Vågar man lita på Euro NCAP tester när man sett detta?

Dessa krocktester från DCAR studio om de är äkta, borde väl starkt ifrågasätta om de Euro NCAP m fl tester gör är tillräckliga?

Även om Elon Musk verkar vara medsponsor till detta, så kan väl inte tester skräddarssys att nästan bara passa Tesla i dessa fallen.
Samtidigt så verkar det otroligt att det skulle vara så dåliga system nästan på samtliga bilar utom Tesla, BYD och kanske nån till.

Att HW inte är bättre än vad dess mjukvara klarar av visste man ju, men jag trodde faktiskt att det var bättre än så här.

Generellt är det olika system och även bilar även om det är samma modell för svensk och europeisk del.

Men ja – jag minns i början när kinesiska bilar kom och deras system var lite… påverkade.

1 gillning

Man blir lite mörkrädd om leverantörerna inte bygger sina säkerhetssystem bättre.
Genvägar med OTA mjukvaruuppgraderingar efter leverans, borde inte inkludera ett dåligt säkerhetssystem.
Skönt för oss i Sverige och Europa då att vi kanske får bättre bilar och system, men det kostar ju liv om bilarna och systemen har sådana brister.
Vi har ju ändå säkerhetssystem som vi väljer att koppla ur för att vi upplever de som irriterande eller rent av farliga att använda. Då verkar det som att man borde ta ett omtag vad gäller regler och sedan nogsamma kontroller, i hur leverantörerna tolkar in dessa i sina bilar och utan OTA ursäkter när det gäller säkerhetssystemen!

Ja det är ofta olika mjukvaror och/eller config i olika länder o regioner.
Kan även vara olika hårdvara, tex så är det inte samma teknlogi i mobiltfn/internet-kommunikationen.
På det olika regelverk som bilar ska stödja.
Dvs man förstår att ett test kan ge olika resultat i olika länder.

PS
Har även lite svårt för den första videon, killen polariserar lite väl mycket…
De svenska kanalerna är ofta mer objektivt neutrala, tex era kanaler :+1:

Wheelsboy’s videos är ofta med glimten i ögat, men med en allvarlig underton och med saklighet. Videon ovan är ju inte heller någon recension, vilket är det han mest gör och då huvudsakligen med fokus på kinesiska bilar, så detta är nog mera undantag av hans videos!
Att vara objektiv och neutral kan man ju vara på olika sätt och inom olika områden som presenteras eller recensenseras. Det uppskattar jag personligen från många svenska kanaler, liksom utländska kanaler och det breddar mitt lärande. Sedan håller jag med dig att dessa kanaler är outstanding där alla ingredienser finns i presentationer, recensioner och inte minst i poddarna där @Esse och @cgullin kompletterar varandra väldigt bra :slight_smile:

När jag började köra motorcykel som 16 åring , fick jag lära mig från äldre knuttar . Kör som om alla andra i trafiken är helt galna , och kan företa sig vad som helst oväntat i trafiken så kommer du att klara dig . Dagens knuttar får nog se upp för galna bilar också, där förarna slappnar av och förlitar sig på bilens system . Som jag sagt förut ! Kör bilen själv som om systemen inte fanns , och du färdas långt mycket säkrare än i gamla bilar utan livräddande system . Har man tur och det funkar när man gör bort sig så är väl det superbra. Försöker bilen ta livet av dig så är du beredd att parera .

Ja det är ju också det som rekommenderas i de två videos. Men av egen erfarenhet där vi infört IT system, så har de flesta kunder efter ett tag blivit bekväma av sig och slutar att göra alla de kontroller vi rekommenderat att ändå göra då vi införde systemen. Man ska inte behöva vara rädd för varken ouppmärksamma förare eller fordon i trafiken och så länge man inte striktar upp regler och kontroller av förare och fordon som ska färdas på vägarna, så lär inte så mycket att hända på allvar för att få ner olyckorna på vägarna. I värsta fall kommer vänjandet med självkörande bilar, istället öka antalet olyckor men låt oss hoppas att man är noggrannare med reglerna och kraven där innan man inför det i stor skala!

Ops försvann ! Hinner inte skriva om allt . Men skrev bland annat att jag inte hinner titta på videos , jag har ögonen på vägen 11 timmar om dagen vardagar . Testet läste jag om och skrev om för en vecka sedan .

Kört som du MC sedan ung. Bara turen som gjort att jag klarat mig, trots att jag kör med samma råd som du fick.
Sjukt nära flera ggr då bilisters dumheter kan man inte veta om.

Att originalvideon inte har mer än 389 622 visningar är märkligt. Det finns dock andra videos som sammanfattar på engelska, t ex denna https://www.youtube.com/watch?v=E0fhntu0eM0

När två bilar klarar av att stanna men 34 andra inte klarar det så finns det ju system som fungerar bättre än andra. Vad gäller euro ncap så blir det märkligt att de först ger pluspoäng för att systemen finns men sen också poäng om de är lätta att stänga av. Jo bilar med en enkel fysisk knapp för avstängning får pluspoäng där de där man måste gå in i menyer inte får det (vet ej om det genererar minuspoäng).

