Snabbast på macken 10-80%

Håller helt och fullt med för det är precis samma i Polestar. Blir också tydligt i @cgullin senaste långkörning av Polestar 4.

Annars är det nog som tidigare konstaterat många som inte vet att förvärming behövs för optimal effekt vid snabbladdning. Fick lära min syrra det med hennes Id4 som dessutom dumt nog hade förvärming vid navigering till snabbladdare inaktiverad som default vid leverans.

Att vår C40 laddar snabbt borde indikera att förvärmning sker…men man borde visa det. Självklart enl mig.

Med skitbra stereo och tyst kupe’ är det en dröm att digga musik på headbanging-nivå. Sjunga med kan man med!

1 gillning

Lite anekdotiskt om laddning av min Ioniq 5 årsmodell 2022.
När jag hade problem med ICCU:n var jag tvungen att DC-ladda.
Åkte till Kungens Kurva för att handla. Använde bilens navigering för att lägga in resmålet och valde Evinys laddare. Ioniq 5 visar förbrukningen när man kör och jag blev förvånad över den höga förbrukningen. Kopplade in för laddning på 200kW laddaren. Gick till ICA för att handla och hade knappt börja handlingen när jag fick meddelande om att laddningen var klar.
Förståd då att batteriet hade förvärmts.
Bifogare info om laddsessionen. Laddningen gjordes 30/9 2025.
Man kan se att Ioniq 5, till skillnad mot flera andra elbilar, laddar relativt snabbt även vid högre SOC.

2 gillningar

Här är BMW riktigt bra. Visar tydligt när batteriet förvärms och man kan enkelt starta manuellt.

2 gillningar

Gäller det alla BMW? i4, i, 5, i7 och iX?

Det skulle jag tro. Vet inte med äldre iDrive. Jag har version 8.5.

1 gillning

33 minuter 10- 80 % på ett 40 KWT batteri om man ändå ska stanna och käka / fika efter 15-20 mil , och det brukar vi göra . Saknas laddare vid platsen eller om dom är upptagna, eller om man inte vill springa ut och flytta bilen mitt i maten , för att det är fullt med stirriga stressade människor som man inte vill ha någon kontakt med , så skiter man i det och kör vidare till nästa stopp . Bilen har ändå en räckvidd på 100 mil . Finns en sån fantastiskt bil ? Jo det finns det och den är inte så dyr heller , ca 550000 kr . Den är byggd på samma plattform som EX 40 , så det är säkert en bra bil .

Kan intyga för MY2025 iX1 (U11).

De första BMW i4orna kunde inte förvärma manuellt och jag tror inte heller det fixades.

ÅM 2022 eller även 2023?
Facelift kom väl 2024 om jag minns rätt.

Japp, 2024, lätt att se på strålkastarna, de stående är facelift. Vissa ÅM 22 tror jag det är, de allra första. De har en äldre version av iDrive som saknar manuell förvärmning. 23 har det garanterat.

1 gillning

Jag har en MY24 tillverkad sept 23 gamla hytten med den nya knappen för växelväljare. Förvärme manuellt fanns från början i idrive däremot kom knappen i appen för att starta batterivärme i nån gång sommaren 2024 via OTA. BMW har marknadens kraftfullaste batterivärmare på 10kW som BorgWarner levererar, inga bekymmer att förvärma inom vettig tid i -30C, har testat själv. Övriga tillverkare har som bäst 4-5kW batterivärme, Tesla med dubbla motorer ger ca 7kW batterivärme.

1 gillning

Oj, laddade på Eviny i Arninge idag, -3 grader, gick långsamt, saknar förvärmning (Kia Soul 2022)! Vi ska till fjällen om några dagar, gäller att inte ha bråttom!

1 gillning

Man få praktisera lite aktiv jojo-körning sista milen före laddningen för att höja temperaturen en aning i batteripacket - och med start vid lägre laddnivå borde du komma upp i 50 kW i alla fall. :slight_smile:

Vad är “hytten”?

Slang inom bilvärlden för kaross, jag har alltså inte facelift trots att det är en MY24.

MY24 facelift började tillverkas juni/juli -24. Min är tillverkad maj 24 och är därmed gamla, därför jag fick den till bra pris, de behövde bli av med bilarna inför kommande facelift :slight_smile: men de nya räknas som MY25

Vilka ändringar kom då?

Efter facelift? Lite nytt utseende mest, inte så stor skillnad. Nya strålkastare, lite nya funktioner som t.ex riktig mobil som nyckel. Jag har mobil som nyckel på min men kräver att jag håller den nära NFC-läsaren etc medan nya har så man kan ha den i fickan bara. Inte långt efter försvann M50 och ersättes med M60 som fått 60 hästar till så den går över 600 kusar!