Exempel. Audi har numera en fantastisk detaljkvalitet på inredning och dörrklang , bra ljudisolering mm . Men har ju en historia med väldigt många problem motorer , och nu också Elmotorer verkar det som . Jag bedömer mer en bils kvalitet på bevisad livslängd . Känsla på plastkvalitet , gränssnitt på skärmen coola funktioner i den samma är kvalitet för en del . Dubbla triangel länkarmar i fram i stället fö Mac- Persson mer viktigt för lyxig kvalitet för mig . Där levererar dock Audi på vissa modeller. Och att skiten håller då . På elbil blir väl det ett batteri som håller / garanteras hålla över lång tid . Och att den kan ladda på 10 minuter på en ladd plats där jag inte vill spendera tid , men också att den kan ha förmågan att ladda lagom långsamt på trevlig ladd plats med omgivning där det gärna får ta längre tid . Så jag slipper känna stress över att bilen står på laddning. Förr kunde man gå på vad Taxi åkarna valde , mycket Mercedes och Volvo . Verkar inte funka som tips i nutid ? .
Kvalité för mig är när bilen känns rejält genomtestad och gärna agilt utvecklad i flera iterationer. Detta kombinerat med ett problemfritt ägande där bilen bara går och går utan en massa besök på verkstad eller googlande över konstiga fel.
Dörrklang och inredning spelar mindre roll för min del.
Kvalitet för mig är rediga grejer som håller.
Jag gillar inte att skönmåla gammalt sket men typ mercedesar från 60-80-tal är redig kvalitet.
kvalitet är inte synonymt med hållbarhet ur ett livslängsperspektiv heller. En Toyota corolla t.ex är och har aldrig varit en kvalitetsvagn men håller för den lik förbaskat.
Jag har jobbat i fordonsindustrin sen mitten på 80talet hos stora och mindre aktörer med design marknad och på golvet som servicechef och kommit i kontakt med dom flesta märken på ett eller annat sätt vad gäller kvalitet utförande garantier och service
Jag har sen min första 1966 VW Bubbla inköpt med nytt körkort och för pengar från sommar jobb i juni 1975 och fram till dagens ID.BUZZ ägt ett hundratal bilar av bättre och sämre kvalitet Under 2000talet har vi alltid haft minst fyra bilar till gårds och hushållsbruk fram till flytt söderut då vi nu egentligen bara behöver en åretrunt daily driver men även har några entusiastbilar
På senaste åren har det “flippats” ganska stora volymer av tre år gamla leasingbilar som körts i arton månader och sålts vidare det har varit allt från VW KIA Hyundai Ford Mercedes Peugeot Fiat och mot slutet nästan uteslutande Toyota och Lexus
Erfarenheter genom åren har bara bevisat att Bilprovningens och nöjd kund undersökningars utfall att Toyota är det pålitligaste och kvalitetsmässigt bästa bilarna på Svenska marknaden stämmer till 100% Jag har haft flera Gen2 och Gen3 Prius Auris RAV4 Tundror och Lexus 450h och ingen av bilarna har någonsin fått en anmärkning vid besiktning och har aldrig behövt uppsöka verkstad för annat än normal service förutom ett par spruckna glastak och en och annan parkeringsskada
Så frågar ni mig om kvalitet så kommer alltid svaret vara Toyota/Lexus utan tvekan Jag letar fortfarande efter den där perfekta 1989-93 Lexus LS400 i Jewish Racing Gold*
*Första åren av Lexus LS400 som totalt slog ut Mercedes försäljning i So California där guld metallic framförallt köptes av läkare tandläkare och advokater som ofta var av judisk börd därav Jewish Racing Gold
Bekväma sköna bilstolar med många inställningar.
Inget synligt plåt eller billig plast. knappar som ger feedback och inte är plastiga.
Bra ljudisolering, bra stereo anläggning. (isolering är en förutsättning till bra ljud.)
Stötfångare som känns man åker på luft när man åker på ojämn väg. Smooth ride.
En liten följd fråga . Tror ni som jag att dom / vi som leasar eller har tjänstebilar . Tänker olika om prioriteringar gällande Kvalitet hållbarhet kontra kvalitativ - känsla , komfort , bekvämlighet , finesser . Seat och Cupra är väl inte kända för att hålla i 30 år precis ,
Som Mercedes och Volvo gjorde förr , om man rostskyddade dom och skötte dom vill säga . Och även Seat / Cupra har historia med problem motorer . Men en bil jag leasar med garanti hela perioden kan jag tänka mig att sväva ut lite i utrustning, som jag gärna undviker på en bil jag köper och ska äga under lång tid . ” Mer som kan gå sönder och bli dyrt att reparera ” . Kanske skulle jag även valt ett annat bilmärke som t.e.x Toyota vid köp .
