V2G infrastruktur som framtida energikälla

Som ägare av två fastigheter som är K-märkta där det är helt omöjligt att få bygglov för solceller i rätt väderstreck så blir nog aldrig V2G aktuellt för mig men jag gissar att under min livstid blir det ändå inte utbrett bland vanligt folk

Ju mer jag läser om er enthusiasm hur V2G ska generera pengar och kostnaden för el ska bli nästan gratis ju mer får jag flashback till sent 70 tal när pyramidspelen kom till Stockholm med Marco Rittala där alla utom Pelle Luva i Vällingmossen gjorde pengar på det

1 gillning

Jag ser V2G som en möjlighet att sänka kostnaden för bilägandet. I en framtid så kommer det sannolikt att finnas även lokal stödtjänstsmarknader där V2G-bilar kan få viss ersättning för tillgänglighet och när man agerar/styr (ur-)laddning. Detta i komplement till de nationella stödtjänsterna - en marknad som håller på att mättas av både stationära och i viss utsträckning styrning av elbilsladdning.

2 gillningar

Om du är villaägare med solel och har en växelriktare med stöd för V2G så kan du ju ta hela affären själv.

Det borde kunna ge några kronor. Dock väldigt få växelriktare med detta stöd idagsläget.

Men elbilen används väl en del för olika resor, jag har nog på årsbasis cirka 50% av tiden bilen parkerad hemma.

Bilens batterigaranti gäller som vanligt även om bilen agerat energilagring X antal år?

Lär blir olika på olika bilar. VW har ju en begränsning hur många kWh man får överföra på v2g men tex Volvo tror jag inte har några begränsningar tror jag de sagt trots att de inte stödjer v2g än.

1 gillning

Jag har titta på min situation och pratat med Gemini.
Min solelsanläggning är på 9,5 kWp och jag säljer ca 4000 kWh/år
Jag kan spara genom att sälja el under sommaren. Med V2H kan jag spara el på vintern genom att flytta köpt el från högkostnadstid till övrig tid.
På sommaren utan V2G/V2H blir det ingen skillnad. Perific och Zaptec är inställda för att ladda bilen med solel och solelen, som jag inte använder själv, säljs. Om det blir minuspris laddar jag bilen lite mer.
V2G kan förändra om det kommer att finnas bra tjänster för att balansera elnätet, då jag kan sälja el från batteriet i bilen. V2H kan förändra genom att jag behöver köpa mindre el under sommaren. Under juli 2026 köpte jag 342 kWh för 104 kr för elen och 154 kr för skatten.
Huset har eluppvärmning och jag har kvartspris med olika pris från nätleverantören för höglasttid och övrig tid. I och med det kan jag spara genom att flytta köp av el från höglasttid till övrig tid. Jag har tittat på förbrukningen under jan 2026 och kan under den perioden spara ca 1000 kr genom att ladda bilen under övrig tid och använda elen under höglasttid. På det sättet undviker jag att köpa el under höglasttid.
Det kommer att krävas en hel del förändringar
Elcentralen måste förändras så att elen från bilen kan användas i huset.
Avtalet med elnätsägaren måste enligt Gemini förändras om el från bilen ska matas ut till elnätet.
Ny elbilsladdare måste installeras, som klarar att mata tillbaka el till elcentralen.
Det krävs eventuellt att kabeln mellan elcentralen i huset och undercentralen i garaget byts.
Att ladda högvoltsbatteriet för att spara på köp av el, motsvarar ganska många körda mil, kanske 2000-3000 mil/år. Biltillverkarna kommer antagligen att förändra garantin för högvoltsbatteriet.

Jag tror att det lilla man tjänar förlorar man i slutändan på bla garantier, degradering och förlust vid försäljning av elbilen?
Jag själv skulle verkligen inte vilja “slita” på batteriet för dessa småpengarna.
Tror inte heller att elproducenter/leverantörer är så intresserade av att köpa el. Dom villl såklart sälja så dyrt som möjligt.

1 gillning

Du måste ha missat hela samhällsnyttan dessa bilar skulle ha och vad den är värd för en nätägare eller en större fastighetsägare.

Tänk en bit framåt i tiden när 200-300k bilar kan stå uppkopplade och erbjuda 10kw under en topplasttimme.

Vi pratar här effekt motsvarande produktionen från 2-3 kärnkraftverk utplacerade direkt hos förbrukarna över just de delar av landet som behöver effekten som mest, det skulle vara en gamechanger delux…

Då skulle vi ha en helt annan diskussion än att din bil förbrukar 1/2 - 1 extra laddcykel i veckan.

