Vad får medelinkomsttagaren att tveka inför Köp av Elbilar och Laddhybrider

Och du tror att 87% har tillgång till fungerande kollektivtrafik?
Inte ens kring en så pass stor stad som Göteborg fungerar det bra nog.

Vi bor 20km från centrum (skitnära stans utkant) och jag/hustrun får åka bil till våra arbeten i varsin bil för att spara 2h resväg varje dag. Samt skjutsa våra 18-20-åriga avkommor överallt - om de inte kan låna våra bilar på kvällar/helger.
Detta då bussar går som ekrar i ett cykelhjul och inte även i ringar runt stan. Detta gör förflyttningar utmanande!

Vi har bott i Stockholm och i många andra större svenska städer…endast i Stockholm där tunnelbana finns funkar kollektivtrafiken BRA!

Om det i Stockholms kommun bor ca 1miljon, ska vi säga 500k med BRA kollektivtrafik i sverige?
Dvs 5%, men är det de som ska bestämma för alla andra?

1 gillning

Hoppar in i din dialog med J.Erasmie, men du menar att vi inte ska gynna överklassen (medhåll på det), men om högt bränslepris samtidigt förstör för alla andra…då är det ändå OK?
Bara så jag förstår hur du resonerar.

Förlåt jag ångrade mig. Jag tycker staten ska subventionera fossilbränslet till låt oss säga till 2kr/liter, då kan alla skjutsa ungarna till träningen! Vi tar pengarna från skola, vård och omsorg, vi har ju i alla fall friheten att köra, det är ju det vi lever för. Och ju billigare desto snabbare gör vi av med skiten!

Helt ärligt Rob, vad är detta… Jag försökte vara seriös och förstå hur du tänker.

Så här . Reduktionsplikt snabbaste sättet att nå minskad klimatpåverkan från just Sverige när det gäller bilar . Jag är för elektrifiering , men det tar och måste få ta tid . Jag är för ökad inhemsk produktion av biobränslen gjord på svenska råvaror . När vi når hög andel elfordon om många år . Kan dessa biobränslen användas till andra tillämpningar som flyg / fartyg mm . Men höga bränslepriser har många skadliga effekter på samhället. Så Centerns förslag om att staten köper in miljöbränslen producerad i Sverige tycker jag om . Alternativet hade varit lägsta möjliga skatt på bränslen , men med hög inblandning av biobränslen . Som hade kunnat gett nivåer på bränslepriserna som hade varit acceptabla . Det godkänner tydligen inte EU , men att staten köper biobränsle kanske dom inte har med att göra ? . Bättre använda skattemedel än att betala böter till EU .