V2G infrastruktur som framtida energikälla

Nu ger sig Kia Sverige, tillsammans med partners in i V2G tester och utvärderingar. Två bilanläggningar i Åkersberg och Lindköping med mellan 40-50 bilar ingår i testerna.
Syftet förutom det rent tekniska är också att utvärdera hur kostnadseffektivt det blir.

" Projektet EV2X
I projektet EV2X ingår KIA Sweden AB, PowerLynk, Sustainable Innovation, Lunds tekniska högskola, FFI (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation) och Comsys. Projektet startade i september i år och ska pågå till 31 december 2026.

2 gillningar

Bra det behöver studeras mycket mera i hur nätmodeller ska se ut och allt runtomkring tekniken praktiskt ska fungera. Det måste nog till att det är tydliga affärsmodeller och enkla lösningar för användare om det ska bli en riktig hit med V2G.

Enkla lösningar och stabila villkor, är alltid nyckeln.
Tror mycket på V2G. Skitsmart, men det MÅSTE var bra för den enskilda bil&husägaren som då vågar investera i solceller och batteri i hus och bil.

Det går framåt som det verkar och det är ju välkommet, men gör dom verkligen saker i rätt ordning?

Ett krav på att V2G skall bli standard för nya elbilar är en klok väg att gå, men det kräver ju även att framförallt städer utrustas med uttag på merparten av alla parkeringsplatser för att det skall bli användbart och att mängden bilar gör funktionen attraktiv och värd att betala för av nätägarna

Då behöver heller inte användandet av varje enskild bils batteri bli en talepunkt

Ska då alla parkeringsbolag och BRF som efter mycket om och men installerat 11 eller 22kw laddare på merparten av sitt parkeringsbestånd byta ut alla laddare mot sådana som kan hantera V2G VEM ska betala för det? Och alla vi som har satt upp laddare hemma ska vi då plötsligt förväntas byta ut hela installationen

Jag tror att storskaligt V2G adoption är en pie in the sky men som vanligt kan jag ha fel

1 gillning

Ja där ligger ju det fina i kråksången.

Så vänd på frågan och tänk vem kan tjäna så pass mycket på att ha bilar som energilager att det betalar för investeringen?

Om detta skall fungera så måste alla parter tjäna på det, dvs nätägare, fastighetsägare och bilägare måste alla få en bit av kakan.

Det finns idag ca 500k elbilar i Sverige men typ inga av dem kan göra ett skit för elnätet i dagläget…dvs vi sitter på en enorm energireserv som är helt outnyttjad.

20m bort från mig står en EV9 med 80kwh lagat helt utan samhällsnytta, i detta lilla garaget vi har står det ytterligare 7st inkopplade bilar med 50-80kwh i lager.

I hela området kanske 100bilar minst, alla inkopplade under topplasttimmen.

Men om kravet på att först bilarna skall ha möjlighet till dubbelriktat laddning ja då kommer även resten att följa.

Det är redan lukrativt att låta elbolagen styra din laddning så den helt eller delvis stängs av under höglast, med vissa system kan du ju t.o.m. tjäna pengar på att ladda på rätt tidpunkt.

Hur skulle det då inte kunna se ut om bilarna under en kortare period även kunde leverera ut på nätet?

Nätägarna skulle kunna minska produktionen, fastighetsägarna minska sina abonnemang och erbjuda bilägarna att ladda gratis mot att de tex fick använda 10kwh av batteriet för stödtjänster.

Hela samhället skulle spara enorma pengar och kostnaderna skulle skjutnas i alla led.

Men det krävs att alla parter förstår nyttan av det, och det är garanterat svårare än att få till tekniken. :man_shrugging:

Låter ju helt fantastiskt

Men tycker fortfarande det luktar pyramidspel lång väg det är alltid Pelle Luva i Vällingmossen som förlorar på det…

1 gillning

Hängde med ända tills sista raderna om man läser det ordagrant. autokorr kanske gillar Ford=folk och granaternas=garanteras, men vad ska butik vara egentligen? :slight_smile:

Jag har trott på V2G från starten, då det är en perfekt lösning för att stabilisera upp nät, när infrastrukturen finns. Lönsamhet är drivkraften, men det är en bra bit kvar dit även om standarden nu funnits sedan 2022.
Det är förvisso bra att man ställer krav på att mjukvaran ska anpassas i bilarna för stöd av V2G. De kan åtminstone ha en stubbe av mjukvaran på plats, men jag har för mig att mjukvaruprotokollen ännu inte är klara för V2G och det kommer ju att behöva justeras sedan i mjukvaran, när hårdvaran också är godkänd/beslutad/massproducerad för ändamålet.

Den stora grejjan som jag tidigare pekat på är att det som tar längst tid att implementera är all logistik och affärs/stödsystem som måste på plats. Jag hittar väldigt mycket mindre information om hur det arbetet går och det gör mig iallafall orolig när det verkligen kan bli verklighet.

Visserligen kan man bygga ut det i etapper.

