Ställbar DC-laddning i Lexus RZ - varför?

Var och kollade på Lexus RZ.

Undrar varför den har ställbar effekt på DC-laddningen?

Är det någon man använder i praktiken?

Om man vill få förbannade förare i kön efter dig till laddstationen så är det förstås bra att sänka effekten :grinning_face_with_smiling_eyes: . Nej, men jag förstår nog inte heller varför man vill kunna sänka effekten. För att spara på batteriet? Det ska bilens BMS sköta, inte föraren.

Porsche Taycan går väl att ställa ned från 270 kW till 200 kW för att skona batteriet vad jag förstår.

Men Lexus RZ har väl ett snitt på 115 kW på 10-80% så varför har de lagt med denna möjlighet?

Var har du sett dom köerna ? . Häromkring står dom flesta laddplatser tomma , eller näst intill som jag passerar på dagarna . Jag som brukar vilja ha en timmas matrast , hade nyttjat det vid en av dessa tomma laddplatser .

Långsökt kanske, men jag har hört att vissa städer i vissa länder* finns det krav på max ljudnivå vid DC-laddning på natten, men vanligtvis brukar ju biltillverkarna sköta det genom en inställning om hur mycket kylfläkten får låta vid DC-laddning, och det kommer begränsa laddhastigheten (t.ex. BMW har det).

*: Dock har jag aldrig kunnat hitta en lista på dessa påstådda ställen.

Malung på sport/påsklovet? Problemet kanske inte är så stort, men då resurserna är begränsade så ska naturligtvis genomflödet vara så stort som möjligt (precis som att man naturligtvis inte laddar till 100% i ett sådant läge).

Mercedes har också ”ECO” läge på snabbladdning som tillåter max 100kW.

Malung Eviny i eftermiddags ensam där och en fika i lugn och ro på Jannesgårdens cafe utan behov av begränsning. :joy:

1 gillning

Nä det behöver jag inte på Cupran heller , för den laddar så långsamt ändå . Men på en mer snabb laddande Elbil så skulle jag kunna uppskatta det . Ingen som helst nackdel att möjligheten finns iallafall.

Vid stor köbildning hos snabbladdare vill man ju helst inte att kötiden fördubblas för att någon snål herre vill ”spara på batteriets livslängd” :blush:

Som sagt var , dom flesta helt tomma på bilar . Är det fler bilar på plats så sänker man inte laddhastigheten . Svårare än så är det inte . Men det låter många gånger som att stress och åsikter om andras behov är mottot vid Elbilsladdning hos många elbils entusiaster . Inte så konstigt att vi oftast tar bensinbilen , när vi ska långt bort . Tur att ni är portade från lastbils laddarna jag laddar lastbilen på , för där måste jag ta mina raster som lagen kräver och lastbilen tar lång tid att ladda .

Dessa bilar är väl ursprungligen designade med CHAdeMO laddkontakt.

Kan det finnas någon anledning i Japan att dra ner laddeffekten?

Och varför med så många steg i 25 kW mellan varje?

Blev verkligen förvånad när denna inställning dök upp i menyn.

Tycker de absolut flesta kämpar på med rätt så sega laddningar på snabbladdarna.

Kan det ha med ljudnivå om du laddar på natten i städer som nämnts?

Är det varmt ute går ju kylan för fullt.

Nu har jag sista 7 milen passerat fyra laddplatser . Den enda bilen som stod på någon av dom var en gammal Volvo V70 . Den kan gott stå där för det brukar inte vara mer än max en elbil där i taget ändå . Retar alltid någon skitnödig Elbilsnörd . Den som har ont av att någon skulle sänka laddhastigheten på en av dessa ikväll , har mer än en skruv lös .

Eftersom jag inte är någon snål herre , så tog jag ut en helt ny elbil för några år sedan istället för en del som köper begagnat. Men nöjde mig inte med det utan köpte en bil till för 165000 kr som går på bensin . När jag ska åka långt kör jag på dyr bensin för att slippa förhålla mig till andras åsikter , och kan stanna och käka var jag vill och hur länge jag vill och inte på någon sniken snabbmatsrestaurang . Det kostar att hålla igång två bilar med service / försäkring och reparationer. Men ingen snål herre eller ” gammal Gubbe ” som sagt var .

Herregud. Lugna ned dig. Min tidigare kommentar var halvt humoristisk och dessutom riktad rent generellt och inte specifikt mot dig. Jag ville bara dela med mig att det finns en potentiell nackdel i ett worst case scenario. Av någon anledning kände du dig däremot väldigt träffad och går till attack. Rätt oskönt beteende faktiskt. Höj nivån.

