Ja om10 år kanske. Det säljs ca 300000 bilar i Sverige varje år . Så även om varenda bil som säljs är en ren elbil dom närmsta fem åren, vilket inte kommer att hända . Så är vi ändå inte uppe i mer än totalt ca 2 miljoner rena elbilar om fem år . Vilket betyder att det kommer att finnas ca 3 miljoner ICE / hybrider då . Skrämsel journalistik om ICE bilars framtid ska man nog ta med en nypa salt det också. Regeringen har ansökt och fått beviljat från EU , ytterligare sänkning av bränslet skatterna . Som kommer om bränslepriserna stiger ytterligare. Även Sossarna stöder nuvarande sänkning . Jag kan acceptera priser på upp till 35-40 kr litern för egen del om det betyder hög inblandning av biobränslen. Men såna nivåer kommer troligtvis inte samhället i övrigt acceptera, med tanke på att inte dagens nivå på runt 20 kr litern accepteras . Med då fortfarande till största del transporter på flytande bränslen bli det nog hyper inflation i så fall . Liten kostnad av dom totala bil kostnaderna ändå om man bara kör 5-700 mil om året som jag planerar göra som pensionär. 1516 kr i månaden fick jag det till med 700 mil och ett pris på 40 kr litern med min Opel som drar 0,65 liter milen . ICE bilar kan jag serva och reparera själv om jag vill och behöver. Elbilar har jag inte kunskapen att göra ett skit själv , mer än möjligen bromsar då . Men tveksamt även det då många moderna bilar kräver att man talar om för datorerna att man bytt klossar . Fortsätta att betala 5-6000 kr i månaden för en elbil vettig nog för alla behov . För att kunna spara in den högst osannolika bränsle kostnaden på 1516 kr i månaden , någon gång om många år känns inte som ett ekonomiskt bra val för mig . Jobba extra ibland som pensionär och köra Ellastbil , gör jag gärna däremot . Någon annan som betalar , och jag får betalt för nöjet att köra dom .
Jag hoppas ju på ransonering snart! Att sänka priset är att stoppa huvudet i sanden och tro att det inte är ett utbudsproblem. Eftersom vi inte kan ställa om på kort tid måste vi prioritera vad oljan ska användas till och då är jordbruk, industri med tillhörande transporter och kollektivtrafik det mest akuta. Priset kommer ändå gå upp vad än politikerna vill. Bye, bye flygsemester…
Ja att sänka priser vid pumparna under rådande situation är väl bokstavligt som att försöka släcka elden med bensin! ![]()
Låga energipriser är direkt kopplat till ett lands välstånds-ökning (och höga priser är en katastrof)
Om man vill (som jag o de flesta här på siten) ställa om till el och på sikt sluta bränna fossila bränslen…ska vi satsa ALLT på låga & stabila el- och nät-priser.
Morot är alltid bättre än piska!
Att i dessa orostider låta bränslepriserna öka vore katastrof! Inflation och arbetslöshet vore konsekvensen.
Räcker med den skada som dagens höga volatila el/nätpriser redan orsakat oss i Sverige och Europa.
Notera att gårdagens besked (om jag förstått det korrekt) behöver följas av ett beslut till. Samt att ett JA inte innebär direkt minskning. Utan att vi har det i bakfickan att ta till OM det skulle behövas.
Smart med proaktivitet !!
Tvärt om resonerar jag.
Det är ett jävla dåligt beslut som tyvärr behövs för att få övriga samhället att fungera.
Skyhöga bränslekostnader slår på alla plan och dyrt vid pumpen betyder inte bara att den egna ekonomin blir lidande när man tankar utan i allt man konsumerar.
Vi är i en övergångsperiod där tyvärr alldeles för lite energi läggs på morötter för att få folk att byta till eldrivet.
Skulle tex snabbladdning vara halverat i pris pga att laddopperatörer slipper effektavgifterna de har idag samt att gatuladdning, för de som saknar laddning hemma, helt skulle vara skattefritt och kanske då även den ligga på 2-3:- på sin höjd, då skulle operatörerna kunna tjäna pengar och ändå skulle laddbara bilar bli en absolut ekonomisk vinst även om de är dyrare i inköp.
Lägg till där med fri ”trängselskatt” för elbilar och kraftigt ökad malus för nya ICE/PHEV/REX bilar.
Ja då skulle elbilsstödet till begagnade biler bli än mer attraktivt, och vi skulle få en säljboom på elbilar utan dess lika
Så pass att t.o.m NIO kanske skulle lyckas sälja typ minst en bil ![]()
Hahaha, great minds think alike ![]()
Det kommer ju bara drabba dom mest sårbara i samhället han/hon* som inte har en dyr EV tjänstebil och som varken har råd eller vill ha en elbil och inte har möjlighet att ladda hemma måste förlita sig på sin 10-15 år gammla diesel/bensinbil för att kunna ta sig till jobbet lämna på skola köra till träningar åka och handla mm
Hyllorna på ICA och Coop kommer gapa tomma då budbilar och mindre lastbilar är 6% och tunga lastbilar är endast 2% elektrifierade av transportbilsflottan vem ska leverera till butiker en lådcykel räcker inte långt
Vill vi verkligen ha det så…..
*Hon är ofta en ensamstående mamma
Fortsätter denna spiral och det blir ransonering. Då kommer ALLT att lida 1000 ggr mera.