1 gillning

Studier från Chalmers har påvisat att använda V2G har marginell påverkan på ett batteris åldrande, det finns tom positiva aspekter med att batteriet inte enbart står parkerat med 80-90% laddnivå utan cyklas.

2 gillningar

Fast du glömmer att elnätet behöver byggas om för att stödja detta. Svindyrt.
Sedan är det verkligen BRA samhällsnytta, iom ökad uthållighet för störningar.
Men man ska förstår den extra kostnaden för det.

1 gillning

Att bygga 2-3 kärnkraftverk kommer att kosta mycket. Gemini svara följande på frågan: Utifrån utredningar och kalkyler som regeringen, Vattenfall och energiforskare utgår från landar den totala investeringskostnaden för 2–3 storskaliga reaktorer på cirka 100 till 240 miljarder kronor. För SMR, Små Modulära Reaktorer (t.ex. 300 MW per reaktor) uppskattad kostnad per reaktor: Cirka 15–25 miljarder kronor.
Investeringen för att ansluta elbilar till elnätet borde bli väsentligt mindre. Investeringen, som sprids på elbilsägare och nätägare, blir nog bara en bråkdel av investeringen för att bygga ny kärnkraft. Elbilsägarna med solceller och kvartsavtal med höglasttariff och lägre tariff för övrig tid kan också sänka sin elkostnad. Jag som har solceller med 9,5 kWp och ett högvoltsbatteri på 84 kWh kan antagligen använda 30 kWh varje dygn för att spara ca 8000 kr/år. På elskatten sparar jag 0,45 kr/kWh, på el under vintern 0,50 kr/kWh och under sommaren kanske 0,30 kr/kWh. Om V2G/V2H användning påverkar batteriet mindre än antal körda mil och ersättningen från staten/elnätsägarna är bra, blir säkert många elbilsägare motiverade att ansluta bilen till en sådan tjänst. Min hemmaladdning på 30 kWh/dygn motsvarar ca 100 laddcykler/år. Ett NMC batteri klarar enligt Gemini 3000-5000+ cykler vid hemmaladdning 20% till 80%.

Varför skulle elnätet behöva byggas om för ett erbjuda V2G?

Detta blir ingen större skillnad mot fastighetsägare som idag monterar solceller eller batterier.

Ja det kommer behövas andra eller uppdaterade laddare men övriga elnätet hanterar detta hur bra som helst.

1 gillning

Du talade om att ersätta 3-5000 MW planerbar effekt, dvs som levererar effekt i realtid 24/7/365 som ger över ett år, totalt 20 TWh energi.
Det är ca 25-30% av Vattenkraften klarar…
Massivt mycket effekt som ska levereras från 350 000 utspridda bilar. (räknade på 4000 MW och 11kW från varje bil)

Något helt annat är dagens solpaneler.

1 gillning

Vattenfall och Hyundai har ett pågående pilotprojekt i Nederländerna. Jag har frågat Gemini om projektet. Jag trodde att man använde AC laddning, men man använder DC laddning. Den europeiska bilindustrin har tydligen i första hand enats kring den internationella Standarden ISO 15118-20 över CCS (DC) för hemmamarknaden. Några insikter: elnäten hänger fysiskt ihop och el som skickas ut från bilen går till den närmsta förbrukaren, så man behöver inte bygga ut eldistributionen till villaområden i och med att elen levereras lokalt. Ny kärnkraft kommer att kräva utbyggnad. Vattenfall tänker sig “Hardware-as-a-service”, så att husägarna inte behöver köpa nya laddboxar. Nedan följer Geminis svar om projektet.

