V2G infrastruktur som framtida energikälla

Jag jobbade med ADSL utvecklingen i tidig fas och farhågorna var att man inte skulle kunna köra så mycket mera trafik på kopparkabeln. ISDN med sina 2B+D där man teoretiskt kunde köra 64kb/s uppströms och nedströms, som inte ens klarade det praktiskt ansågs som tekniskt svårt att lösa med ADSL. Men i slutändan var det inte det tekniska med att skrämma upp kopparkabeln som var det kritiska. Det som krävdes mest utveckling var alla stödsystem för att ta betalt. Ibland kostar det mycket att gå från krångliga betalningsmodeller till enklare :slight_smile:

Vilken som blir största utmaningen med V2G införandet återstår att se, men det skulle inte förvåna mig om man även där i slutändan kommer att brottas mest med att förändra stödsystemen vad gäller betalningsmodeller m.m.

Tibber tänker rätt enligt mig och kan man införa det på bredare front med standardiserade V2G-gränssnitt på enheterna så tror jag det är framtiden.

Jag är Tibber-kund sedan ett antal år tillbaka. Är inte aktiverad för Grid awards och har inte känt direkt något sug att anmäla mig då kostnaden numera är rätt låg för laddning oavsett och tyvärr gick man bort sig med den nya appen som var en försämring mot den förra.

Jag är generellt tveksam till att Tibber, boxen eller bilen skall “räkna ut” när den skall laddas. Det enda jag gör är smartladdning på natten men då givetvis med en exakt deadline på morgonen när det oavsett hur dyrt det blir skall ha laddat klart. Oklart för mig om detta är kompatibelt med Grid awards.

Men kanske någon annan som har provat Grid awards och kan förklara om det funkar bra?

Jag har kört Grid rewards sedan april och för min del har det fungerat väldigt bra. Maj, juni och juli fick jag negativa elpriser på inköpt el. Sedan augusti har ersättningen blivit mindre för egen del och det beror på att jag ställt ner laddhastigheten till 6A då min nätleverantör införde effektavgift. Ska tilläggas också att jag har solceller och batteri som påverkar mitt elpris.

Inget stöd för V2G idag i Grid award, utan grid award startar eller stoppar bara laddningen under laddningscykeln.
Sedan håller jag med om dina synpunkter att man måste kunna kräva av systemet att ens batteri skall vara laddat till önskad nivå en tid man själv konfigurerar. Inget som jag ser som omöjligt att åstadkomma även med dubbelriktad trafik.

Bra där och en mycket bra rapport som borde ligga på riksdagens bord som läromedel om det inte redan gör det. Man lyfter de frågor som jag också är inne på är de största utmaningarna i införandet främst för v2g som energikälla.
Tekniken kommer nog inte vara det svåraste, utan det stora blir nog alla stödsystem för att hantera de nya affärs och D&U systemen m.m som kommer att krävas. Sedan tillkommer ju standardiseringar, lagar m.m som tyvärr ofta tar onödigt långa tider att införa.

Jag tycker nog att det vore på sin plats om man inkluderat någon sorts prognos på hur stor del av elbilsflottan som i praktiken kommer stödja V2G. Nu får man lätt uppfattningen att alla elbilar gör det vilket inte är fallet.

Och en realistisk prognos över hur många procent av dessa V2G bilarna som står uppkopplade när det verkligen behövs stödtjänster.

Vidare så vet jag enbart 2-3 AC boxar som har stöd för V2G.
Så hur många % av ovanstående bilar står vid en av dessa boxarna.

Artikeln med Jönköping som utgångspunkt haltar betänkligt.

Inga dåliga krav ni har på lilla Jönköping och dess rapport @AMS722 och @jalle :slight_smile:

Lite hårt att såga rapporten för nåt annat än vad dess syfte är.

Om ni läst rapporten så framgår det också listor på fordon och laddare som är förberedda för v2g i dagsläget.

Lycka till om ni tror att någon i dagsläget ska kunna ge någon mera realistisk prognos än vad som framgår i rapporten, på hur all världens elfordons och laddbox leverantörers produktutveckling kommer att se ut den närmsta 5-10 åren. Inte så säker att leverantörerna ens svarar på några frågor kring sina planer.

Det pekas på andra rapporter som gjorts i prognossyfte i rapporten, så det är nog den bästa prognos man kan få i dagsläget.

99% kommer inte läsa en detaljerad rapport. Det jag vänder mig emot är att man i artikeln får det att framstå som att V2G är en lösning som endast kräver att folk skaffar elbil och kopplar in för att stödja nätet. Lite som att sälja en 4k Tv utan att säga att du behöver 4k material för att få 4k. Fast med V2G är det ännu fler delar i kedjan som måst klaffa.