Morötter är bra, men då måste man se det lite längre än valfläsk och rikta det åt det åt rätt håll.
Jag tar till ytterligare en beskrivande fras på vad regeringen håller på med.
Det kan kännas skönt i början då man kissar i byxan då man fryser, men blir etter värre senare! ![]()
Enkelt att kritisera sittande regering.
Verkar dock som alla helt glömt vart vi hade varit idag med reglerna som stakades ut under förra mandatperioden!!!
Då hade samhället antingen stått stilla idag eller skulle en vänsterregering insett just detta och gått samma väg som nuvarande. ![]()
Det är alltid sittande regering som kommer att få kritik för det som händer och inte händer spelar ingen roll om den är rödgrön eller blåbrun
Ja, fast det går ju inte att ändra detta på några månader/år. Som tidigare nämnt har personbilar idag ganska lång livslängd och tack vare prisbilden behåller folk dem länge. Det betyder att det tar tid och att då försöka “skatta ihjäl” dem på ett år fungerar inte. Det skapar bara problem.
Det krävs mera långsiktiga lösningar för att folk tryggt skall skifta. Den norska varianten om att sälja bilarna momsfritt var ju till exempel ett målmedvetet och relativt långsamt sätt att skifta. Det kan vara en modell. Även om jag tror att det är lite försent för sveriges del att göra så nu.
Med den påbörjade utstakade vägen, så hade vi garanterat inte varit sämst i klassen i norden vad gäller etablering av elbilar. Eller orsakat ett havererat klimatarbete, där man i stort sett med vilje skjutit problemen framför sig!
Hade vi gått Norges väg, eller bara nu sista året Danmarks väg så hade det sett betydligt bättre ut. Nu kommer nästa regering antingen få betala dyra pengar för utsläppsrätter och riskerar ändå böter. Eller ta till ännu mera drastiska åtgärder, då tiden inte står still när oansvarig politik förs. På vilket sett har det gynnat maskineriet och omställningen i Sverige med sådan politik under dessa 4 år. Jobbsiffrorna talar ju ett annat språk?
Samhället gick knappast under när bränslepriset stack iväg under 2022. Nej jag tolkar detta som ren valfjäsk. Tidö vill verka plånbokens koalition och detta är ännu ett sätt att driva detta. Någon vision om samhällsförbättrande energi/bränslekonsumtion är knappt märkbar. Allt handlar om att kortsiktigt trycka ned priserna maximalt.
Jajamensan. Då vore det ju bra om EU inte skjuter sig i foten kan man tycka.
Men det ska vi tydligen göra.
Nja nu skrev jag ju att man måste prioritera t ex tunga transporter och industri! Sedan är jag trött på skjutsa-argumentet, gick ju bra att cykla eller gå till träningen förr och samåkning funkar också. Sedan har vi ju kollektivtrafik också, t o m Svantesson nämnde ju K-ordet sist!
Du ska bara få ett exempel från människor i verkligheten runt mig
Mia 35år ensamstående två barn ett i gymnasiet och ett i lågstadiet dom har 5km till skolbusshållplats så Mia får skjutsa dom dit sen ska hon kors över kommunen till lunchservise på restaurang efter det får hon hämta vid skolbusshållplatsen köra åt andra hållet till grannkommunen för att lämna den yngsta hos morrmor för att åka tillbaka för kvällsservis och efter det till mormor för att hämta minstingen Ibland lämnar hon barnen hos mormor över helgen och tar kvällsservis på fredag och lördag för att dra in lite extra då hon måste ha en buffert när finkrogen hon jobbar på stänger i slutet på oktober och öppnar igen till påsk under den tiden tar hon städjobb för att hålla näsan över vattnet För att klara av detta har hon en Golf från 90talet som säkert rullar 15 mil om dagen
Skulle vilja se dig tala om för Mia att hon kan cykla eller samåka
Mia städar vårat uthyrningshus (vitt) på lördagar mellan utcheckning kl 12.00 och incheckning kl 16.00 Hon är inte ensam om att försöka överleva i servicesektorn här på Österlen där kollektivtrafiken går mellan tätorterna och inte träffar alla byar och det är inte direkt lätt att hitta ett överkomligt boende när man hellre hyr ut till turister för 12.000 till 40.000 i veckan
Det är lätt att sitta i storstaden och tycka hur fölk ska leva sitt liv
Ok ett exempel, hen kan kompenseras på annat och bättre sätt än låga bränslepriser! Ungefär 87% bor i tätorter, ser nog inte att ditt argument håller! Riktade bidrag för landsbygden är inte fel, en Robin Hood-skatt kanske!
Vad är det dom säger om statistik
Liars can figure and figures can lie
Vad ska resten av Sverige göra då? Ska vi bara lämna dom åt sitt öde har dom helt plötsligt inget människovärde….
Vet inte om du vill missförstå men jag tycker inte att lågt bensinpris är det bästa stödet till landsbygden. Det är en gåva till överklassen i Danderyd med sina SUVar men det finns bättre riktade insatser mot landsbygden. Slutdiskuterat, jag kan inte övertyga dig och du kan inte övertyga mig om låga bränsleprisers frälsning för landsbygden. Men vi får se, om Tidö vinner med SD i spetsen så kommer du få dina Rumänienpriser på bensin.
Där satt den precis vad jag väntade på….