Säkerhetsmässigt borde ju fokus vara på hur systemen fungerar i praktiken och då inte med euro ncaps standardiserade enkla test. Alla bilar med 5 stjärnor hade då aldrig fått 5 stjärnor utan betyget hade sänkts.

Ingen av bilarna har ju autonom självkörningsförmåga på högsta nivån utan meningen är hela tiden att en människa sitter beredd att ta över. Sen hade detta i ett verkligt scenario också involverat de andra bilarna med människa bakom ratten som kanske sett vad som höll på att ske och bromsat in för att t e x släppa in bilen i vänsterfilen när högerfilen tar slut på grund av vägarbete.

Waymo verkar vara det bästa vi har nu då det precis fått tillåtelse att även köra på motorvägar. Att i detta testet också låtit en Waymo vara med hade varit otroligt intressant! Waymo är ju 100% självkörande och hade kanske från första början aldrig satt sig i dessa situationerna.

Är det verkligen så?
Skicka gärna länk som beskriver poängsättningen.

Personligen skulle jag se system från början som inte innebär att man stänger av de om de är dåliga, eller ännu värre för att förare irriteras av de och stänger av de för den orsaken.
Sedan borde vitala funktioner som man använder under färd vara lättåtkomliga, så att man slipper ta blicken från vägen då man använder dessa. Ett flertal funktioner borde alltså flyttas ut från skärmar till mera lättåtkomliga knappar framför föraren, och/eller om möjlighet finns göras röststyrda. Det är nog där Euro NCAP behöver göra en stor del av förändringar tycker jag.

Fokus på utveckling borde enligt en gammal gubbe som mig , vara att säkerhets system finns för att rädda om föraren fallerar på något sätt . Inte att föraren ska vara beredd att rädda situationen om bilens system fallerar . Lägg ner fokus på självkörande bilar så kommer allt att bli bra . Många människor invaggas i en falsk trygghet , med att dom kan syssla med annat under bilkörning tror jag . Som att blockera kameror med papperslappar för att kunna skicka mail på datorn under färd i Teslor !!! , ratt surfa mm . Eller hänga tyngder på ratten !!! . Testet simulerar väl just det att föraren fallerar ? . Så såna test är guld värda , just för att få folk att fatta att dom måste fokusera på bilkörning även på moderna bilar . Avskyr man bilkörning så finns ju alltid Tåg / Flyg / Taxi / Cykel .

1 gillning

Exakt, skillnaden är stor mellan våra MB E-klass 2018 (underbar självkörning) och Volvo C40 2014 (vinglar hit o dit och missar saker och bromsar)
Mercan har koll i bakgrunden och griper in, om man tabbar sig = perfekt.
Kör alltid med allt påslaget.

I Volvon sitter man o får vara beredd att Volvon åker över i fel fil.

2 gillningar

Ja man förväntar sig mer av Volvo .

1 gillning

Ja det är absolut en viktig skillnad att ta hänsyn till. Läste nyss om varningar att importera bilar till lockande priser, så förutom alla risker med dolda avgifter m.m så kan ju säkerheten i bilarna hög grad vara påverkade då länder har olika system. Det tål nog att varnas för med stor röd text om man som privatperson importerar eller köper bilar som är importerade av mindre seriösa importörer av bilar.

Länk till poängsättningen har jag inte men allmänt går det att googla och framför allt AI-chatta med t e x Gemini. Och jo det ges poäng för att på ett lätt sätt kunna stänga av systemen.

Skulle nog vilja ha annan fakta än vad diverse AI chatprogram spottar ur sig och på en del källor man googlar fram. Hade Euro NCAP verkligen sysslat med den typen av mörkande, så hade det nog kommit fram i betydligt flera media än man ska behöva goggla fram tror jag. Däremot är det nog tyvärr så att det inte räcker på den nivå EURO NCAP bedömer systemen. Det är en sak att bedöma att system finns och att det fungerar bra de gånger systemen triggas, men om man tittar på hur mycket störande interaktion förare behöver mötas av, när de aktiverar eller har säkerhetssytemen aktiverade, så verkar inget av detta finnas ännu iallafall!
Återigen min synpunkt är att säkerhetssystem inte bara ska finnas och fungera väl. De ska vara så tillförlitliga och inte distrahera förare så till den grad att de stänger av dessa.

Är inte det allmänt känt att systemen är väldigt stingsliga och på tårna på testerna för att den skalas ner lite till kunderna för att inte vara för mycket ivägen?

Inte säker på att jag förstår vad du menar. Utveckla gärna så att även jag som inte har sådana system i min bil förstår :slight_smile:

Ju hårdare systemen är ju bättre är dom på att hålla bilen på vägen, det ger bra betyg under labbförhållanden där testerna går till men det verkar som att mycket skruvas ner lite hon många på kundbilarna för att minska risken att folk vill stänga av dom.

T.ex ger det ju bättre betyg att bilen styr in i filen om linjen passeras men en bättre kundupplevelse är kanske att ratten vibrerar och kör lite mjukare