Val av bil =>Tesla Y Performance, Zeekr 7X, Polestar 4 DM, BMW ix3, Mercedes GLC, Volvo EX60

Låter som du klickat i Ultra-paketet i EX60. Om nu priset är viktigt har jag svårt att förstå varför man väljer det, den utrustningen finns väl inte i de andra bilarna du väljer mellan?

1 gillning

Mer eller mindre, jo. I alla fall när när bygger bilarna på hemsidan. Och kryssar i det jag vill ha.

I Ultra är det ju i princip Bowers & Wilkins och elektrokomt glastak som ingår, resten kan man ju välja separat till Plus om det är viktigt. Inget av de grejerna går ju att få i iX3, så jag förstår inte hur du kan komma fram till att det är likvärdig utrustning, men jag kanske missförstår. Sen verkar ramavtal ge 9% rabatt på EX60 vilket kanske väger upp kalkylen lite?

1 gillning

Jag har ännu inte gått igenom samtliga detaljer, och jag har fortfarande nästan två månader kvar innan ett beslut behöver fattas. Däremot har jag specificerat de utrustningsalternativ jag önskar för respektive bil. Det är möjligt att priset för Volvon kan pressas ned till strax under 800 000 kronor, men motsvarande justeringar går även att göra på BMW:n, som sannolikt skulle hamna cirka 10 000 kronor högre.

För tillfället bortser jag från eventuella rabatter, eftersom det främst är förmånsvärdet som är av intresse. Oavsett prisjusteringar erbjuder BMW:n fortfarande en räckvidd på 805 kilometer, medan Volvon ligger på 660 kilometer.

Det som kan vara intressant att fråga sig är hur mycket kommer skillnaden på 200 km WLTP att egentligen påverka dig i vardagen? Är det andra saker som är bättre på Volvon som väger tyngre än vad den klarar i WLTP mot BMW:n? Köp inte en bil för vad du skal göra 2 veckor på året, fokusera på vad den kan ge dig de övriga 50 veckorna, behöver du göra ett eller två extra laddstopp på långresan så är det kanske något som du kan leva med.

Körde själv 450 mil under 2 veckor o somras med min EV6 GT-Line, som inte går så långt som någon av dessa och som inte heller laddar fullt lika snabbt. Laddstoppen var absolut inget som störde varken mig eller någon av de andra 3 som var med på resan. Faktum är att vi inte väntade på bilen en enda gång, in på macken för ett toabesök och kanske köpa något att dricka och när vi kom ut igen så var bilen på över 80%, varje gång.

Som 50+ så är det nog mer min blåsa än bilens batteri som sätter gränsen för hur långa stinter det blir, samt att tonåringarna kanske klarar resan lite bättre om man få ta en extra benstäckare.

Men vi har självklart olika prioriteringar och olika saker vi värderar högt, men så tänker jag kring detta.

4 gillningar

I mitt fall tänker jag på typ 46 veckor om året. I snitt har jag ca. 8 dagar i månaden där jag lätt kör över 60mil :slightly_smiling_face:

1 gillning

Liknande argument hör man ofta, men förstår inte varför.
Vid behov stannar man 30s, lägger en drill o sedan köra vidare…och i en elbil med wltp 50 mil hinner jag dessutom två 80-10%-stinter innan jag behöver lägga en drill.

Som sagt, vi har alla olika behov och prioriteringar! :slightly_smiling_face:

sträcker du alltid den resan eller hade ett stopp på 10 minuter var helt otänkbart? :slightly_smiling_face:

10 min vore :wink: , men du ska åka till/från laddaren och koppla in/ur. Vår C40 laddar på 30 min, så jag&hustrun tappar 45min totalt.
Vi äter inte heller den snabbmat som ofta finns nära laddarna.
Tränar hårt, njuter av livet och vi väljer därför kvalitetsmat.
Jag har ofta mat med mig i bilen

1 gillning

Kommer plocka in offert på bmw, volvo men även mercedes. :money_bag: Så får vi se om det landar på någon av dessa. :crossed_fingers: Priserna kan slå rätt bra gällande priotering av utrustning samt hur de olika utrusningspaketen ser ut på bilarna. :money_with_wings: En första jämförelse mellan dessa bilar har Alrik gjort. :automobile:

Det där är väl ett irrelevant spörsmål när det är en diskussion gällande priser.

Jag håller med om att EX60 blev en prismässig flopp. Den borde ha haft 81 mils WLTP i instegsmodellen för att ha kunnat mäta sig med iX3.

2 gillningar

Den verkligheten fungerade för mig runt 30+, men eftersom vi män fungerar olika och drabbas av det vid olika åldrar, så får du nog vänja dig vid att höra det oftare :slight_smile:

1 gillning

Fast WLTP blir ju irrelevant om ditt reala behov är 40 mil och en konversation med Gemini är det bästa du upplevt sedan brunt smör.

Efter att ha kört elbil ett tag, så har jag insett att det finns mycket saker som jag stirrade mig blind på som egentligen inte spelar så stor roll och just därför ville jag kasta in frågan i denna tråd.

1 gillning

Har du klockat dig? Tror du överraskas över hur mycket du hinner ladda på ett faktiskt ”snabbstopp”.

3 gillningar

Va gillar inte alla Mercedes och kissar snabbare än Usain Bolt? :dotted_line_face::joy:

1 gillning

Exakt!! Som sagt, jag gjorde 450 mil i somras med två vuxna och två tonåringar. Bilen väntade på oss och inte tvärtom.

Nu kör jag inte elbil, men samma insikter får man nog med allt man köper där vill-ha känslan tar över förnuftet. Jag kommer t ex aldrig vilja ha en svart bil eller taklucka på bilen om jag kan välja bort det. I båda fallen är det bara i början jag tyckte det var trevligt, sedan har det mest varit en belastning och kostnader med åren man gärna undvikit om förnuftet fått råda!

2 gillningar

Ett mindre problem att stanna 30s. Att ladda 45min regelbundet däremot…kass då man ska långt. Kör ofta långt i högt tempo. Kommer köra 70mil imorgon…men tar Mercan som går 120mil på en tank diesel

1 gillning

Fånig kommentar!
Vi har alla olika krav o preferenser, försök förstå det.

Jag o hustrun vill njuta av livet och att tvingas navigera och stanna på en plats som vi inte själva valt, varför…

Elbilar är framtiden men inse att räckvidden på långresa och laddning, speciellt på vintern är utmanande för oss som kör långt och ofta.
Ett beroende som är totalt onödigt.

1 gillning