Val av bil =>Tesla Y Performance, Zeekr 7X, Polestar 4 DM, BMW ix3, Mercedes GLC, Volvo EX60

Vintertid på motorväg i -15 är det efter två timmar absolut onödigt att stanna (om man inte har speciella behov) och då stå i minst 30 minuter fast man har gått på toaletten på 5 min, där håller jag med dig. På sommaren kan man istället köra 4-5 timmar beroende på vägar, och då stannar jag alltid innan bilen. Olika förutsättningar är det, men att ha med sig mat är ju kanon, då kan man ladda var som helst.

Tror vi som kört motorcykel i många år är mer accepterande för räckvidden än andra. Min hoj kommer 20-30 mil så är ganska van, med alla kläder parrar man alltid på att fika på macken också.

Senaste långresan till Malmö tog det nästan 15 minuter från det vi körde av motorvägen till att vi var framme vid snabbladdare som var placerad er shoppingcenter där de byggde om vägen så det var kö in då det bara fanns en enda väg till och från shoppingcentret där allt stod stilla.

Du tror att inte vi vill undvika beroende liknande dessa?
Dessa situationer är lagom roliga när man vet att man har 4 timmar hem…

1 gillning

Efter att ha sett rabatterna på EX60 är det absolut ingen flopp, snarare tvärt om. Volvo ger 9% rabatt rakt av till företag och då kostar en P12 Plus 736 190kr ink moms. Samtidigt ger BMW ca 14 000kr i fast rabatt på sina bilar, dvs i praktiken kostar 81 mils-versionerna lika mycket.

Det påverkar såklart inte förmånsvärdet, men andrahandsvärdet på EX60 kommer vara väldigt starkt om tre år, med all säkerhet en bra bit över 500 tkr för en P12. EX60 kommer sälja som smör.

2 gillningar

Har en trimmad CB1000R men den kör man inte motorväg med :smiling_face_with_sunglasses:
Bott 5år i södra Frankrike (240 mil enkel resa mellan husen) så familjen är tämligen van att ”köra på” med en övernattning på vägen. Honda har aldrig varit utanför Sverige

1 gillning

För Sverige och Volvos skull får vi hoppas det då en succé är viktig för troligtvis det företag som sysselsätter flest personer om man inkluderar underleverantörer

Jämförde en BMW iX3 med M Sport-paket och Fully Charged för 851K med en Volvo EX60 P12 Ultra med tonade rutor och dragkrok för 911 000 kr innan rabatt. Kan få 7% enkelt via Företagarna, du säger 9 så kanske går att få ännu bättre, men bara de 7% gör att man landar på 850, alltså samma pris som BMWn. Har samma erfarenhet som dig att iX3 inte ger någon större rabatt, känns som att Volvo tagit höjd för rabatterna i sitt pris.

1 gillning

Hade du kört efter Waze hade du sett det i god tid och kunnat välja en annan väg eller laddplats Säger bara….

Om du har en hustru som kör 6000mil/år vill du inte ha arga samtal vid strul på vägarna :innocent:
Bilens Google-system är kanon på att ruttplanera med laddning, men den varnade inte för detta. Hade trott det faktiskt

Försökte förklara att alla inte är funtade som dig, men det verkar du inte förstå :slight_smile:

1 gillning

Exakt så. Jag får 9% om jag beställer via mitt jobb. Privat har jag som bäst fått 5%. Så nettopriset är Volvo väldigt bra prissatta. Personligen velar jag, mycket pengar oavsett hur den beställs. Sen är inte villkoren för personalbil de bästa hos min arbetsgivare heller då det påverkar pensionen mycket i mitt fall.

Är snarare ni som inte förstår att vi gillar att köra långt och snabbt, med korta stopp. :grin:
Någon skrev 40mil motorväg på vintern…då snackar vi!!!
Dvs 40mil på 80-10% och troligen 55mil på sommaren, vilket innebär att första stint från 100% blir trevligt lång.
Ge det 5år så är bilarna där :heart_eyes:

1 gillning

Förstår inte varför 6000mil/år skulle vara ett problem att använda Waze där får man ju alltid aktuell info om olyckor vägarbeten varnar för fartkameror och polisaktivitet på vägarna Du kan själv välja att aktivt deltaga i att uppdatera info när du stöter på något längs vägarna…..

Du förstår fortfarande inte vad jag försökte förklara för dig, men annars mår du bra hoppas jag!

BMW gick över för ett par år sedan till vad de säger är nettopriser, att alla får samma pris oavsett om du är privat- eller företagskund.

Min arbetsgivare har 4% rabatt på BMW idag, tidigare innan de gjorde om prissättningen var den upp mot 12-13%.

För min del som har förmånsbil blir det billigare för mig personligen med den nya prissättningen eftersom förmånsvärdet räknas på grundpriset och inte det rabatterade priset.

På Volvo har vi mellan 7-12% rabatt beroende på modell, vet ej vad det blir på nya EX60.

Jag är supernöjd att hon fixar navigering och laddning, så jag slipper supportsamtal.
Var en hel del sådana under 2 månader.

Det är ok kompis!

1 gillning

Jag håller med dig om att ett lägre pris är bättre, lite märkligt faktiskt att Volvo fortsatt med så pass stora rabatter som de gör.

4% på BMW mot 9% på Volvo gör då att BMW är marginellt billigare i grundpris i 81 mil-versionen.

Tog in pris på BMW och Volvo konfigurerade så som jag vill ha dem, då landade BMW IX3 på ca.819Kkr och Volvo EX60 på ca. 745Kkr. På BMW:n minskade dessutom räckvidden något från 805km till 781km.

OBS! Dessa priser gäller alltså för mig när bilarna konfigureras som JAG vill ha dem!

Det låter rimligt, ungefär som jag tycker det ser ut också. Då antar jag att det är en P10 du valt som EX60? Vilken lutar det åt att beställa?