Räcker med att vi rusade fram och skulle bygga batterier i stor skala och glömde att det var rätt svårt att bygga batterier. Vi behöver ju inte göra samma misstag igen med V2G.

Ska inte klanka ner på dig för att du inte vill läsa rapporten, det viktiga är ju att beslutsfattare och dess tjänstemän tar till sig informationen :wink:

Jag förstår din farhåga kring det tekniskt svåra i detta och tyvärr kan jag inte lugna dig med att det troligen är det största hindret. Finns andra troligen betydligt större problem att lösa än just det tekniska, vilket bl a belyses i rapporten.
Att vara först att implementera nya lösningar är alltid värst. Det är de som hakar på som tjänar på lösningarna.
Att just batteribyggandet i Northvolt ser illa ut, kan man inte skylla på att Sverige är först på pucken att bygga batterier. Det handlar om andra misstag.
Det kanske bara fanns rapporter och manualer på kinesiska för beslutsfattarna eller nåt :slight_smile:

Nåväl åter till din fråga om prognoser.

Lägger med texten från rapporten kring de prognoser som rapporten baseras på.

Sverige har över 5 miljoner personbilar på vägarna. I teorin är potentialen för
att frigöra flexibilitet i elsystemet genom dubbelriktad laddning väldigt stor.
Enligt SvK kan runt 90 procent av den installerade volymen av batterier vara
placerad i olika typer av fordon i framtiden (Svenska kraftnät, 2022). I en
rapport av North European Perspectives Project (NEPP) uppskattades att
3,8 miljoner laddbara bilar skulle ha en gemensam batterikapacitet på 114 GWh
(North European Perspectives Project, 2019), vilket teoretiskt skulle kunna
försörja hela Sverige med el i flera timmar. Energimyndigheten bedömer att
11
2 procent av Sveriges elfordonsflotta kommer ha V2X teknik 2025, 10 procent
2030 och 100 procent 2050 (Energimarknadsinspektionen, 2023).
Teknikutvecklingen av elbilar, decentraliserad elproduktion och digitalisering
har skapat fantastiska möjligheter att elektrifiera industri, transporter och
hushåll. V2X har potential att driva omställningen av både transportsektorn
och elsystemet men kommer med lika många utmaningar och frågetecken som
möjligheter. Det kräver samverkan mellan flera aktörer, innovation i många
led och kanske även att aktörer antar nya roller för att möjliggöra sömlös
integrering mellan elbil och elnät. Denna förstudie är ett bidrag till att skapa
förståelse för dessa utmaningar och möjligheter i en regional och lokal kontext.

Syfte

Syftet med förstudien är att undersöka förutsättningarna för hur olika aktörer
tillsammans ska kunna nyttja potentialen i Vehicle-to-X-tekniken (V2X) i
Jönköpings län. Förstudien ska också bidra till Jönköpings läns vision om att
bli ett klimatsmart plusenergilän senast 2045.
Förstudiens mål är att:

1. Kartlägga hinder och möjligheter för att etablera V2X i Jönköpings län.
  2. Identifiera de case, alltså i vilka sammanhang och under vilkaförutsättningar,
    där V2X har störst potential att leverera en god affär för både köpare och
    leverantör och samtidigt generera avlastning på elnätet i Jönköpings län.
    En bieffekt av förstudien är att deltagande aktörer fått höjd kunskap och
    handlingskraft inom frågorna till följd av att deltagarna fått en samverkans-
    arena där deras behov och kapacitet kan diskuteras öppet.

Min slutsats är att rapporten de tagit fram i hög grad kommer tillföra beslutsfattare en viktig ökad kunskap, så att de kan ta bättre beslut för framtiden.
Låt oss hoppas att de inte tillhör de 99% som inte tar till sig nödvändig information och bara kör på som kanske varit fallet med batteriutvecklingen. (OBS inget jag har belägg för).

1 gillning

Frågar du mig så är det bara hokuspokus ska vi alla som har laddare (jag har 2 st) hemmavid byta dom till något som kanske om det en dag inte funkar som det ska ge mig en oladdad bil på uppfarten när jag behöver den varför?

