis, nästa gång. Får testa då.:blush:

Det är perfekt avstånd från Norrköping, du borde anlända med 10-15%. Uttag 2 eller 6 pallar mest värme, blir relevant när man laddar ett monster som G9. Blir kul att se hur det går.