Jag kollar på den tekniska uppbyggnaden när jag köper bil. Hellre enkelt och överskådligt under huven än en frunk som döljer allt.
Min erfarenhet av att ha köpt många leasing/tjänstebilar är att man stoppar in så mycket utrustning som möjligt för vad den får kosta Köper man för “egna pengar” och planerar att behålla bilen många år framöver är man mer noga med att få den utrustning man verkligen behöver och vill spendera för
Gillar Land cruisern men den är ju lite overkill för normalbilisten. Ser helst att man inte tar den för skolskjutsen (helst ska barnen gå eller cykla till skolan men om man nu absolut måste skjutsa barnen så finns det bättre bilar). Har man bondgård eller ska korsa Afrika så är ju Land cruisern top notch!
Ja en BZ4X räcker kanske . Batteriet garanteras ju hålla 100000 mil
. Och dom nyare kan som jag önskar ladda 22 KW AC
. Men dom kan inte snabbladda på 10 minuter. Men man kan kanske inte få allt . Jag kommer nog inte ha bruk för det så ofta ändå. Korsa Afrika i en Land Cruiser låter som en härlig pensionär plan annars . Men jag skulle nog få svårt att få Gumman att gå med på det .
Ja äldre Mercedes är fantastiska
.
När jag skulle ersätta min Chevy Suburban som dragbil till mitt treaxlade hästsläp stog en Land Cruiser högt på önskelistan När jag forskat lite och konsulterat en import specialist på Toyota fick jag veta att Land Cruiser i princip inte delar några delar med andra Toyota och att få reservdelar kunde ta lång tid men framförallt kosta en redig slant jag blev rekommenderad att köpa en V8 Tundra den första blev en SR5 4x4 Double Cab och den andra blev en SR5 CrewMax med korta flaket Bättre dragbil har jag inte haft
Kvalitet för mig är en känsla, att något andas kvalitet och att användandet av det blir låt oss säga njutbart.
Att prylar är hållbara och bra över tid är givetvis det också en ”kvalitet” men då utan att medföra minsta lilla mervärde för mig personligen.
I det sistnämnda klassar Toyota perfekt in, totalt intetsägande produkter till för att den stora massan skall hållas nöjda utan att locka till glädjeskutt. ![]()
Väldigt intressant ämne tycker jag . Citroën är ett bilmärke med karaktär tycker jag , och många av dom trogna kunderna tycker nog att dom kör en bil med kvalitativ körupplevelse. Ett helt liv utan att ha provat går ju inte tänkte jag . Så för femton år sedan köpte jag en av dom större modellerna, med den omtalade Hydrostatiska / Hydropneumatiska fjädringen . Bästa komfort jag upplevt med dessutom mjuka sköna säten . Kvalitet - hållbarhet var det lite sämre med , så det fick bli ett kort ägande . Många Tesla ägare upplever nog den digitala mjukvaran som kvalitet och den lite lyxiga ladd infrastrukturen som kvalitativ upplevelse . Och för en del Varumärke på uppfarten som kvalitativ upplevelse, när grannarna sneglar avundsjukt . Det finns nog väldigt många olika sätt att uppleva kvalitet . Alla olika sätt är ju rätt för den som upplever den kanske.
Strunt i gumman, jag hänger på
. Pensionen ligger dock några år bort.
Kul diskussion om ett intressant ämne med många infallsvinklar utan tydliga rätt eller fel. Jag brukar försöka skilja på kvalitet och kvalitetskänsla, dvs hållbarhet och känsla av hållbarhet. Kvalitet mäts över tid och för mig som på senare år köpt nya eller nästan nya bilar har det inte funnits något facit på kvaliteten, bara en vetskap av hur det har varit historiskt men det kan ju ändras till både det bättre och sämre. Som nybilsköpare har jag därför tittat på kvalitetskänslan, att bilen känns gediget byggd och ger intryck av att hålla i tid och evighet. Där har Audi, Mercedes och BMW ett bra track record som tyvärr naggats i kanten på senare år, tvärtom med Toyota och Kia som känns ganska ”tunna” men som i flera undersökningar visar sig hålla bra.
Och som det tagits upp tidigare i tråden så bekymrar jag mig inte så mycket över hållbarheten om sisådär 5 år och framåt när jag vet att jag kommer behålla bilen i max 3 år, fast det gör mig å andra sidan mer öppen - eller riskbenägen om man så vill - för att köpa bil av ett märke som jag annars inte hade vågat satsa på.
Klart de gör. De kommer byta bil efter 3år. De behöver inte bry sig om rost eller kvalitet då bilen till stor del av tiden är under garanti.
Vi tycker lika, kvalitet är mer än hållbarhet. Det ska vara njutbart att använda bilen. Jag äger hellre en njutbar bil, än en hållbar…
Precis, kvalitet är objektivt och mätbart, medan kvalitetskänsla är subjektivt och skiljer från person till person.