Nej jag tror inte V2G blir någon lösning för gemene man men för tex bussgarage och åkerier med stora EV flottor är det en helt annan grej

I USA har en stad (kommer just nu inte ihåg vilken) alla sina EV skolbussar uppkopplade mot V2G dom används 2-3 timmar på morgonen och 2-3 timmar på eftermiddagen 5 dagar i veckan resten av tiden står dom uppkopplade som ett gigantiskt batteri det tror jag på men för Pelle Luva i Vällingmossen är det bara nörderi

IMHO

Läs igen.
Jag har läst rapporten men hänvisade aldrig till att den hade brister utan att Allt om Elbilen generaliserat,eller ja förskönat den lite väl mycket.

För rapporten är bra och sätter ganska tydligt finger på att detta inte kommer bli en verklighet med den generation elbilar och laddboxar vi har idag. :man_shrugging:

Så istället för att klistra in mer data som är en vision läs Bengt Olssons beräkningar som jag länkat till ovan.

Biltillverkarna inkluderar V2X för att det ser bra ut… precis som att de inkluderar Plug n charge.

Inget av dessa ”standarder” har de en endaste liten ambition att få till en standard som alla kan följa.
För det kostar massvis med pengar och arbete.

V2G kommer bli stort.
Men innan dess har vi en ny generation bilar och anslutningspunkter.
Samt ett lagkrav uppifrån som måste följas…på EU nivå. :zipper_mouth_face:

Håller med om att det mycket väl kan bli en för stor apparat att bygga ut till gemene man, även om tekniken finns och kostnader med tiden också troligen kommer att gå ner, eller subventioneras.

Men varför skulle du byta till v2g laddare innan det fungerar med v2g om du redan har laddare. Du kan nog lugnt avvakta för att se om och när det blir aktuellt och sedan om du tjänar nåt på att byta ut och utnyttja en v2g lösning.

Själv har jag ingen laddare, men kommer nog kolla på v2g förberedd laddare, alternativt bil om/när jag skaffar elbil, även om det skulle visa sig krävas ny v2g lösning framöver.

Jag får nog ta @Kristofer lite i försvar. Jag tycker han lyckats koka ner en rätt så omfattande rapport till en sammanfattande artikel som belyser det viktigaste från rapporten. Lyft gärna fram vilka delar i rapporten som du tycker är missvisande eller förskönande i artikeln, så kan vi diskuttera det vidare!
Har du däremot synpunkter som berör andra rapporter, tweets m.m som inte berör just denna artikel så skjut inte på budbäraren för denna rapport!

Nu har även jag läst rapporten och jag är beredd att hålla med om att rubriken på Allt om elbil antyder att beskriva hur bilar blir en del av framtidens energisystem. Men när man läser rapporten så är den optimistisk till att lösningen kan vara V2X men tillägger även att det finns en hel del utmaningar. Så vi landar i hur elbilar på ett teoretiskt plan kan vara en del av lösning för framtidens energisystem men där det finns massor med utmaningar att lösa innan detta kan ske.

Rapporten var informativ och bra om du vet lite eller ingenting om V2X . Personligen är jag alltid tveksam till lösningar där man utgår ifrån privatpersoners god vilja eller att tjäna någon krona. Köper du en dyr elbil och en dyr ny laddbox tror jag man är ytterst ointresserad av att trycka in sladden och stödja elnätet och därmed tjäna några kronor. Jag provar just nu Grid awards på Tibber och konstaterar att jag inte går ut och sätter i sladden annars än när jag behöver ladda.

Men den där idén om att koppla in kommersiella fordon (skolbussar) när dom inte används var ju kreativt. Det ser jag som en smart lösning.

PRECIS den människan är jag att jaga kronor på elräkningen med att sänka värmen på nätterna bara tvätta och diska på speciella tider på dygnet kolla när elen är billigast och ladda bilen då det får andra göra jag är helt ointresserad och jag tror inte jag är ensam om det…

El kostar vad el kostar

Däremot V2L ser jag som något alla EV borde ha tyvärr har min ID.BUZZ bara ett snålt tilltaget 230volts uttag som man undrar hur dom tänkte när dom satte det under passagerarstolen Bilanpassning flyttade det till handskfacket på våran Varför inte ha som Ford F150 Lightning uttag i lastutrymmet både fram och bak och i center konsollen hur svårt ska det vara Jag skulle även kunna tänka mig Hyundais lösning med en adapter även om det inte är optimalt

Jag är av den åsikten att allt beror på vilken affärsmodell det blir för mig som ägare eller tänkt ägare av elbil som avgör vilket intresse jag kommer att ha vad gäller att låna ut mitt batteri.
Här finns ju väldigt lite kring hur affärsmodellerna kommer att se ut, så jag kan inte vara lika säker som ni på att det bara blir nån typ av elkompensation för de som beställer tjänsten i slutändan!