Ja du svarade mig , och skrev först gammal snål gubbe som du sedan ändrade . Det tyckte jag var ett oskönt beteende och låg nivå . Att jag beskriver mitt bilägande som icke snålt , får du tolka som attack om du vill . Men vari den beskrivningen ser du någon kränkning eller attack mot dig ? . Snarare ett faktum bara . Folk som vill vara spydiga på ett underförstått ormigt sätt för att komma undan med att det är skämt , vilket jag upplevde var din avsikt är det värsta jag vet . Och jag tänker inte höja nivån till ett ormigt kränkande som i min värld är lägsta möjliga . Jag / vi chaufförer kör med raka puckar och passar inte det , så svara någon annan . Ta ingen skit utan Rak i ryggen som Annie Lööf , som lämnade Alliansen och stod för en sann liberal ståndpunkt trots hånfulla kränkningar i sociala media . Henne gillar jag . Ps ” värsta senario heter det på Svenska , bara två ord när vi nu är Svenskar.

1 gillning

Med en filmreferens så blir det ”4 nyanser av långsam snabbladdning”

otroligt märklig funktion.

Jag tänker att det är bättre om den totala laddstationen får avgöra hur fördelningen av DC-laddning skall ske snarare än att varje bil kan nedgraderar sig utifrån batterihälsa och kö. När det kommer till kö så är det ju inte heller något som är statiskt och som man kan utgå ifrån hur det ser ut när jag anländer och pluggar in. 5 min senare kan ju det bli kö och då uppstår ju problemet även om det inte fanns när jag var vid bilen.

Jag ställde nu frågan till AI och fick lite olika svar:

It is possible to manually reduce the charging current or power on the Lexus RZ to protect battery health, maximize efficiency, and prevent grid or electrical hardware strain.

Managing Throttling Policies: Lexus utilizes a highly conservative battery management software that automatically throttles DC fast-charging speeds down after consecutive rapid-charging sessions in a 24-hour window to protect the battery. Manually pacing a charge can keep the battery cooler and circumvent aggressive system lockdowns

Lexus of Concord +4

While electric vehicles automatically manage their maximum intake, providing manual adjustment settings gives you direct control over your vehicle’s charging conditions.

Facebook·Lexus RZ 450e Owners Group +1

The primary reasons you can adjust this setting include:

:battery: 1. Battery Longevity and Heat Management

• Reduced Degradation: High-power fast charging creates high internal resistance and heat. Lowering the current reduces thermal stress on the lithium-ion cells, extending the overall lifespan of the battery pack.

• Squaring Efficiency Losses: Heat loss in electrical systems is proportional to the square of the current (

). Charging at a lower power setting reduces energy wasted as pure heat.

Lexus of Concord +1

:high_voltage: 2. Preventing Grid and Infrastructure Strain

• Overloading Home Breakers: If you plug into a Level 2 AC home setup shared with other major appliances, pulling the absolute maximum current could trip your home’s main circuit breaker. Lowering the vehicle setting prevents this.

• Adapter and Socket Protection: Drawing continuous high amperage can melt or degrade weaker wall outlets or extension configurations. Lowering the power protects domestic infrastructure.

Lexus +2

:stopwatch: 3. Avoiding Fast-Charger Penalties & Overheating

• Managing Throttling Policies: Lexus utilizes a highly conservative battery management software that automatically throttles DC fast-charging speeds down after consecutive rapid-charging sessions in a 24-hour window to protect the battery. Manually pacing a charge can keep the battery cooler and circumvent aggressive system lockdowns.

• Avoiding Idle Fees: If you need to walk away from your car at a public charger, slowing the charging power allows you to stay away longer before the vehicle hits its target percentage (e.g., 80%) and triggers high per-minute idle fees.

Lexus of Concord +4

How to Adjust the Settings

Settings (Gear Icon) ➔ Vehicle Customize ➔ Charging Settings

AI-svar kan innehålla fel. Läs mer

På en del platser som McDonald’s Ulricehamn , finns det skyltar om parkering tillåten för alla bilar på en del av laddplatserna . Fullt rimligt då jag aldrig har sett att dom alla varit upptagna ändå . Köpa en begagnad elbil som gått långt kommer jag aldrig att göra . Alla bilar som gått riktigt långt med samma batteri jag läst om , har alla laddats med varsamhet och omtanke om batteriet. Få Elbilister som bryr sig dock .