Fas 1: Subventionerade testbäddar (Där vi är nu)I pilotprojekten i Nederländerna och Sverige:Ingen privatperson köper boxarna: Vattenfall och biltillverkarna (Kia/Hyundai/VW) står själva för hårdvaru- och installationskostnaderna för de utvalda testfamiljerna. Varför? För Vattenfall handlar det om att samla in data om hur nätet belastas, hur batterier mår och hur mjukvarukopplingarna fungerar. De räknar inte med att en vanlig konsument ska betala en DC-box ur egen ficka med dagens prislapp.
Fas 2: Aggregering och ersättning från "Frekvensmarknaden"För att en DC-laddare ska bli ekonomiskt försvarbar räcker det inte att du bara sparar några kronor på att driva husets kaffebryggare och värmepump på natten (V2H). Det är för liten volym. Bilen som ett virtuellt kraftverk: Vattenfall siktar på att koppla samman tusentals elbilar till en samlad effektreserv. Höga ersättningar: Genom att sälja denna samlade kapacitet till elnätsbolagen för att blixtsnabbt stabilisera nätet vid frekvensavvikelser (så kallade stödtjänster som FCR-D) skapas betydligt större intäktsströmmar än ren elprisoptimering. Kalkylen: Om en elbil via automatisering kan tjäna 10 000–20 000 kr om året på stödtjänster, blir en dyrare DC-installation helt plötsligt avbetald på några få år.
Fas 3: Framtida affärsmodeller (Leasing och “As-a-Service”)Vattenfalls långsiktiga tanke är att privatpersoner inte ska köpa själva DC-hårdvaran. Istället ser affärsmodellerna ut så här: Inbakad i elavtalet (“Hardware-as-a-Service”): Energibolaget ställer ut eller leasar ut DC-laddaren till dig för en låg månadsavgift (eller gratis). I utbyte får energibolaget rätten att styra och låna 20–30 % av bilens batteri under vissa timmar på dygnet. Subvention från nätägarna: För ett elnätsbolag kostar det hundratals miljoner att gräva upp gator och lägga grövre elkablar. Att “subventionera” DC-laddare i ett villaområde för att kapa effekttoppar är betydligt billigare än att bygga om hela lokalnätet.

Nja inte riktigt så jag skrev.

Om vi har en stor bilpool uppkopplad som kan med sekunders fördröjning stötta upp nätet under topplasttimmarna så kan detta ersätta både vind och sol de dagar de inte levererar.

Då kan man istället för att tulla på vattenkraften spara detta i magasinen som är gigantiska ”batterier” i sig själva.

Det är ju inget krav att bilarna måste användas varje dag utan detta är den en gigantisk nödreserv motsvarande att kicka igång 2-3 kärnkraftverk direkt ute hos användarna.

de som bor i villa använder förmodligen elen själva och behöver då inte varje köpa eller sälja el under just dessa dyraste perioder näst efterfrågan är större än vår normala produktion.

jag är helt övertygad att detta väsentligt skulle minska kostnaderna i precis alla led.

2019-2020 gjorde vi under min utbildning till elingenjör en uppgift likande denna för att räkna på balanseringen av nätet baserat på framtida elbilspooler.

Markanden av bilar var långt ifrån gynnsamma då som idag så vår kalkyl från den tiden skulle se bra mycket stabilare ut idag.

Du har rätt i ett elnäten inte behövs byggas om för V2G men de motsvarar inge kärnkraftverk för de producerar el och ger effekt. Elbilar kan vara ge effekt och kan bara lagra denna energi i det en kort stund, flytta några timmar upp till max ett dygn skulle jag säga.

1 gillning

Volvo cars kör försök också och de använder AC. Osäker vem de sammarbetar med men man kan gissa Göteborg Energi man kan vara Vattenfall också.

AC känns som en bättre lösning så slipper man köpa dyr laddbox med växelriktare, man använder vid ac istället bilens växelriktare som redan finns där för att kunna ladda.

Problemet är att ganska ofta kan de bli vindstilla i långa perioder. Då gäller de att vi kan föra över effekt nog från norr till söder så vattenkraften är marginell i se4.

Nja, de finns lagar och regler som styr detta, de går inte att spara hur som helst. Dessutom “sliter de hårt” på naturen när man växlar effekt från vattenkraft för snabbt och ofta.

Kia sweden tillsammans med LTH bedriver också projekt med V2G

Tror att det pågår något projekt med ett gäng Renault 5 bilar också, men har glömt var/vad det handlade om.

Vinnova har nåt projekt där tunga lastbilar också ingår i V2G projekt.

Sedan så pågår det ett krisberedskaps och civilförsvarsprojekt på Gotland med V2G/V2H med RISE.

Det är väl de jag känner till i dagsläget.

Ja AC lär väl bli dominerande. Har ingen uppfattning om någon rent tekniskt har fördelar som skulle utesluta det andra, men det verkar ju som de flesta satsar på AC. Sedan gillar jag inte riktigt detta med att man säger att det är förberett för V2G, men utesluter att standarden måste sättas, HW och mjukvaruprotokoll måste bli färdiga, så köper man bilar och laddboxar idag som de säger är V2G förberedda, så är inte det säkert de ändå kommer att fungera då allt är klart.