Snabbast på macken 10-80%

Bara om telefonen stöder UWB (Ultra-wideband).Det är en av få, om inte den enda, hårdvarufunktionen som iPhone legat före Android genom tiderna, så stödet på Android-sidan är fortfarande väldigt skralt.

Jag hade en i4 MY22 och den hade inte manuell förvärming om jag minns rätt.

Så samma processor i infotainmentsystem tex?
Ingen skillnad i elektronik och batterisystem?

Korrekt, ingen skillnad på dessa :slight_smile:

Märkligt, att det var så små ändringar.
Ny vx-spak är väl den mest framträdande

Jag fick manuell förvärmning på min i4 22 vid OWT

1 gillning

Vi får hoppas det, tror inte jojo-körning uppskattas i jultrafiken! Kommer ihåg förra vintern när dottern åkte norrut och hon fick 15 kW! Det var någon som knackade på bilfönstret och undrade hur länge hon skulle stå där🤔

Kom det inte en uppdatering för detta?

Möjligt, sist jag pratade med en person som hade en sådan bil (var nog 2 år sedan nu) så hade han inte den möjligheten.

1 gillning

Läste i Teknikens värld om en studie på 22000 Elbilar som Geotab gjort , att bilar som snabbladdas ofta på 100 KW effekt eller mer drabbas av dubbelt så snabb degradering . 3 % mot 1,5 % per år för dom bilarna som sällan snabbladdas . Gäller väl dom bilarna som redan finns , så det kan ju bli bättre på kommande ? . Men värt att tänka på kanske.

Det är fake news - mer eller mindre. Tesla som hållit på lönge har inga problem med bilar som laddas mycket eller uteslutande DC-laddning. De har förstås bra bms som tar hand om batteriet.

Vad vinner Geotab på det ? .

Jag har 11% degradering på 2år på min i4. Jag kör i tjänst, laddar till 100% på AC och DC så fort det bara går i botten. Har tyvärr ingen möjlighet eller intresse att fundera på batterihälsa, jag litar på att det fungerar, hittills utan problem.

Jo bilarna måste ju kunna användas till det behovet man har . Och rimlig livslängd blir det ju ändå . I samma takt har du ju 70 % kvar vid 30000 mil om den närmar sig 10000 nu ? Antar jag . Det är väl mer råd för den som kan välja utan att offra antar jag . Om man är rädd om batteriet kanske man kan sälja det när bilen är kaputt :partying_face: . Eller om man som i min bil har begränsad räckvidd från början , så får man kanske vara rädd om den man har :upside_down_face: .

Den närmar sig 13.000mil nu tänker att jag kör till 18-20k sen får den hitta ett nytt hem.

1 gillning

Ja det var ju ingen stor degradering på dom milen . Det kanske beror på att du vet att förvärmare batteriet på ett bra sätt . Det framgick ju inte i studien hur man betett sig angående det .

1 gillning

Hoppas detta passar in på tråd-titeln.

AMS-test i labbmiljö .
Notera hur BRA Audin är = på 20min få in räckvidd till nästan 30 mil är bra !!!
Och den kom längst med, 44 mil.
Båda kategorierna med stor marginal dessutom. WOW
Bra jobbat Audi :clinking_glasses:

Skumt test, de flesta bilarna hade klarat det på ett laddstopp men fick inte ladda tillräckligt länge för det om jag förstår rätt.

Rullande landsväg men hade de luftmotstånd = vindtunnel dessutom? Det måste det väl nästan varit, annars bättre resultat?

Håller med, men som tyskarna ofta gör…de angriper ett problem vetenskapligt = tar bort faktorer som kan påverka utfallet. Därav labbtest.
Dvs man bör bara jämföra MELLAN dessa bilar, inte testresultat mot verkligheten.
Men tendensen är tydlig, Audi har gjort det bra.