Om ett par månader är det dags att beställa ny bil (så har lite tid kvar att fundera).
Gillar egentligen inte SUV, men utbudet av annat verkar skralt på annat som faller mig i smaken.
Ett par viktiga krav har jag.
*Bra på långfärder, gör detta ett 3-4 ggr i månaden.
*Dragvikt minst 1600kg, gärna mer.
*Bra andrahandsvärde!!
Bilarna jag har i åtanke är:
Tesla Y Performance. Nackdelar, kanske för avskalad interiör för min smak, med avsaknad förardisplay. Sen har vi ju Elon som är ett kapitel i sig.
Zeekr 7X. Nackdelar. Andrahandsvärdet?? Zeekr ska presentera något nytt i januari, kanske en uppdaterad 001 med 800V?
Polestar 4 DM. Nackdelar, buggig, slö laddning vid vissa laddstationer och törstig.
BMW ix3. Nackdelar, För lång leveranstid.
Mercedes GLC. Nackdelar, dyr med önskad utrustning.
Volvo EX60. Nackdelar, just nu vet jag inte mycket om bilen. Men leveranstid, när den väl gå att beställa.
Finns det fler likvärdiga bilar som jag glömt?
Vad säger expertisen, hur ska man tänka?
Ni som har de bilar som finns på marknaden idag, hur fungerar era bilar?
Hade ni gjort samma val idag?
Zeekr kommer visa upp 7GT (antagligen). En kombi som är något mindre än 001 men med tekniken från 7X. Räkna med 2 ton dragvikt, 800V och räckvidd runt 6-650 km WLTP. Gillar du inte suv kan den kanske vara intressant. Nya CLA Shooting Brake får dra 1800.
Det ryktas att Volvo vill göra som Tesla, dvs att korta leveranstider, genom få val av utrustning och färger m.m när man beställer och på så sätt kunna hålla uppe leveranstempo på bilarna. Det plus att mycket av chassi m.m stöps i en form, sägs möjliggöra leveranstider på ner mot 3 veckor.
Vi får väl se om ryktet visar sig vara sant när de öppnar orderböckerna!
Har du provkört Smart #5? Det kan vara ett kul alternativ. Andrahandsvärdet är kanske största osäkerheten, men det är å andra sidan samma för de flesta modeller…
Håller också med om ID.7 GTX är värd en titt speciellt då du inte föredrar SUV. Storsta nackdelen enligt mig är längden, de kunde gjort den lite kortare och offrat lite av det onödigt goda benutrymmet bak. Touchknapparna som det klagas på vande jag mig vid fort vid då arbetet skaffade en, men tex de fysiska i Skoda Enyaq föredrar jag.
Kan gå rätt snålt, vi åkte 2 bilar ner till Kramfors i somras. ID.7an (GTX) körde ToR (nästan 40mil) med över 20% kvar i batteriet då vi var tillbaka, den andra bilen var en MY AWD LR 2023 vars förare behövde ladda för att känna sig trygg att nå tillbaka, dock mer batteridegenerering i MYn då den varit i trafik ett år längre och 3000mil mer på mätaren. Ungefär 75% av körningen var på 110 väg. Samma förutsättningar för båda med 4 st i varje bil och lätt packning och samma avfärdstid och rutt.
Marginellt bättre procentuellt andrahandsvärde än tex i5 i test jag sett. Teoretiskt bör väl även 2026a vara lite mer attraktiv på andrahandsmarknaden än 2024-25 årsmodellerna med sin betydligt högre dragvikt.
En av de bättre 400 volts bilarna på snabbladdning med tydlig och informativ batteriförvärmning.
Men som alltid, provkör och provkör ordentligt så du vet att vilken bil du än väljer kommer den fungera praktiskt för dig.
Sedan slänger jag in Skoda Enyaq 85x som också fått sin dragvikt höjd till 1800kg nu med årsmodell 2026 som jag tycker är en trevlig SUV, bättre UI än VW. Precis som ID7 en MEB bil, en plattform där barnsjukdomar är borta men behöver man camping/husdjursläge går de bort.
Av de bilar du förslog så skulle jag personligen vara mest intresserad av EX60 eller GLC, men antagligen köpa ix3 eller PS4 då GLC och ex60 mest troligt skulle bli för dyra. 7X går bort då service möjligheter i närheten av mig är dåliga ännu.
Audi A6 e-tron Avant är ju rätt trevlig att köra. Nu kommer ju uppgraderat infotainmentsystem år 2026 med kraftfullare processor och många av tidigare buggar är väl åtgärdade.
Så det börjar bli en rätt skaplig elbil, och går att få med luftfjädring om det är något du gillar.
Jaha, då var EX60 presenterad. Och jag är besviken, för att vara ärlig. Går jag in och bygger en IX3 som jag vill ha den hamnar den på ca. 850Kkr. Men bygger jag en EX60 (P10) så får jag utrustningsmässigt den bil jag önskar för samma pengar men bara 660km wltp mot BMW.s 805km…..
Om bara inte Zeekr 7GT var så törstig så hade den varit ett givet köp.
Och båda dessa bilar har väl lång leveranstid? Det blir nog att vänta ett antal år, tills barnsjukdomar är botade och leveransen är kortare, alternativt att det finns begagnade alternativ av dem.