Där man startar med att bara hantera effekttoppar ungefär som man gör med V2H utrustningen idag till hemmet där man hanterar laddning efter elpriset. Det borde gå snabbast att införa i ett tänkt första steg för V2G infrastruktur, med samma typ av affärsmodeller som redan finns.

Sedan innan vi är framme där även bilen skall vara med i och aktivt reglera nätet, så är det betydligt mera som måste vara på plats och då tänker jag inte bara på det tekniska i sig ganska krävande utbyggnaden av infrastrukturen, utan mera på affärsmodellernas utformning.
Om man tänker på att ju fler som delar på kakan, så innebär det ju att kakan också blir mindre, ju fler som ansluter sig. Här är väl första hindret som behöver hanteras, så att det blir tillräckligt intressant att tekniskt teckna/koppla upp sig på nätet som en resurs.
Där ligger nog den största utmaningen att utforma en affärsmodell som verkligen lönar sig tillräckligt för alla att använda. Det är många som ska dela på vinsterna som är med och erbjuder resurserna i nätet. Funderar man inte redan nu på detta, så är det dömt att misslyckas tyvärr, men jag hoppas förstås man började med att fundera affärsmodeller för avancerad V2G infrastruktur, långt innan standarden var framme 2022?

Hittade denna länk där just affärsmodeller tas upp och hur komplext det är när så många aktörer är med och delar risker och vill ha lönsamhet.

Det är skillnad att få till en affärsmodell teoretiskt på papper, eller i mindre piloter, men när det ska rullas ut i en storskalig miljö med alla inblandade aktörer, då blir det tuffare.

1 gillning

Den enkla är tekniken skulle jag säga,de svåra är de ekonomiska,hur alla ska får sin bor av kakan.

Personligen har jag vårt att se detta kommer ge mig tillräckligt ekonomiska incitament att hoppa på de..

1 gillning

Spännande ämne tycker jag! Det verkar onekligen finnas många olika aspekter och synvinklar. För mig och min familj som bor i hus med solceller men utan husbatteri i elområde 4 så känns det ganska lätt att se fördelarna med V2G, främst för att flytta försäljningen av solel från dag till kväll. Sedan toppen 2022 då vi tjänade/sparade ca 27000 kr på solcellerna så har ju lönsamheten stadigt minskat. I höstas tog jag en offert på batteri, men tackade nej med motiveringen att det känns mer ekonomiskt att invänta V2G/V2H och få tillgång till 70 kWh istället för att betala ganska mycket pengar för 16 kWh. I vårt fall behöver vi inte heller ta bilen till jobbet, så till vardags skulle den ju kunna stå inkopplad hela dagen. Sedan verkar det ju spännande med effektbalansering mm, men i ett första skede kanske det är lättare att fokusera på arbitrage? Då kanske man inte behöver avtal med aggregator eller smarta system för optimering? Vi har ju redan ett avtal för försäljning av el. Det kanske inledningsvis räcker att kunna ställa in med en “timer” i app ungefär när man vill ladda/ladda ur?

1 gillning

Det finns många situationer där man med rätt infrastruktur kan ta tillvara kapaciteten av bilarnas batteri. Jag ser också kommunala parkeringar för de som inte har laddare i sina flerbostadsområden, företagsparkeringar, shoppingområden o.s.v, där man med olika typer av affärsmodeller nog kan erbjuda tillräckligt med lönsamhet för de olika alternativen. Nästan bara fantasin som sätter gränser. Men ingenting sker ju automatiskt utan samverkan från alla parter i hela kedjan!

Läste att någon organisation ville få till att alla Elbilar som säljs ska vara utrustade med dubbelriktad ombord laddare . Just för att inte privatpersoner ska behöva investera i dyra laddare som jag förstod det . Utan att ha någon som helst kunskaper i området , så lät det bra i mina öron iallafall .

För mig krävs det mer än en hundring eller två per månad i intäkter för att jag ska orka hålla på att komma ihåg att koppla i laddkabeln varje gång jag kommer hem. Jag tror inte jag är ensam om det.

2 gillningar

Jag tror man får tänka om och inte fokusera på dagens affärsmodell, där man bara får betalt då man är uppkopplad och i reda pengar. Det kommer nog att erbjudas helt andra varianter på ersättningar. Fundera själv på i vilka lägen och vad du skulle kunna tänka dig för ersättningssystem så tror jag nog flera skulle vara öppna för det :slight_smile:

Jo min poäng är väl också att ekonomin är de svåra, dvs dagens affärs modeller tror jag inte kommer funka.

Sen kan jag hålla med om att använda V2H för egen del till sina solceller eller dra ner på effekt tariffer kan vara intressant, dvs att genom ens bil sänka sina kostnader snarare än att få betalt för att “sälja”

1 gillning

Kanske. Kan blir en piska snarare än en morot också.

Tack, det är bra; jag har lite annat, högre upp på min alldeles för långa att-göra-lista att beta av först…

3 gillningar

Jag ser svårigheter att det går så illa, med tanke på att man köper bilarna med batteriet, men du får gärna utveckla farhågan till piskan om du har tid. Jag är nyfiken på alla scenarios och har ju själv farhågor på affärsmodellerna.