Det är ett väldigt bra erbjudande. Lockar nog många och passar ju in för de elbilsbonuskunder som vill leasa sin bil också. Hade de sänkt 10k till så kanske det blivit en del flera sålda också.
60 mil borde vara tillräckligt för att kunna förvänta sig bra restvärde , även på längre sikt ? .
Kia (och andra SUV-tillverkare) känner nog pressen av Teslas prissänkta Model Y Standard till 450k i nypris. Inte lika bra räckvidd som EV3 men istället får du en mer tålig LFP-batteri som alltid kan laddas till 100% och Teslas mjukvarusystem som är långt bortom Kias. Tesla har även noll-ränta vilket är ju fördelaktigt. Dock är deras leasingpriser fortfarande relativt dyra och här är EV3 solklart mer prisvärt val.
Absolut ett jättebra pris på en ID4! ID4 Pro Edition med exakt samma utrustning och pris fanns dock även under Q2 2025, under Q3 2025 höjdes den med 500kr och har under Q1 2026 legat på 5995kr/mån. Volkswagen ändrar verkligen sina leasingpriser efter hur många bilar de vill sälja.
Såg hos en lokal Skoda återförsäljare, en Skoda Elroq 85 lagerbil för 4495 kr i månaden . Bra elbilar med bra räckvidd nu strax under gränsen för bidraget . 3200 kr i månaden för en helt ny bil som kan köras på billigt bränsle . Då behöver man inte ha ett stort transportbehov för att det ska bli fördelaktigt, jämfört med en begagnad bränslemotor bil .
Vet att jag kan kolla med en bilhandlare, men orkar inte ![]()
Går det att byta in en begagnad bil när/om man tänker leasa en ny bil?
Absolut
Men ta noga reda på vad inbytet säljer för på Blocket och andra ställen lägg på 20% och förhandla sedan
När jag bytte in en Toyota Auris Sportwagon Hybrid som jag hade 90K i fick jag 120K när jag lämnade den och hämtade min ID.3
Klart du kan….
Man tjänar nog mest på att sälja sin begagnade bil privat istället för inbyte, men värt kolla upp värdeindikationen på olika ställen. Auktionsplatser kan vara ett bra alternativ så kolla upp deras värderingar och erbjudanden. Jag kommer nog sälja min begagnade bil på en auktionssite då jag tycker de dels oftast ger bättre fastpris än handlarna. Kostar inte mycket heller i provision att lägga ut den på auktion om man vill välja det alternativet. KVD är ett bra exempel på detta där man kan sälja till KVD, eller lägga ut på auktion. Jag tycker de har rimliga villkor, men jämför även auktionssiterna då det kan skilja mycket. Carla handlar väl bara med elbilar, men har du det så finns ju dom också att jämföra med. Skräckexemplet är väl “vi köper din bil” som till och med ger sämre betalt än handlarna. Riddermark är väl en annan som har varit ute i blåsväder med sina bilaffärer, men de kanske är bättre nu.
Riddermark betalar enligt min erfarenhet rätt bra för de bilar de köper in. Jag har sålt bilar till dem vid tre tillfällen och vid samtliga tillfällen har de betalat bäst. Rekordet är den Renault Scenic (diesel, ej elbilen) jag köpte som sommarbil på KVD och sålde till Riddermark två månader och 700 mil senare för 8 000 kr mer än vad jag köpt den för. Att köpa från Riddermark har jag dock dåliga erfarenheter av så det skulle jag personligen undvika.
I 3 år, vad gör man sen? ![]()
Byter till en ny modernare bil med snabbare laddning och längre räckvidd
. Eller så väljer man något helt annat om förutsättningarna förändrats . Världen är full med bilar , så möjligheterna är vansinnigt roligt stora .
Länk?
Ja precis länk?
Hittar inte nåt erbjudande på en Brabus för 3995kr/mån ![]()
Kanske denna?
Jaha nu ser jag. Det är ju inte privatleasing som jag trodde det handlade om.